magbolme Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Et siste mulighet kunne være en kombinasjon av skadet ankerspole (kortslutning på rotorspole). Kanskje en grunn for å sjekke det før du innstallerer en annen regulator. Ref tidligere tråd: Har en Ladac 1204 som har vært i bruk noen år. Oppdaget nylig at jeg ikke hadde lading til batteribankene fra dynamoen. Ladelampen lyser ikke når tenningen slås på, men lyser om jeg jorder den ene siden (D+ siden av lampen). Har "kortsluttet" regulatoren ved å koble batteri+ til ledningen fra regulatoren som går til børsten (den som ikke er jordet). Lading starter da og spenningen stiger (til jeg stopper motor og slår av tenning i tide). Jeg skulle vel ikke fått lading om jeg hadde kortsluttet rotorspole? Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Kommer ann på hvor kortslutningen ligger, men som du forteller høres det ut som "bare" vanlig skade på regulator. Mål gjerne mellom begge to sleperinger, finnes det litt motstand (noe ved kanskje 0,05 ohm) da er det mest veldig -sannsynlig- at rotoren er fortsatt o.k. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Ladelampen lyser ikke når tenningen slås på, men lyser om jeg jorder den ene siden (D+ siden av lampen). Dette høres mystisk ut, lampen skal lyse selv om Ladac'en er defekt. Jorder du på selve lampen (lyspæren), eller direkte på D+ på dynamoen, altså det fysiske punktet der den orange kabelen fra Ladac'en er tilkoblet? Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Hvorfor skal den lyse når det ikke finnes gjennomgang på positiv Ladac? Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
magbolme Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Jorder du på selve lampen (lyspæren), eller direkte på D+ på dynamoen, altså det fysiske punktet der den orange kabelen fra Ladac'en er tilkoblet? Mener jeg jordet på selve lampen! Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Ingar Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Jørg: nei, sorry, det ble feil. men det er viktig å jorde direkte på dynamoen slik at man får sjekket hele systemet. Sitér dette innlegget Link to post
magbolme Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 men det er viktig å jorde direkte på dynamoen slik at man får sjekket hele systemet. Hva tenker du på? At man også får sjekket forbindelsen fra dynamoen til lampen? Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
magbolme Svart 21.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2011 Og der satte du meg på sporet Ingar. Feilen lå faktisk i forbindelsen mellom D+ og ladelampen. Ved hjelp av elimineringsmetoden fant jeg til slutt stedet. Noen har tydeligvis før min tid med båten vært uheldige og kuttet en del ledninger under aktre del av køya i akterlugaren (selvsagt der det er nesten umulig å komme til). Disse var skjøtet med kabelsko-type skjøtestykke, og en av disse var løsnet. Tusen takk for hjelpen til Ingar, Jørg og Lars H! Beklager, Jørg at det ikke ble noe salg av regulator denne gang, men jeg er uansett takknemmelig for objektiv assistanse! Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Joerg Becker Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Ikke noe å beklage, jeg gratulerer at du fant feilen og så enkelt i tillegg. Men, viktig, da ser man hvor fort det går at man forutsetter vesentlige ting. Her for meg at du har testet ladelampen ved å godse den nede på dynamoet, jeg ville jo ikke en gang komme på ideen for å gjøre det på andre steder enn der. Men fint, da lærte vi begge to noe. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
magbolme Svart 22.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2011 Her for meg at du har testet ladelampen ved å godse den nede på dynamoet, jeg ville jo ikke en gang komme på ideen for å gjøre det på andre steder enn der. Jørg Det var dette med feil forutsetninger, ja. Forstår godt at du trodde at jeg hadde jordet ved dynamoen. Tror jeg jordet på lampen for å se at selve lampen virket. Når jeg så var kommet litt lenger i feilsøkingen, og skulle jorde D+, tenkte jeg at det har jeg jo i prinsippet gjort. Men så var det det som var mellom da...... Uansett: Ny lærdom og lykkelig slutt! Magnar Sitér dette innlegget Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.