Stephan Startet 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2010 Jeg har en Bosch-dynamo som for en del år siden ble modifisert til bruk sammen med en Ladac-regulator 1204. Dynamoen ble påmontert en børstebro med flatstiftkoblinger til oransje og grønn ledning fra 1204. Nå har 1204 brent, og jeg hører at den ikke lenger er å få. Er det en verkstedsjobb å sette inn en 1205, eller kan to middels praktiske hender gjøre det selv? 1205 har også oransje og grønn ledning. Hvordan skal disse kobles? Jeg går ut fra at rød og svart ledning fra 1205 som før skal kobles til batteri plus og batteri minus. Stephan L Sandemose Sitér dette innlegget Link to post
rolf-eigil Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ta en telefon til Porsgrunn Bilglass, de gutta er servicen selv. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Det er bare snakk om å koble om slik at den børsten som dag er jordet kobles til D+ istedet. Orange skal fortsatt være koblet til D+. Tegningene på begge typer ligger i Dokumentarkivet. 1204 er plussregulert, 1205 minusregulert. Lagt til: Sorry, ser at det er 1201 og 1204 som ligger i arkivet. Vært flott om noen kunne bidratt med tegning for 1205. Fulgte det ikke tegning med den du har? Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Den jeg har (hadde) er 1204, og det er bare den jeg har tegning til. Skal både jordet børste og orange ledning kobles til D+? Ja,- det hadde vært flott om noen kunne bidra med tegning til 1205. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 På 1204 er den ene børsten koblet til grønn ledning, den andre til jord. På 1205 er den ene børsten koblet til grønn ledning, den andre til D+. Altså samme som den orange. Står endel om disse koblingsvarianetene her, pluss/minus-regulering. Sitér dette innlegget Link to post
Stephan Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 På 1205 er den ene børsten koblet til grønn ledning, den andre til D+. Altså samme som den orange. Takk for hjelp. Stephan Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 6.August.2010 Link til dette innlegget Svart 6.August.2010 Hei, Jeg har også en 1204 som har tatt kveld. Fikk du tegning over 1205? Hvem selger Ladac 1205? Har forsøkt via flere forhandlere uten resultat, Ladac får jeg ikke tak i. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 På 1204 er den ene børsten koblet til grønn ledning, den andre til jord. På 1205 er den ene børsten koblet til grønn ledning, den andre til D+. Altså samme som den orange. Står endel om disse koblingsvarianetene her, pluss/minus-regulering. Teorien her er i og for seg grei, men dette betyr vel (iallefall for en del av oss)at man ikke kan skifte ut en defekt 1204 med en 1205 uten å gjøre endringer inni selve dynamoen?! Noen som kjenner til hvorfor Ladac har gått over fra 1204 til 1205. Er det noen fordeler med minus-regulert? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Fordelen ligger i enklere installasjon, man trenger ikke å koble ut den originale regulatoren, man kjører dem i parallell. Har du en 1204 regulator vil du sannsynligvis ha erstattet den innebygde regulatoren med en børsteholder. da er det bare snakk om å koble seg til denne på en annen måte om man vil bruke 1205. En annen sak er om ikke også 1205 nå er ute av produksjon. Maritim har de ikke lenger. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Kjenner du til noen bra alternativer dersom jeg ikke får tak i Ladac? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hørt noen rykter om at det er en her på forumet som har noe som muligens kan brukes.. Maritim selger et lignende produkt som heter Java sea: http://www.maritim.no/elektrisk/batteri-og-ladere/batterilader/java-sea-topcharge-laderegulator Og så er det den valeo-regulatoren som sitter i VP's dynamoer. Hva den koster og hvor den kan kjøpes vet jeg ikke. Kommer også an på om den passer til din dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Java Sea ser jo grei ut. Så vidt jeg kan se er den pluss-regulert, så da slipper jeg vel å gjøre noe med dynamoen! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Marulf Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Jeg kjøpte ekstern Sterling PDAR regulator fra Jørg Becker som er flittig skribent her på forumet. Sendte over dynamo for ombygging. Systemet fungerer flott så langt og service fra Jørg var upåklagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Hørt noen rykter om at det er en her på forumet som har noe som muligens kan brukes.. Minst en. Og for ordens skyld er Balmar, Victron & Mastervolt også tilgjengelig i Norge. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Er Sterling-regulatoren pluss-regulert? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Sterling-regulatoren kan brukes på både pluss og minusregulerte systemer. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Spørsmålet er om den kan settes rett inn i mitt nåværende system (der jeg har en defekt Ladac 1204) uten å måtte gjøre noe med dynamoen. Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Så vidt jeg har forstått Jørg og tittet på spec og koblingsskjema, skulle det gå helt greit. Når/dersom min egen Ladac 1204 skulle svikte, er planen å bytte over til PDAR regulator. Og kanskje jeg bytter før den tid, PDAR-regulatoren har jeg stor tro på. Lars H. Redigert 20.Juni.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Tusen takk for veldig gode tips! Tror nok jeg går for en Sterling regulator. Et spørsmål av akademisk interesse: Om jeg ikke husker feil er dette hendelsforløpet rett før jeg oppdaget at jeg ikke hadde lading (sjekket på battmeter): Vi hadde ligget på svai og brukt godt med strøm. Da vi skulle avgårde kjørte jeg ankervinsj en del mer en vanlig med tomgangsturtall på motoren. Dynamoen er 70A og batteribanken består av startbatteri + en forbruksbank på 4*115Ah (litt i overkant i forhold til dynamoen?). Kan det være kombinasjonen av sultne batterier, mye bruk av strøm og en dynamo og regulator som jobbet på høygir som har gjort at Ladacen tok kvelden? Hvis svaret er ja, vil jeg være bedre rustet med en Sterling regulator? Etter det jeg har lest om denne, ville jeg tro ja! Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
magbolme Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Og en ting til: DAR12 eller PDAR? M Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
GeirFrode Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Jeg klarer ikke å finne noen særlige merkbare forskjeller på en Ladac og denne enkle justerbare regulatoren på bildet under. Den koster en brøkdel av en Ladac eller lignende, og etter min mening og erfaring med begge deler funker denne fra Transpo like godt. Eneste man bør gjøre, er å legge litt arbeid i å følge opp og finjustere den, slik at ikke batteriene koker. Når det er gjort, fungerer den som bare det. Det er forøvrig denne regulatoren som mange bil/båt-elektriske verksteder bruker som erstatning når Ladac'en ryker. Triconor i Oslo og Fredrikstad Vikleverksted er to steder som selger denne. Er det noen av ekspertene som kan fortelle meg hva som eventuelt er så mye bedre med Ladac eller andre tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 (redigert) Den Transpro greien har vel ikke senseledning? Har du nærmere data på boksen, bla. hvor stor feltstrøm den klarer? Har du skjema for hvordan den kobles inn? Er den for positiv eller negativ regulering? Hva koster en slik sak? Er den billig nok, kunne jeg tenke meg en slik liggende ombord som en nødløsning dersom Ladac'n skulle svikte. Og til magbolme: Etter noen mail med Jørg tidligere idag, ville jeg uten tvil valgt den mer robuste og nyere PDAR fremfor DAR12. Lars H. Redigert 20.Juni.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
GeirFrode Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Nei, den har ikke det. Den har heller ikke noe avansert elektronikk i seg. Men den funker for det. Og det gjenspeiles selvfølgelig i prisen. Koster rundt 350,- eller noe sånt. Vet ikke helt sikkert, da jeg fikk spesialpris på mine. Har veldig lite info om den generelt. Finner litt her, etter noe Googling: Transpo regulator 12 VOLT BOSCH ADJUSTABLE VOLTAGE REGULATOR ITEM# IB301A For Bosch external Regulated alternators on BMW, Mercury, Opel, Porsche, Volkswagen. Great for increasing voltage for better lighting. Just turn the dial and set as needed. Features: * 14.3 Voltage Setting, B-Circuit Neg. Grd. Solid State. * 3 Prong Connector - DF D+ D- * Adjustable Voltage up to 15.1V. Kan brukes på andre dynamoer enn de som er listet her. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Kan det være kombinasjonen av sultne batterier, mye bruk av strøm og en dynamo og regulator som jobbet på høygir som har gjort at Ladacen tok kvelden? Antakeligvis ikke siden eksterne normalt ikke sitter på belastete krets. Det er bare felt som den betjener. Pga. dynamoet kan Ladacen bare ha fått skade når det fantes dårlig kontakt et stedt. Ellers gikk den vel til Valhalla pga. aldren, eller at den manglete lyst eller annet. Et siste mulighet kunne være en kombinasjon av skadet ankerspole (kortslutning på rotorspole). Kanskje en grunn for å sjekke det før du innstallerer en annen regulator. Ja, PDAR tåler mer enn Ladacen men kortslutning er kortslutning. Og en ting til: DAR12 eller PDAR? PDAR, er kraftiger og har bedre software. Les også det som følger nå ang. Transporegulatoren. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2011 Takk Lars. Ang. Transpo-Boschtype er den nesten identisk med Cargo sin Boschtype, jeg bruker også sånt. Positiv, men dog funker også de ganske bra. Man kan erstatte ganske mange regulatorer, men bare mht. basisfunksjonen. Det er også bare en myte at den kan erstatte en høyeffektregulator, hvilken som helst. Husk at det er bare en helt vanlig W-regulator, ikke mer og ikke mindre. Men den er billig og kan justeres. Forskjellen til andre selgere er at jeg bruker den for å justere -ned-, ikke opp. Den, fra Cargo til kr. 465,-, er en av de backupregulatorer som jeg bruker for å koble parallel med PDAR. Er den justert helt ned da har den lav nok spenning for å ikke skade batterier. Til backup holder den lenge, mens både kraft, sikkerhet og ordentlig lading blir ordnet av PDAR. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.