Jump to content

Ulyd fra bravo drev ved svinging, trenger hurtig svar

Bayer

Recommended Posts

Hvis det bare er ved full sving så hadde jeg ikke vært bekymret.

Men det er alltid en grunn til at ting går i stykker. Når hadde du av drevet og tittet inn der sist?

Hvis det er pga dårlig/manglende smøring kan det fortsatt gå lenge. Hvis det er pga vann og rust kanskje ikke fullt så lenge.

Noen ganger går det pga dårlig oppretting. Vanskelig å si nå selvfølgelig.

Min erfaring er at det skal ikke mye til før lyden forplanter seg i hele båten, og har opplevd at det faktisk kan bråke selv når du kjører rett frem. Likevel har det gått bra :-)

Kan no gi en kort status: skrev denne tråden då jeg låg i rosendal med båten, gikk til kinsavik uten at lyd ble værre. Pumpet et par pump med grease i gimbellager der inne før jeg satt kursen hjemmover i går. Ingen forandringer til det bedre eller verre. Så jeg tror at jeg kan leve med dette til sesongen er over. Kjørt no over 100nm siden jeg la merke til ulyd.

Jeg hadde nok gjort det samme da ja.

Når det gjelder tipset til Arve så tipper jeg han tenkte på å pumpe inn litt grease i smørenippelen på dempeplata, slik at du får smurt opp splinen mellom drivaksling og dempeplata. Du finner denne inne i motorommet mellom transom og motor, ofte trangt og jæ&%¤#ig men det skal gå.

dempeplate.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...
  • 6 år senere...
Erik Hansen skrev On 24.7.2013 at 17.22:

Hva ble konklusjon her, har fått akkurat samme som du beskriver....

En kjenning  fikk litt bråk ved sving i fjor  etter 15 timer bråket det hele tiden,

da han endelig fikk demontert viste det seg at ytteringen på gimblelager hadde rotert med så det blir vist en dyr reparasjon.

Det gimblelager var ferdig smurt for 4 år det holdt i 2,5 år. ikke smørenippel på den båten.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...