OT-flyktning Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Og således representerer den i 14 knop 75% større skader ved eventuellt uhell? :lol: Jeg trodde målet var å heve kunnskapene uansett farta di jeg... Nei, 300% :lol: Eller rettere: den har den kapasiteten til å gjøre det, men gjør det jo ikke nødvendigvis. /over og ut med fysikken/ Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Hei Bastard30000 Det er også viktig å presisere at det ikke er fastsatt hvilke krav som skal stilles til et båtførersertfikat eller hvordan dette skal gjennomføres i praksis. Som medlem av Sakkyndig råd for fritidsbåter kan jeg opplyse at det på møtet i Tromsø i helgen kun ble diskutert premissene for det videre arbeidet i direktoratet. Det forelå ingen konkrete forslag fra direktoratet, men vi håper jo at det etter hvert kommer mer kjøtt på bena! Hilsen Syvert Jeg har med interesse lest debatten på denne tråden og minner nok en gang om ovenstående som jeg la inn i mitt forrige innlegg.Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Slagskibet Svart 7.September.2004 Link til dette innlegget Svart 7.September.2004 Konsulenthjelpen her er helt gratis Syvert :lol: Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 19.September.2004 Link til dette innlegget Svart 19.September.2004 Leser i Praktisk Båtliv at Sjøfartsdirektoratet tek sikte på innføring av båtlappen i 2007 eller 2008. Dei legg opp til ein teoretisk opplæringsdel "ikke så ulikt slik båtførerprøven fungerer i dag" + ein praktisk prøve. Vidare tenker Sjøfartsdirektoratet seg ein hevdordning "der båtførere som kan dokumentere at de har eid båt i for eksempel fem år, automatisk får tilsendt båtførerbevis" (altså den NYE typen). Men kva vil eigentleg dette betyr for dei av oss som faktisk har ei viss fartstid og som har båtførarprøven (den gode gamle) frå før? Kan resultatet bli at me, for så sleppa nye prøvar, må dokumentera fem års SAMANHENGADNE eigarskap av båt? I så fall vil kanskje nokon og ein kva av oss med kronisk tre fot-sjuke få problem. Det er ikkje uvanleg at ein går båtlaus i ein periode, utan at ein blir noko mindre kompetent av den grunn. Og kva med den "gamle" båtførarprøven? Skal ikkje den bety noko? No er eg ikkje så redd for prøvane, hverken den praktiske eller teoretiske. Men eg fryktar, og reknar med, at dette er noko som nokon vil gjera pengar på. Resultatet blir at me må betala i dyre dommar til båtskular og andre som her ser ein marknad. Å driva sjåføropplæring for bil er i dag kjempebutikk, og det kostar flesk. Vil me ha det slik på sjøen? Då eg i si tid tok båtførarprøven, var det sagt at me alt hadde sikra oss "lappen" dersom eit obligatorisk sertifikat for småbåtar (under 50 ft,) skulle innførast. Slik er det visst ikkje lenger. Kva meiner KNBF om dette? Vil dei også bruka energi på å kjempa for at erfarne og fornuftige båtfolk (som trass alt utgjer størsteparten av deira medlemsmasse) skal sleppa dyr og tidkrevjande undervisning og prøving. Eller er dette underordna i kampen mot idiotane på sjøen? Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Lotus Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Nei til "Båtlappen" sier jeg. Har noen i det hele tatt tenkt gjennom konsekvensene av en slik innføring i forhold til de gevinstene det eventuelt gir? Virker ikke slik på meg. En praktisk prøve? Jaså? 10 minutter i havnebassenge med en 10 fot jolle? Rakkebåene med 42 fot Princess? Samme praktiske prøve for alle? Eller skal kanskje noen ta en kjappis? Noen trenger virkelig å spørre seg selv det viktige spørsmålet her. HVORFOR båtlappen? Ja si det. Er målsettingen å minske antallet ulykker sier du? Så fint da. Drukningsulykker? Nei, man drukner vel kanskje like lett? Hva med kollisjoner? Er det mange slike kollisjoner? Hva er egentlig problemet? De fleste av oss som har båt, håndterer både teorien og det praktiske temmelig greit. Noen gjør det ikke. De skal fanges opp. Fanges de opp? Tja... Hva med dem som absolutt kunne trenge et kurs? De man gjerne tenker på i den sammenheng er vel enkelte duster i stor og rask båt. Eller kanskje en mindre og enda raskere skjærgårdsjeep? Og hva slags kurs trenger de da? Et høflighetskurs muligens. I alle fall ikke en praktisk båtførerprøve. Håndteringen av båten er det intet å si på. Teorien da? Sikkert. Men i løpet av sesongen skjønner selv dårene hvordan teorien fungerer i praksis. Det holder med det grunnleggende. Navigering etter kart og kompass og i mørke er nytting å kunne hvis man driver med slik bruk av båten. Og gjør man det har man gjerne både den gamle båtførerprøven og kystskipper i lomma fra før. La det enkelte individ ta en snev av ansvar for egen båtbruk og opplæring. Det fungerer for det meste. Og når det ikke fungerer? Kanskje naivt å tro at det fungerer med en "båtlapp" for de samme menneskene? Tenk hvilket kostnadskrevende byråkrati man trenger for å innføre dette. Kombiner dette med en tvilsom gevinst i de grupper der man kunne ønsket seg en gevinst. Legg til at kontrollverket er nærmest null. Kombiner dette med at de man skulle forbedret, driter i hele greia og kjører det de vil - når de vil. I bilverdenen går det faktisk like fort uten lappen. Man bør i det minste skjønne at slik fungerer det på sjøen også. På meg virker dette som en formynderstat. Er det noe sånt som 100.000 båteiere i Oslofjorden? Forbausende få ulykker i forhold til alle timene i båt (jfr skade og forsikringspremie). Og død? Noen har det vært. Ikke mange, men flere enn null. For det meste skjer det menn. Kunne vi redusert denne lille andelen av ulykker som faktisk skjer med f.eks. 10% med en båtlapp? Høyst tvilsomt og svært usikkert. Holder man badeulykker, utenfor, fisketrålere utenfor, Rocknes, Sleipner og lignende utenfor, ja da blir det ikke mye igjen der en båtlapp vil kunne ha en mulig ulykkesreduserende effekt, men fortsatt er effekten svært tvilsom. Ville du selv være bedre rustet med en båtlapp? Eller er kanskje effekten 100 ganger større ved å ha redningsvesten lett tilgjengelig? Jeg bare spør og håper sakkyndig råd stiller seg de samme spørsmålene. For min del vil jeg råde Syvert til å glemme hele greia og få sakkyndig råd til å gjøre det samme. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Jeg synes ”janb” og ”Lotus” oppsummerer diskusjonen og problemstillingene på en bra måte. Her er det bare for deg, ”Syvert” å plukke argumenter, slik at en eventuell innføring av båtførerbevis, i hvert fall ikke blir gjort uten at både konsekvenser og reelt gevinstpotensiale er skikkelig utredet! Som antydet i andre innlegg foran her, så vil neppe allverdens båtførerbevis hjelpe mot de som faller uti og drukner ”med smekken åpen”. Muligens kunne man også fått en del av tullkjørerne til å tenke seg om ved å la det bli dyrere for disse forsikringsmessig, når det skjer skader. Hva med en bonusordning på forsikringen på samme måte som for bilforsikring? Vet du om noe slikt har vært luftet overfor forsikringsselskapene, Syvert? Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Båtlapp.... tja....tror det eneste blir muligheten for å hindre folk i å kjøre båt hvis de blir tatt for fyll/idioti...men så var det det m kontroll da.... har jo ferdes på vannet en del år og har bare sett politi båt et par ganger...skulle vært rimelig full hvis de skulle sett at jeg hadde rar opførsel... så jeg er redd dette er kun et spill for galleriet/mediene.... Har mer tro på mer synelig politi og saftige bøter som er intektsjustert....men hvis vi drar paraleller til biltrafikken så har jo ikke bøter og indragning fjærnet fyllekjøring/pillerus eller idioter bak rattet... mulig de kjører båt også..... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Nei til "Båtlappen" sier jeg.For min del vil jeg råde Syvert til å glemme hele greia og få sakkyndig råd til å gjøre det samme.Hei Lotus og dere andre Takk for viktige synspunkter både for og mot et båtførersertifikat. Den viktigste grunnen til at KNBF og de andre medlemmene i Sakkyndig råd for fritidsbåter (bortsett fra Båtbransjeforbundet) går så sterkt inn for et obligatorisk båtførersertfikat er at vi skal vite at andre båtførere har de mest elementære kunnskaper om bl.a. sjøveisreglene. Slik situasjonen er i dag er det stadig flere som kjøper store båter, både motorbåter og seilbåter, og/eller hurtiggående båter, som sin første båt uten at de har noen kunnskaper eller erfaring med å føre en fritidsbåt. Dette betyr at vi aldri kan vite sikkert om føreren av en båt på kollisjonskurs kan noe om vikeplikt for eksempel. Dessverre opplever vi stadig flere episoder på sjøen som tvinger frem et krav om obligatorisk båtførersertifikat. Derfor har FN vedtatt en resolusjon som anbefaler innføring av et Internatinal Certificate of Competence (ICC) for fritidsbåter som ferdes i kystfarvann og på innsjøer og vannveier i Europa. Resolusjonen kan dere finne på nedenstående adresse: http://www.unece.org/trans/doc/finaldocs/s...NS-SC3-147e.pdf Jeg har nettopp kommet hjem fra et møte i European Boating Association i England, hvor det bl.a. kom frem at stadig flere land i Europa innfører krav om sertfikat, også når det gjelder besøkende fritidsbåter fra andre land. Holland er i ferd med å vedta en lov som sier at førere av utenlandske fritidsbåter som ikke kan vise frem et ICC vil bli nektet adgang til hollandske farvann! På nordisk plan diskuterer vi nå muligheten for å samordne nordiske krav til et båtførersertifikat. Vi kan gjerne dra skipperluen ned over ørene her i Norge og isolere oss fra resten av verden, men jeg tror at kravet om et båtførersertifikat vil tvinge seg frem om vi liker det eller ei fordi et slikt sertfikat får stadig større betydning for sikkerheten på sjøen! Hvordan kravene skal utformes i Norge, gjenstår å se. Den prosessen er bare så vidt påbegynt, men kravene vil trolig bygge på FN-resolusjon nr. 40, som vil være en forutsetning for at et norsk sertifikat skal bli godkjent som et ICC. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
M/S Bastard Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Et lite spørsmål Syvert! La oss si at jeg tar båtførerbeviset nå! Garanterer du at dette fortsatt er gyldig den dagen obligatorisk båtførerbevis blir innført! Et lite spørsmål til: Jeg har eid en rekke båter gjennom ca.15 år, noen registrert andre ikke! Mellom hver båt har det vært en sesong uten båt. Har jeg da ikke kompetansen inne? Ta feks. det siste båtsalget/kjøpet. Jeg var vel uten båt i 1 mnd. Ryker da den regelen om 5 års sammenhengende båteier? Første spørsmål er vel det viktigste for de som har båtførerbevis! sjøl lurer jeg på om det er noen vits i og ta dette beviset, da det mest sannsynlig (pessimist jeg) ikke vil gjelde for de krav som kommer! En viktig sak som heller bør kjempes frem er synlig Politi på sjøen, hele sesongen og gjerne lengre! Men denne "lappen" har jo vært diskutert borti 10 år snart så det går vel noen år til! Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 La oss si at jeg tar båtførerbeviset nå!Garanterer du at dette fortsatt er gyldig den dagen obligatorisk båtførerbevis blir innført! En viktig sak som heller bør kjempes frem er synlig Politi på sjøen, hele sesongen og gjerne lengre! Hei bastard 3000 Tusen takk for tilliten, men jeg kan selvfølgelig ikke garantere noe som helst. Det er Sjøfartsdirektoratet som sitter i sjefsstolen her, men et eventuelt forslag vil bli sendt ut på bred høring. Når så langt kommer kan alle interesserte uttale seg. Når det gjelder båtførersertifikat kontra sjøpoliti så er det selvfølgelig ikke et spørsmål om enten/eller, men både/og! Alle som har fulgt litt med vet at KNBF i mange år har arbeidet for å styrke sjøpolitiet! Et båtførersertfikat betyr også at sjøpolitiet får et virkemiddel til å holde verstingene borte fra sjøen. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Lotus Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Hvordan kravene skal utformes i Norge, gjenstår å se. Den prosessen er bare så vidt påbegynt, men kravene vil trolig bygge på FN-resolusjon nr. 40, som vil være en forutsetning for at et norsk sertifikat skal bli godkjent som et ICC.Bygge på FN resolusjon 40. Ja der stod det ikke særlig mye. Det inneholder vel omtrent en brøkdel av et vanlig norsk båtfførerprøve. Ikke noe praktisk test. Koker omtrent ned til "husk å vike til styrbord". Er det virkelig bare dette tynne greiene kalt resolusjon 40 som dette bygger på? Den viktigste grunnen til at KNBF og de andre medlemmene i Sakkyndig råd for fritidsbåter (bortsett fra Båtbransjeforbundet) går så sterkt inn for et obligatorisk båtførersertfikat er at vi skal vite at andre båtførere har de mest elementære kunnskaper om bl.a. sjøveisreglene. Slik situasjonen er i dag er det stadig flere som kjøper store båter, både motorbåter og seilbåter, og/eller hurtiggående båter, som sin første båt uten at de har noen kunnskaper eller erfaring med å føre en fritidsbåt. Dette betyr at vi aldri kan vite sikkert om føreren av en båt på kollisjonskurs kan noe om vikeplikt for eksempel. Dette var vel en syltynn viktigste begrunnelse? Hvor mange i Norge kommer i denne kategorien pr. år? 4 stykker? Så lenge man har vett til å vike til styrbord burde vel det mest elementære være dekket? Og hvor lang tid tar det å finne ut noe slikt gitt at man aldri har ført en båt, aldri har eid en båt og plutselig sitter der med sin 40-foter? Hvilke ting trenger man egentlig å vite for ikke å være en fare for andre? Koker det ikke ned til å vike til styrbord, kunne legge 2 halvstikk og kunne fatte at fart avpasses etter forholdene? Så legger man til en god del for egen sikkerhet selvfølgelig. Men det er jo ikke engang med i begrunnelsen for sertifikat! Stadig flere land i Europa innfører båtsertifikat sier du. For små fritidsbåter under 15m? De har andre grenser på størrelse andre steder i Europa vet du. Mye mer enn 15m og uten kystskipper så vidt jeg vet. Er det 27m som er grensen? Min uærbødige påstand er at et båtsertifikat betyr lite eller intet for sikkerheten på sjøen. En påstand som selvfølgelig ikke kan stå ubegrunnet. Det har seg slik at de fleste norske båtførere holder seg i Norge. En liten del drar til Sverige og en liten del til Danmark. En bitte liten del drar lengre. Og som alltid. Størrelsen på båten spiller inn. Viser ikke båtregisteret at 90% av fritidsflåten er under 25 fot? Man holder seg i sin egen bakgård. Etter hvert som man blir flinkere og båten større, velger man å utvide turområdet sitt. Om man har et båtsertifikat eller ikke når dette skjer? Spiller ingen rolle. Man kan alt et slikt sertifikat vil inneholde og mye mer til. Du viser til Holland. Holland er i en litt spesiell situasjon med trange innløp, stor trafikk og grunne farvann. Andre land som innfører noe slikt? Og vi innfører vel ikke noe fordi naboen gjør det? Vi innfører vel fordi det har en verdi som overgår ulempene? Det virker nesten som om man innfører et sertifikat for å ta rotta på 4 nyrike Princess-eiere uten erfaring om sjølivet over hode. Finnes det egentlig noen referanse til norske ulykker der et båtsertifikat kunne vært forskjellen på ulykke eller ikke? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Jeg lurer litt på åssen unger i småbåt skal sertifiseres jeg? Det er jo den beste læreren de kan få. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Men denne "lappen" har jo vært diskutert borti 10 år snart så det går vel noen år til! Å nei dette har nok vært diskutert mye lenger enn i 10 år. I boken Yachtseilas - Ny omarbeidet utgave Halfdan Hansen - 1945 står det følgende (sitat): For noen år siden kom det fram et forslag om skarpere kontroll med småbåter i sterkt beferden farvann, og i den hensikt skulle alle båtene være registrert og merket med nummer, og eieren eller føreren ha et båtførerbevis. Det kom ikke så langt som til noen lov, men meningen var at alle som seiler skulle ha kjennskap til de sjøveisregler som det offentlige har utferdiget. Dette er skrevet i 1945, og forfatteren refererer til "noe som hadde vært oppe for noen år siden" dvs antagelig før 2. verdenskrig. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 En liten kommentar til, for dette kan da ikke stå uimotsagt: Dessverre opplever vi stadig flere episoder på sjøen som tvinger frem et krav om obligatorisk båtførersertifikat. Nei, det opplever vi da virkelig ikke. Alldeles slettest ikke. Det vi opplever er stadig flere episoder på sjøen som tvinger frem et krav om høflighet og mer politi slik at bøllene kan tas. Hvorfor blande inn obligatorisk båtsertifikat i denne problemstillingen? Dette er da to forskjellige hav for å si det slik. Obligatorisk båtsertifikat skal gi innføring i vikepliktsregler og sjømerker, eventuelt litt praktisk ferdighet. Det er ikke et "vær høflig kurs". Å kjøre på riktig side av staken er en ting. Å kjøre i 30 knop gjennom sundet for så å svinge til babord rett foran baugen til møtende båt, er en helt annen ting. Det løses eventuelt med et holdningskurs eller et synlig politi. Kjernespørsmålet er fortsatt: Hvilke problemstillinger skal egentlig løses med et båtsertifikat? Man løser i alle fall ikke holdningsproblemer for båtbøller. Bøller finnes det over alt og de vil stort sett alltid være bøller. På landeveien, på sjøen, på jobben. Bøller er de og bøller vil de fortsatt være. Lotus PS: Og skulle jeg se en stakkar som kjører på feil side av staken? Synd for ham hvis jeg ikke fikk varslet, men jeg vil da ikke skrike opp om en obligatorisk båtlapp av den grunn. Sitér dette innlegget Link to post
yachtmaster Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Hei alle båt venner ! Ser at det er stor bekymring ang innføring av båtførersertitfikat . Det er ikke meningen at båtfolket skal bli redde av den grunn . Men alle er enige at det det begynner og bli mye fartøyer nå ? Og at ikke alle som nå kjøper båt på grunn av bedre økonimi , burde hatt båt . Iallefall ikke uten en eller annen form for opplæring . Jeg er yrkes navigatør og Losbåt fører og opplever daglig på sommeren situasjoner som kunne ført til nesten ulykker hvis , jeg ikke hadde tatt i betraktning at lystbåt føreren mangler kunnskap . Men tilbake til tema. Norske båtførere vil sannsynelig ikke komme inn under noen FN resulosjon ,men at det blir et , Eu direktiv som lager grunnstammen og at det blir laget et særnorsk eller scandinavisk sluttprodukt . Vi må ta i betraktning at det er bare Norge,Sverige og Finland som har skjærgård , og at båtsertifikatet i utgangspunktet handler om og lære og ferdes i båt og ta hensyn til andre fartøy . Jeg leser at det er noen som er imot båtsertifikatet og heller har tro på mer politi . Men i følge loven kan du ikke bøtelegges for ting du ikke påkrevd har kjennskap til , og da sitter vi omtrent igjen med to ting , og det er fart og alkohol . Vi har vel alle opplevd det og gli sakte igjennom et sund uten fartsbegrensninger , og at det har kommet en stor cabinkrysser i 12-15 knop forbi med noen kjempehyggelige mennsker som hilser og smiler. Men de har ikke sett at de har en hekkbølge på 1,5m etter seg ,de ser bare at de ikke kjører fort . Da handler det om og ta hensyn , og når folk ikke skjønner det , burde det innføres en form for opplæring. Likeledes det og ferdes på rett side i leia , her i Grenlandsfjorden er det utarbeidet regler for ferdsel i forhold til skipstraffikken , men det er da ingen som kjenner til disse . En annen ting er båter som har alverdens utstyr ombord . Ikke kan de bruke det og når det streiker er de helt hjelpesløse , da må redningskjøte eller losbåten ut og bistå . Det skal jo ikke være slik . Men tilslutt , de fleste småbåtbrukere er som regel fornuftige og tar hensyn,de er kjent med utstyret de har ombord og klarer seg godt uten også . De skal ikke bekymre seg for båtførersertifikatet , fordi mesteparten av pensumet bygger på sunnfornuft . Og det har de fleste allerede . Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Me kan nok diskutera for og imot båtlappen i det uendelege, men eg trur den politiske vinden bles i retning av at eit obligatorisk båtførarbevis før eller seinare blir inført. Men kva skjer då med dei som alt kan sine ting: Eg syns "Syvert" er noko unnvikande i forhold til mitt og "Bastard30000" sitt innlegg over: Kva vil KNBF (som sjølv meiner dei representerer båtfolket) gjera for at erfarne og kompetente båtfolk, skal sleppa kostbare kurs og testar i noko dei alt kan? Dette gjeld både i kva grad "gamle" båtførarbevis framleis skal vera gyldige og kor firkanta overgangs- (hevd-)reglane skal vera for folk som har eigd båtar i lang tid (men som også har hatt peridar utan båt i løpet av t.d dei fem siste åra). Prøv igjen "Syvert"! Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Lotus Svart 20.September.2004 Link til dette innlegget Svart 20.September.2004 Men i følge loven kan du ikke bøtelegges for ting du ikke påkrevd har kjennskap til.... Det stemmer nok ikke. Det finnes mange lover og regler. Bryter du en, nytter det ikke å si at nei dette visste jeg ingen ting om. Kræsjer man inn i en annen båt, nytter det lite å si at nei vikeplikt fra styrbord visste jeg ikke noe om. Man får skylda uansett. Ingen redningsvester ombord? Ante ikke at det var påbudt hjelper nok lite å si til Onkel. Og videre: Kan man disse enkle vikepliktsregler og følger de fartsbegrensninger som gjelder, hvordan kan man da være en fare for andre båter? Å kjøre i 12 knop med en halvplaner og lage noen hekkbølger blir vel neppe straffbart med båtlappen innabords heller? Det er fortsatt ikke straffbart å være uhøflig. Noen har etter min mening overdreven tro på båtlappens fortreffelighet som problemløser. Jeg har mer tro på den som en kostnadskrevende bryderiskaper uten særlig effekt på noe som helst. Hva trenger man av kunnskap på sjøen for ikke å være en fare for andre? Holder det å kunne vikeplikt og å overholde fartgrenser, samt kanskje en porsjon høflighet? I såfall burde en båtlapp være unødvendig. Er det noe annet man bør kunne? Slå på lanternene i mørket. Andre ting som forsvarer en båtlapp? Kjøre seg vill, gå på et skjær, ikke kunne lese kart. En fare for seg selv og sin båt? Absolutt. En fare for andre? ........ Hvis man ikke er en fare for andre: Skal man innføre en båtlapp fordi enkelte kan være en fare for seg selv? Da vet jeg mange ting i samfunnet som burde følge etter. Veldig mange ting faktisk. Og hva heter samfunnet da? Formyndersamfunnet. Er det slik vi ønsker det? Er vi villig til å betale for det appå til? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Hei alle båt venner ! ......................................................., fordi mesteparten av pensumet bygger på sunnfornuft . Og det har de fleste allerede . Så enig i allt Yachtmaster skriver ! att ikke införe obligatorisk utbildning för att ikke det finns politi som kan övervaka..... det er ju så dumt, så det ikke er sant! Bare se på sportdykarna, hur många olykker hade inte hänt om dom inte hade haft riktig utbildning ! Eller sportflygarna............................................. man finner varken politi-kontroller i vannet eller i luften som kollar 'kjörkort' ! Nej båtlivet har förändrats så mycket dom sista åren med både snabbare o större båter! Jag ser 'incidenter' var og varannan dag, her nere runt Marstrand sommartid, många ganger er det relativt enkla kunskaper om sjöveisregler som saknas! Inför 'båtlappen' så snart som möjligt ! Og med gemensamme krav för hele Norden ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
OT-flyktning Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Nej båtlivet har förändrats så mycket dom sista åren med både snabbare o större båter! Jag ser 'incidenter' var og varannan dag, her nere runt Marstrand sommartid, många ganger er det relativt enkla kunskaper om sjöveisregler som saknas! Inför 'båtlappen' så snart som möjligt ! Og med gemensamme krav för hele Norden ! Helt enig Ingen ville med sine sanser i behold avvise førerkort for bilen med begrunnelsen at det er bare noen få bøller på veiene og de aller fleste oppfører seg pent. Min bestefar fortalte i sin tid at han bare trengte å gå til den lokale smeden for å få sertifikatet. Poseidon var også inne på noe lignende. Og likeså er det fullt mulig å delta i traffikken uten noe kort ved f eks bruke sykkel eller være fotgjenger. Det samme blir det nok også med båt (ikke sertifikatkrav for mindre/svakere/saktere fartøy) Når det gjelder varighet av sertifikatet finnes det jo 2 alternativer: som bilsertifikat - at det ikke går ut pga at det ikke brukes- og som flysertifikat hvor en må påvise en del timer pr tidsperiode for å beholde det. Tror nok at det kommer heller til å ligne til bilsertifaktet i så henseende, kanskje med unntak for spesielt store/raske båter. At det blir gnisninger i denne overgangsperioden som vi er nå inn i er naturlig og jeg oppfatter det også at det er der det meste av utredninger foregår. Sender forøvrig resten av familien på båtførerkurs til våren. Er bare usikker om det er noe for en 14-åring? Sitér dette innlegget Link to post
Anders_H Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Her er vel Gunga Din inne på noe når han foreslår standardisering - i Norden. På landeveien er krav til opplæring standardisert innenfor EU. Det bør vel også på sjøen være felles regelverk? Norskekysten har jo besøk fra båter fra de fleste Europeiske land. Bare for å si min mening: Jeg ser mye fin oppførsel til sjøs. Jeg synes mange roper ulv-ulv så fort muligheten melder seg. Føler nok det er naivt å tro at et sertifikat løser problemerne - sammenlign med landeveien. Oftere er det mangel på folkeskikk enn mangel på kunskaper som irriterer. Appropos: Det er flere (kostbare) leteaksjoner og ommkomne i fjellet hvert eneste år. Når kommer kravet om kursing og obligatorisk kompass når vi ferdes -ikke i 0-meters høyde på vannet, men i 1000 meters høyde på fjellet? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Sender forøvrig resten av familien på båtførerkurs til våren. Er bare usikker om det er noe for en 14-åring? En glimrende ide! Når det gjelder 14 åringen så skal du ikke være bekymret i det hele tatt. Min erfaring fra ganske mange kurs, bl.a. med ungdomsskolegrupper er: hvis ungdommene går samlet i en gruppe er det bra nok. Men hvis man har en stort sett voksen gruppe, med enkelte ungdommer - da er det veldig mye bedre! Årsaken er at de "føler seg voksne", de vokser på å gå på kurs og lære det samme som voksne folk lærer, de vil gjerne vise at de er minst like flinke, de får oppmerksomhet og skryt fra fremmede - alt i alt: kjempebra! På mine kurs oppmuntrer jeg forøvrig så sterkt til at familier skal komme samlet at jeg omtrent halverer prisen for ekstra familiemedlemmer som kommer med på kurset. Samarbeidet hjemme, om interessant stoff er gull verdt! Lykke til! mvh Poseidon PS Bare så synd at dere ikke holder til på denne kanten, jeg starter nemlig nytt båtførerkurs tirsdag 12 oktober.... DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
JanB Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 14-åring på båtførarkurs går heilt sikkert bra. I alle fall dersom fjortisen er motivert. Eg tok sjølv båtførarprøven som 15-åring, - valfag i ungdomskulen. Denne "formelle" opplæringa, kombinert med engasjerte og interesserte foreldre og besteforeldre, ga meg ein god maritim oppdragelse. Dette har eg hatt (og har) stor nytte av seinare. Men det er viktig å la ungdommane få sleppa til ombord og praktisera det dei lært. Spørsmålet er likevel: Har det noko for seg å ta kurs og prøve NO, når ein kanskje likevel må gå gjennom dyr opplæring og prøve om eit par år? Det er dette me må få svar på. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
OT-flyktning Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Jeg går ut fra at en utdannelse før innføring av kravet gir poeng som kommer til fratrekk. Akurat som det diskuteres her hele tiden. Og praksis kan dokumenteres med bilder samt at sjaluppen er registrert i hans navn. Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Og med gemensamme krav för hele Norden !Takk for mange gode og interessante innlegg! Jeg kan dessverre ikke kommentere alle innleggene, men arbeidet med å finne frem til et felles nordisk regelverk er allerede i gang i regi av Nordisk Båtråd (NORDBÅT) hvor KNBF representerer Norge. Når det gjelder "gamle" og erfarne skippere, så går KNBF inn for et "amnesti" ved at de som kan dokumentere, eller får attestert fra sin båtforening, at de har ført fritidsbåt f.eks. i mer enn 5 år kan få et båtførersertfikat uten å avlegge ny prøve. Det vil imidlertid være opp til Sjøfartsdirektoratet å bestemme hvilken gyldighet gamle båtførerbevis vil ha i forhold til nye sertifikatkrav. Når det gjelder FN-resolusjonen er European Boating Association (EBA) enige om at dette er et minimumskrav for å få et sertifikat godkjent som et International Certificate of Competence (ICC). De enkelte lands myndigheter kan selvfølgelig stille strengere krav enn dette hvis det er formålstjenlig. Uansett har debatten her på Baatplassen stor betydning for det videre arbeid med en prosess som så vidt er påbegynt. Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
JanB Svart 21.September.2004 Link til dette innlegget Svart 21.September.2004 Når det gjelder "gamle" og erfarne skippere, så går KNBF inn for et "amnesti" ved at de som kan dokumentere, eller får attestert fra sin båtforening, at de har ført fritidsbåt f.eks. i mer enn 5 år kan få et båtførersertfikat uten å avlegge ny prøve. Det vil imidlertid være opp til Sjøfartsdirektoratet å bestemme hvilken gyldighet gamle båtførerbevis vil ha i forhold til nye sertifikatkrav. Sjølvsagt vil alt dette vera opp til Sjøfartsdirektorat og politikarar å avgjera. Men KNBF må då kunna ha ei meining om kva som bør skje med "gamle" båtførarbevis. Etter mitt syn bør det vera at "gamle" båtførarbevis skal vera gyldige som "nye" båtsertifikat, i det minste teoridelen. Så meiner altså KNBF at dei som gjer krav på "amnesti" skal få dokumentasjon på "fartstid" frå sin båtforeing! Det skal vel helst vera ein KNBF-forening også då?! Har det kongelege forbundet gløymt at det finst ein stor del dyktige og erfarne båtførarar som ikkje er medlem i nokon båtforening. Dette gjeld også ein god del individuelle KNBF-medlemmer. Kva med dei? Skal ein innhenta slik dokumentasjon, må det kunna gjerast også frå anna hald; forsikringselskap, Redingsselskapet (Kystpatruljen), båtregisteret, dei gamle politiregistera, VHF-registeret etc. Eg håpar ikkje at KNBF er så trongsynte i denne saka at dei berre tenker på eigne (forenings-)medlemmer. Og så håpar eg at eksempelet med fem års "fartstid", betyr fem år til saman, - ikkje fem år samanhengande. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.