Jump to content

Skifte fra Ladac 1204 til 1205

Stephan

Recommended Posts

Et siste mulighet kunne være en kombinasjon av skadet ankerspole (kortslutning på rotorspole).

Kanskje en grunn for å sjekke det før du innstallerer en annen regulator.

Ref tidligere tråd:

Har en Ladac 1204 som har vært i bruk noen år. Oppdaget nylig at jeg ikke hadde lading til batteribankene fra dynamoen. Ladelampen lyser ikke når tenningen slås på, men lyser om jeg jorder den ene siden (D+ siden av lampen). Har "kortsluttet" regulatoren ved å koble batteri+ til ledningen fra regulatoren som går til børsten (den som ikke er jordet). Lading starter da og spenningen stiger (til jeg stopper motor og slår av tenning i tide).

Jeg skulle vel ikke fått lading om jeg hadde kortsluttet rotorspole?

Magnar

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Kommer ann på hvor kortslutningen ligger,

men som du forteller høres det ut som "bare" vanlig skade på regulator.

Mål gjerne mellom begge to sleperinger, finnes det litt motstand (noe ved kanskje 0,05 ohm)

da er det mest veldig -sannsynlig- at rotoren er fortsatt o.k.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Og der satte du meg på sporet Ingar. Feilen lå faktisk i forbindelsen mellom D+ og ladelampen. Ved hjelp av elimineringsmetoden fant jeg til slutt stedet. Noen har tydeligvis før min tid med båten vært uheldige og kuttet en del ledninger under aktre del av køya i akterlugaren (selvsagt der det er nesten umulig å komme til). Disse var skjøtet med kabelsko-type skjøtestykke, og en av disse var løsnet.

Tusen takk for hjelpen til Ingar, Jørg og Lars H! Beklager, Jørg at det ikke ble noe salg av regulator denne gang, men jeg er uansett takknemmelig for objektiv assistanse!

Magnar

Ikke noe å beklage, jeg gratulerer at du fant feilen og så enkelt i tillegg.

Men, viktig, da ser man hvor fort det går at man forutsetter vesentlige ting.

Her for meg at du har testet ladelampen ved å godse den nede på dynamoet,

jeg ville jo ikke en gang komme på ideen for å gjøre det på andre steder enn der. :rolleyes:

Men fint, da lærte vi begge to noe. :thumbsup:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Her for meg at du har testet ladelampen ved å godse den nede på dynamoet,

jeg ville jo ikke en gang komme på ideen for å gjøre det på andre steder enn der. :rolleyes:

Jørg

Det var dette med feil forutsetninger, ja. Forstår godt at du trodde at jeg hadde jordet ved dynamoen. Tror jeg jordet på lampen for å se at selve lampen virket. Når jeg så var kommet litt lenger i feilsøkingen, og skulle jorde D+, tenkte jeg at det har jeg jo i prinsippet gjort. Men så var det det som var mellom da......

Uansett: Ny lærdom og lykkelig slutt!

Magnar

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...