Gjest Startet 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2010 Etter å ha skannet spesielt Finn.no noen år, stiller jeg meg et stort spørsmål til prisingen av eldre båter. Er klar over at mange nå vil hevde at skrogene er like gode osv, selv om de er opp mot 20 år gamle, kanskje det, men det er skroget (hvis det er godt holdt). En båt er mye mer en bare skrog. Motor, interiør, og løsninger er vel så viktige. Med 15 000 båter til salgs, høyt ny båt salg, import og flere brukte båter kommer til markedet i årene fremover, er det etter min mening en useriøs prising av brukte båter. Ser på flere forum at båtselgeren gjerne sier, de kom med et skambud..., eller det står i annonsen ingen skambud…ol. Skambudene er vel kanskje det markedet priser båten til? For en god del år siden skjønner jeg at prisene holdt seg høye. Det var liten tilgang til brukte båter på markedet og da vil prisen holde seg høye. I dag flommer det over med båter og tilbud. Det er en vesentlig stor forskjell på en 5-6 år gammel båt og en 15-20 (og eldre) år gammel båt. En nyere brukt båt har en motor med bedre utnyttelse av kreftene, laver forbruk og mindre utslipp. Det er mindre slitasje på interiøret og mye beder løsninger ellers i båten. Det er de som tar seg meget godt av båten og de som ikke gjør det uavhengig av alder på båten. Men det er forskjell uansett. Veldig mange båtselgere skal ha skampris for båten sin, og mange ganger skremmer bildene av båten vannet av en, , det ser for j…. ut spør du meg, og til den prisen da. Er en seriøs når det gjelder prising? Er klar over at noen legger prisen høyt for å ha et prutningsrom, men selv om en trekker 30-40% av prisen er den altfor ofte for høy etter min mening. Mange har i dag en økonomisk kjøpekraft som gjør at de skifter ut båten etter noen år og kjøper ny. Det er rett og slett for stor tilgang til brukte båter i forhold til behovet. Jeg mener og tror at svært mange båtkjøpere (som betaler for mye) og selger (som ikke får solgt pga for høy pris) vil gå på en smell i tiden fremover. Det er nok noen båteiere som vil føle seg støtt av dette, men spørsmålet er vel da om en er realistisk? Så hva snakker en egentlig om, skambud eller skampris på brukte båter? Kunne vært innteressant å hørt hva båtfolket mener. PS! har båt, kjøpt for skambud….eller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Kjøper en båt er det vel mest relevant å sammenligne med priser i Europa forøvrig, noe som gir en bra pekepinne på hvor prisen ligger. Så skal en være oppmerksom på at eldre båter også kan være godt vedlikeholt og oppjustere, eller det motsatte, forfalt og dårlig vedlikeholdt. For å være helt ærlig vil jeg tro at mange båter på kontinenetet i snitt er bedre vedlikeholdt enn båter her hjemme. Jeg var i dag å så på en bruktbåt i opplag på land, fendrer ute, tauverk fløt rundt på dekk, rullegenoa ikke tatt ned. Hadde en tysker sett dette hadde han "fått fnatt". Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Jeg mener og tror at svært mange båtkjøpere (som betaler for mye) og selger (som ikke får solgt pga for høy pris) vil gå på en smell i tiden fremover. Har påstått akkurat det samme som trådstarter over lengre tid og er helt enig i betraktningene han her fremlegger. Om selgere vil gå på en smell kommer jo an på hvor lenge de har hatt båten og hvor mye de ga ved kjøp. Har fulgt ganske nøye med markedet for cabincruisere over lengre tid. Er vel ingen som helst tvil om at en del åttitalls båter er alt for høyt priset i forhold til reell markedsverdi slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 De fleste oppegående mennesker vil nok få mest mulig for båten sin når de selger, dette uavhengig om det er båtfolk eller folk i båt. Nå er det jo gjerne sånn at om en treffer en båtmann som virkelig har brukt mye tid på å vedlikeholde sin båt så vil den i de fleste tilfeller være verd mer enn en tilsvarende båt som bare er blitt brukt. Uten at det nødvendigvis gjenspeiles i prisen. Få med deg en båtkyndig, eller takstmann for båt, under inspeksjon så blir du i hvert fall ikke lurt! Slik jeg ser det er det mye snakk om tilbud målt mot etterspørsel, som så mye annet her i verden. Om noen tilbyr en båt til en pris som du for din del mener er uhørt, så er det jo bare å skygge unna? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Kjenner av og til at eg synest synd på folk når de snakker om å selge, og kva de forventer å få... Det beste båtkjøp er nok nyere båt, eller båt med få tidligere eiere. Siden de fleste båtfolk ønsker parhundre tusen i gevinst etter tre-fire år. Skal jo ha betalt for vedlikehold...?! Tenk då ein båt med ti eiere....blir ein mill i "vedlikeholdsøkning"...i tilleg til verdien på båten. Og dette ser vi jo på større 80tals båter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BAN Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Blir faktisk litt skeptisk når båter er moderat priset. Begynner da å lure på om det er noe galt med båten. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Det KAN jo vere fordi selgaren faktisk veit kva som er ein realistisk pris. Eg ser drøssevis av seglbåtar som ligg i månadsvis og årevis på finn med for høg pris. Nokre går faktisk OPP i pris også Dei som er korrekt prisa, går som regel fort. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hansi Svart 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2010 Dei som er korrekt prisa, går som regel fort. Helt klart, og hvis båt / motor ellers er i noenlunde grei stand ligger alt til rette for en handel. Sitér dette innlegget Link to post
solei Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Markedet bestemmer ofte prisen, sier en, men hva er markedet?, er d det som folk er villige til å betale, eller d som båtene legges ut for? Som nevnt over i tråden så er d mye overprising, og useriøse forventninger til salgspris, men klart alle vil ha mest mulig for sin båt når 3 fots syken slår til, og en skal skifte.noen vil selge og kjøpe noenlunde raskt, for å unngå at markedet beveger seg som regel oppad,men d kan slå begge veier. Som kjøper, er d nok lurt å gå for anerkjente kvalitetsbåter, holder seg gjerne bedre i pris,men hva er kvalitet? En eldre godt vedlikeholdt ( kvitt. dokumentasjon på arb, deler etc.) kanskje litt ukurant merke, kan vere et bedre kjøp, enn en som mangler vedlikehold,og dokumentasjon på samme. Når et eller annet gjøres, kjøpes inn, skiftes, så fører eg d i en bok/logg, og tar vare på alle kvitt.Eg kommer ALDRI til å kjøpe en båt som ikke kan dokumentere et noenlunde vedlikehold, selv om båten ser aldri så bra ut. Og for "nye" som skal inn på markedet, så er d lurt å ta med en som har peiling, gjerne en motormek. eller en som har hatt båt en stund.Og båt MÅ kjøres og prøves skikkeleg før kjøp/salgs kontrakt skrives, burde vært unødvendig å nevne, men gjer d allikevel. Lykke til god båtsommer folkens! Sitér dette innlegget Link to post
argghhh Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ser akkurat det samme når det gjelder utenbordsmotorer . feks 50 hk 4T 10 år til noen få tusen under nypris . "bare 250 timer" / "som ny " osv osv . Men de ligger som regel leenge og kommer med "NY pris " etter en stund . Er vel med båter som med biler , 50000 ,- ++ i tap med en gang de forlater butikk og så detter de hvert år med en viss prosent . Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hva en kjøper handler ikke bare om marked, men også i stor grad om kjøpertype. En handymann kan oppfatte en billig slitt båt som et røverkjøp. En som er ny i båtlivet og lite handy vil kanskje ha en båt hvor alt er strøket...dvs kjøpere er høyst forskjellige. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Markedet bestemmer ofte prisen, sier en, men hva er markedet?, er d det som folk er villige til å betale, eller d som båtene legges ut for? Markedet er hva en vare omsettes for. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
index Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Jeg skjønner virkelig ikke problemet her! Riktig pris er det båten blir solgt for, verken mer eller mindre. Om båten blir solgt veldig fort har man sannsynligvis satt for lav pris, får man ingen henvendelser så har man nok lagt seg for høyt. Hva er poenget med disse stadige utbruddene om at bruktbåtprisene er for høye? De båtene som blir solgt selges til en pris som kjøper aksepterer, så da er jo alt greit. De som er priset for høyt blir enten beholdt eller satt ned i pris. Det har i alle år vært slik at en velholdt båt holder seg ca på den prisen den hadde som ny omtrent i hele sin levealder, med litt avvik for popularitet. Populære modeller ligger et stykke over, mens mer ukjente merker ligger et stykke under. Det er klart at bruktbåtmarkedet begynner å bli preget av det store tilsiget av serieproduserte billigbåter, men så langt ser jeg ingen dramatikk i dette. Angående de 14000 båten på finn.no: Det ligger også 56000 biler til salgs på finn! Betyr dette at disse også er for høyt priset, eller betyr det at finn er bortimot enerådende på omsetning av brukt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Følger markedet siden jeg antageligvis skal selge min båt grunnet et lengre utenlandsopphold, og det er liten tvil om at prisnedgangen er på ca. 15-20% sammenliknet med to til tre år siden. Hvis jeg også skal kjøpe båt i samme marked gjør det jo ikke noe, men hvis jeg selger nå og kjøper først om halvannet år kan det godt hende situasjonen blir en annen. Sitér dette innlegget Link to post
Luna III Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Følger markedet siden jeg antageligvis skal selge min båt grunnet et lengre utenlandsopphold, og det er liten tvil om at prisnedgangen er på ca. 15-20% sammenliknet med to til tre år siden. Helt enig BårdK. Vi solgte vår båt i våres/på forsommeren. Jeg la den ut på Finn i høst med en pris for å teste markedet. Tenkte: får jeg dette så er jeg kjempefornøyd. Noe interesse, men ingen handel. Fulgte med på Finn i hele vinter og la den ut på nytt i april med justert pris. Gikk ut i fra hva jeg hadde gitt, kostet på av nytt utstyr og trakk litt for hvert år i bruk. Resultat solgt. Nye eiere er fornøyd. Jeg er fornøyd. Man kan faktisk ikke forvente at bruktbåtprisene skal stige etterhvert som båten blir eldre. Så vil sikkert noen hevde at prisen var for lav ettersom salget gikk greit. Ok, men det lå 7 båter til av samme slag sammen med min og de ble liggende lenge. Etterhvert så jeg noen justerte prisen ned, men de lå leeeenge uten at de ble markert "solgt". Så jeg vil hevde at jeg solgte til rett pris. Nå venter jeg bare på å finne "rett båt til rett pris" En ting er i alle fall sikkert. Sommer uten båt er ikke godt og ikke noe å trakte etter. Redigert 11.Juli.2010 av sigbjand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Det er vel to bruktbåtkategorier jeg synes er høyt priset. 1. Daycruisere/cabincruisere fra 80-90 tallet med innenbords bensinmotor. At folk betaler pluus/minus 100 000 for ymse Dracoer og annet fra denne epoken er en gåte. Det koster skjorta å fore disse motorene med bensin, dyrt med service på innebords motor og naturligvis dyrt og antagelig uaktuelt å kjøpe ny motor hvis den gamle svikter. Nei bensindrvene totaks-innebordbåter fra 80 tallet bør man få til gibortpris...ellers blir fallhøyden og totalkostnader for store. Disse luksusbåtene fra jappetiden har jo ofte også et interiør og sitteputer som ikke akkurat er delikate lenger.. Håper det er båtvante folk som kjøper disse bensinslukende monstre og ikke landkrabber som tror de får en billig og problemfri ingangbilett til båtlivets gleder... (Da er det bedre å gå litt ned på båtstørrelse og litt opp i pris å få seg ny båt med påhenger og liten lugar.) 2. 1-3 år gamle båter kjøpt via marina.Når en båt og ikke minst motor har vert på tur vet man ikke hvilke strabaser/service båter har hatt. Synes man får merkelig lite rabatt på nyere bruktbåter i forhold til splitter nye båter hvor man selv har full kontroll på propell og gelcoat. Markedet bestemmer......men det er jo fritt for en vær å vurdere om det er bedre å vente på et bra tilbud på en ny båt en å gamble penger på bruktbåt. Men det er klart at den faktiske bruktprisen kan jo bli en helt annet enn den som oppgis som prisforlangende.... Redigert 11.Juli.2010 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gjest Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Har sett nærmere på DC til salgs. Et av flere eksempel tatt fra Finn.no i dag. Windy DC tilsalgs = 152 stk. Annonsene har ligget ute fra april til i dag. Hvor mange er merket Solgt? Svar: Ingen. Jeg tror det er vågalt å si at båtene er mer verdt neste år....? Har tatt en "røffelig" gjennomgang av alle DC til salgs. Det er ca 3500 stk ute nå. 45 stk er merket solgt. Dette tilsvarer at ca 1% av båtene er solgt!? Og vi er midt i sesongen. Det er selvfølgelig en feilmargin ute å går her da det er en røffelig gjennomgang jeg har gjort. Men selv om en legger inn en feilmargin på 10 dobling av solgte båter fra 1% til 10% Kan en vel enes om at det må være mye feilprising ute å går i markedet? Det var som en på forumet i en annen tråd nevnte, mange tror de selger Gull, den synes jeg er en passende uttalelse ;) Redigert 11.Juli.2010 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Også klassikeren: `vurderes solgt`...?? Hva i himmelens navn og rike mener man med det når man har tatt seg bryet med å få `ungene` til å ta klønebilder med mob`n og lage annonse for en på Fnn..? Ringer alltid å spør om dem har vurdert ferdig og stiller en masse idiotspørsmål om allt mulig og umulig Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ringer alltid å spør om dem har vurdert ferdig og stiller en masse idiotspørsmål om allt mulig og umulig Hvorfor det ? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) En båt jeg så på for tre år siden var annonsert med vurderes solgt med pris på 1.320.000,-. På den tiden var det bare en annen aktuell båt for meg. Han viste meg båten og jeg sa jeg ville kjøpe den. Han ville derimot ikke selge allikevel, men vente til neste vår (dette var på høsten). Samme båten ble lagt ut med samme annonse for en uke siden, altså med samme pris og med "vurderes solgt". Får han 1.320.000 for den nå skjønner jeg ingenting. Redigert 11.Juli.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FM 8-12 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Vurderes solgt har altid jeg stusset på også hva betyr det egentlig? en som har et bud inne men han prøver få mer? eller vil han egentlig ikke selge men gjør det om han får overpris? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Kanskje selger vi selge om han oppnår en bra nok pris, og dermed vil vurdere bud som eventuelt kommer... Derav vurderes solgt i annonsen.. Redigert 11.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
BårdK Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Forstår det, Sydvesten, og han kunne kanskje fått en bedre pris den gangen. I dag derimot, med 12-13 båter av samme type liggende usolgt på Finn, lavere priset ihht. alder og utstyr, skjønner jeg ikke vitsen. Men det er lov å tro på julenissen. Jeg kommer muligens til å legge ut min egen som vurderes solgt, men da selger jeg i tilfelle jeg får bud på den prisen jeg forlanger. Redigert 11.Juli.2010 av BårdK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Joda Sydvesten.. skjønner poenget ditt,men når det er rotete-møkkete og tilsynlatene ikke gjort no forsøk på shinings og dertil over priset... Ja da går det en faen i meg Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Dette har jeg alltid sagt, folk har urealistiske forventninger om prisen på sine egne ting, særlig biler og båter. Jeg tørr påstå at en veldig liten andel av båtene på Finn blir solgt for den første prisen som blir satt. Så når selgeren aksepterer et lavt bud på båten etter en "sesong" på finn vil jeg ikke kalle det noe skambud men mer som markedspris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.