Bayer Startet 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2010 Er på båtferie for tiden og har registrert en markant "brumling" fra drevet når jeg svinger til ene eller andre siden. Går nesten ut i fra at det må være gimbel lager eller drivknuten. Men mitt spørsmål er: Er dette noe jeg kan leve med noen timer til med, eller bør jeg avbryte båtferien....? Håper på raskt svar;-) Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Hvis det bare er ved full sving så hadde jeg ikke vært bekymret. Men det er alltid en grunn til at ting går i stykker. Når hadde du av drevet og tittet inn der sist? Hvis det er pga dårlig/manglende smøring kan det fortsatt gå lenge. Hvis det er pga vann og rust kanskje ikke fullt så lenge. Noen ganger går det pga dårlig oppretting. Vanskelig å si nå selvfølgelig. Min erfaring er at det skal ikke mye til før lyden forplanter seg i hele båten, og har opplevd at det faktisk kan bråke selv når du kjører rett frem. Likevel har det gått bra :-) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Min erfaring er at brumlelyd når du svinger er kryssene som begynner å bli slitt, normalt er dette noe du kan leve med en tid om det ikke utvikler seg og blir værre. Har det kommet gradvis eller plutselig? Def. gimball lager gir en mer metallisk lager lyd. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bayer Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Takker for svar! lyden har kommet ganske nylig og begynner med en gang jeg begynner å svinge. også ved tilting blir det merkbare endringer i lydbilde bak. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Da melder jeg pass. Slitte kryss/drivknute vil først begynne å brumme når du belaster dem hardt, dvs full sving eller maks trim. Dersom lyden kommer umidelbart blir jeg mer usikker. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gudmanda Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Sånn var det også med meg! Til slutt kom der stygg banking, både i fri og i gir og drevet rett bak! Kryssa var veldig synelig ødelagt, et lite stykke av flensen som belgen er trett på (transom siden) var slått av. Heldigvis ikkje so stort at eg ikkje fekk på belg og klemme! Sitér dette innlegget Link to post
Arve Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Lenge siden du har tilført fett på drivaksel utfra motor? Jeg fikk en "durende" lyd fra drivverk i fjor. Tilførte godt med fett til drivaksel via innvendig smørenippel og lyden ble etterhvert borte...... Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Kan no gi en kort status: skrev denne tråden då jeg låg i rosendal med båten, gikk til kinsavik uten at lyd ble værre. Pumpet et par pump med grease i gimbellager der inne før jeg satt kursen hjemmover i går. Ingen forandringer til det bedre eller verre. Så jeg tror at jeg kan leve med dette til sesongen er over. Kjørt no over 100nm siden jeg la merke til ulyd. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Jeg hadde nok gjort det samme da ja. Når det gjelder tipset til Arve så tipper jeg han tenkte på å pumpe inn litt grease i smørenippelen på dempeplata, slik at du får smurt opp splinen mellom drivaksling og dempeplata. Du finner denne inne i motorommet mellom transom og motor, ofte trangt og jæ&%¤#ig men det skal gå. Redigert 14.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Bayer Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Demperplata greaset jeg opp før reiste på tur, var bare gimbel lager som ikke hadde fått noe smørning. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Spørs om det ikke er drivkutene/kryssene som synger på siste verset da, blir lydbildet forverret vil jeg avsluttet ferien hvis ikke så holder de nok noen timer til. Et brudd i et kryss kan gjøre en hel del skade. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Elektro Svart 22.August.2010 Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hei Bayer, Har begynt å få samme tendenser, litt ulyd ved fullt rattutslag. Har du sjekket noe mer hva som var feil? Sitér dette innlegget Link to post
Bayer Svart 22.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2010 Hei, nei har ikke det. Tenkte å ta en full gjennomgang til høsten når båten er komt på land. Skifter belger, gimblelager og drivknute hvis den er dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Hansen Svart 24.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2013 Hva ble konklusjon her, har fått akkurat samme som du beskriver.... Erik Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Kan noen av dere som opplevde denne klakkingen si hva som var årsaken? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 @elskerseiling Bayer var på båtplassen siste gang i 2012, så du får lese i tråden, ser ut til at det løste seg. Trykk på navnet, så kommer div info opp... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 (redigert) Erik Hansen skrev On 24.7.2013 at 17.22: Hva ble konklusjon her, har fått akkurat samme som du beskriver.... En kjenning fikk litt bråk ved sving i fjor etter 15 timer bråket det hele tiden, da han endelig fikk demontert viste det seg at ytteringen på gimblelager hadde rotert med så det blir vist en dyr reparasjon. Det gimblelager var ferdig smurt for 4 år det holdt i 2,5 år. ikke smørenippel på den båten. Redigert 27.Mai.2020 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.