Jump to content

Skambud eller skampris?

Gjest

Recommended Posts

Men selv om en legger inn en feilmargin på 10 dobling av solgte båter fra 1% til 10% Kan en vel enes om at det må være mye feilprising ute å går i markedet?

Spørsmålet er vel også hvor mange av disse som egentil må selges? Mange legger båten ut til salgs "i tilfelle noen betaler godt", gjerne like etter at de selv har kjøpt den. Men hva er problemet med at noen legger ut en båt til det dobbelte av det du vil betale? Det er vel bare å la være å kjøpe den da vel...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kan også være enig i at prisnivået er høyt på brukte båter,men en kan da ikke klandre noen for å prøve å få mest mulig penger når noe skal selges.

Hvis jeg legger båten min ut for salg,er det kanskje fordi jeg skal kjøpe en dyrere båt igjen,da prøver de fleste oppegående mennesker å få mest mulig for den båten de skal selge.

Så lenge det finnes "idioter" der ute som er villig til å betale overpris for min båt har jeg ingen betenkeligheter,såfremt jeg er ærlig om båtens tilstand og ikke skjuler evt. feil/mangler.

At det er med på å skape et kunstig høyt prisnivå får så være,jeg kommer ikke til å være den som priser båten min lavt for å prøve å korrigere prisnivået.

En ting er verd akkurat det folk er villig til å betale!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Vi blir vel kanskje lurt til å tro at markedspris er høyt når vi leser annonsene på FINN.

Det er vel slik at vi i vårt hodet tenker gjennonsnittet av annonsene som markedspris.

Og de som skal selge båten sin vil vel først legge båten ut til det de opplever som "markedets pris".

Men annonsene på Finn er jo ikke representative for det som blir solgt.

For like etter at salget er gått i boks er annonsen tatt bort, og det som ligger igjen på FINN er alle de overprisede objektene.

FINN definerer derfor alle de overprisede objektene !

Selger ønsker å omsette en båt til 1 mill, for 1,2. Kjøper ønsker å kjøpe en båt til 1 mill, for 800 000,-. Kjøper sutrer siden han ikke får en båt til den prisen han mener er riktig, og selger tror på julenissen og får ikke solgt. Mennesketypen er identisk uansett hvilken side av bordet han sitter på. Heldigvis er det markedet som bestemmer :smiley: Klart man får mye penger for en Scand Adriatic 85 mod, der er masse mennesker som kan prioritere 500 000 til båt og når denne båten etter min mening er noe av det mest praktiske og best utnyttede i sin størrelse, ja så blir prisen deretter, heldigvis! Snakker man prisklassen opp mot 2 mill, tror jeg kjøper har mye bedre kort på hånden!

Har solgt latterlig mange båter da jeg elsker å bytte båt. Senest 2 stk den siste måneden. Den ene gikk på dagen, den andre brukte jeg 2 uker på å selge. En askeladden og en with. Kjøper kunn kurante merker da de er ekstremt lett solgte. Jeg må poengtere at askeladden fikk jeg 5k mer for enn da jeg kjøpte den for 4 år siden. Withen fikk jeg 12 k mer for, men den hadde jeg bare hatt et halvår.

Ingen av de båtene var urealistisk priset. Jeg legger meg alltid lavest, eller blant de laveste på finn. Har ryddige og informative annonser uten mange skrive feil etc. Ryddige bilder, og opplyser alltid om hva som er galt og hva som er gjort med båten. Skryter aldri om båtene, men velger å opptre så ryddig som mulig. Hvis selger er misfornøyd så kompenserer jeg alltid, men det pleier sjeldent å være nødvendig da jeg informerer om alt og lager ryddige kontrakter.

Lett å selge båt da

Hvis noen legger ut en båt eller annet som man synes er for høyt priset, er det da OK å komme med et "skambud"? Jeg synes ikke det, har solgt mye saker på Finn og andre plasser. I de fleste tilfeller mener jeg at prisantydningen ligger i nedre halvdel av hva tilsvarende er lagt ut for, allikevel er det enkelte lykkejegere som prøver seg med det jeg oppfatter som urealistiske bud. Hadde en bil til 35 000 ute, der kom det bl.a en tekstmelding kort tid etter "gir deg 15 000 for bilen". For meg er dette bare irriterende og bortkastet tid. Av høflighet svarer jeg med "lykke til hos noen andre". I slike tilfeller er det jo tydelig at vedkommende ikke egentlig er interessert i tingen min men bare er ute etter et røverkjøp.

At man kan komme med bud på en ting som har ligget en stund er greit men da bør det være etter selvsyn, sjekk og reelle forhandlinger.

Redigert av oepeter (see edit history)

Jeg har også opplevd å få slike bud som du antyder her, og synes også dette er direkte ufint! Og svaret fra min side blir også deretter. Et velbegrunnet og fornuftig bud ut fra modell, utstyr og tilstand er helt greit, men å bare slenge ut en skampris på en tekstmelding uten en gang å ha snakket med selger er bare tull.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Det er vel to bruktbåtkategorier jeg synes er høyt priset.

1. Daycruisere/cabincruisere fra 80-90 tallet med innenbords bensinmotor. At folk betaler pluus/minus 100 000 for ymse Dracoer og annet fra denne epoken er en gåte. Det koster skjorta å fore disse motorene med bensin, dyrt med service på innebords motor og naturligvis dyrt og antagelig uaktuelt å kjøpe ny motor hvis den gamle svikter. Nei bensindrvene totaks-innebordbåter fra 80 tallet bør man få til gibortpris...ellers blir fallhøyden og totalkostnader for store. Disse luksusbåtene fra jappetiden har jo ofte også et interiør og sitteputer som ikke akkurat er delikate lenger..

Håper det er båtvante folk som kjøper disse bensinslukende monstre og ikke landkrabber som tror de får en billig og problemfri ingangbilett til båtlivets gleder... (Da er det bedre å gå litt ned på båtstørrelse og litt opp i pris å få seg ny båt med påhenger og liten lugar.)

2. 1-3 år gamle båter kjøpt via marina.Når en båt og ikke minst motor har vert på tur vet man ikke hvilke strabaser/service båter har hatt. Synes man får merkelig lite rabatt på nyere bruktbåter i forhold til splitter nye båter hvor man selv har full kontroll på propell og gelcoat.

Markedet bestemmer......men det er jo fritt for en vær å vurdere om det er bedre å vente på et bra tilbud på en ny båt en å gamble penger på bruktbåt.

Men det er klart at den faktiske bruktprisen kan jo bli en helt annet enn den som oppgis som prisforlangende....

Dette er jo bare pølserør. Eldre Dracoer og Windyer ble for det meste levert med GM V6 og V8 motorer, som må være det enkleste og billigste å skru på i hele båtmotorverden.

Til og med de mindre motorene i gamle Dracoer er basert på Volvos bilmotorer, og er enkle og rimelige å ha med gjøre, i hvertfall i forhold til en ny dieselmotor.

Skrogene på disse gamle båtene er også laaaangt bedre bygget enn det meste som produseres i dag, og har både tykkere laminering og gelcoat enn tilsvarende nye båter.

De bruker litt bensin, men en 250hk V8 bruker ikke så veldig mye mer enn en middels stor påhenger.

Hvordan i all verden har du full kontroll på gelcoaten på en ny båt, står du ved siden av når gelcoaten blir sprøytet i formen. Forøvrig er plastpest mye mer vanlig på nye båter enn på gamle 80 talls helter.

Forøvrig koster en gammel mindre Draco eller Windy daycruiser 60-150 000,- kroner, mens tilsvarende ny Ibiza eller Yamarin koster 5-600 000,-. Tilsvarende båter i dag må vel være Hydrolift og Windy, som fort koster over en mill.

Det burde vel være enkelt nok å se hvordan gelcoaten og proppelen på en brukt båt ser ut, hadde vært mer bekymret for det jeg ikke kunne se.

Dette er jo bare pølserør. Eldre Dracoer og Windyer ble for det meste levert med GM V6 og V8 motorer, som må være det enkleste og billigste å skru på i hele båtmotorverden.

Til og med de mindre motorene i gamle Dracoer er basert på Volvos bilmotorer, og er enkle og rimelige å ha med gjøre, i hvertfall i forhold til en ny dieselmotor.

Skrogene på disse gamle båtene er også laaaangt bedre bygget enn det meste som produseres i dag, og har både tykkere laminering og gelcoat enn tilsvarende nye båter.

De bruker litt bensin, men en 250hk V8 bruker ikke så veldig mye mer enn en middels stor påhenger.

Hvordan i all verden har du full kontroll på gelcoaten på en ny båt, står du ved siden av når gelcoaten blir sprøytet i formen. Forøvrig er plastpest mye mer vanlig på nye båter enn på gamle 80 talls helter.

Forøvrig koster en gammel mindre Draco eller Windy daycruiser 60-150 000,- kroner, mens tilsvarende ny Ibiza eller Yamarin koster 5-600 000,-. Tilsvarende båter i dag må vel være Hydrolift og Windy, som fort koster over en mill.

Det burde vel være enkelt nok å se hvordan gelcoaten og proppelen på en brukt båt ser ut, hadde vært mer bekymret for det jeg ikke kunne se.

Utrolig enig :flag_bp: ville ikke hatt en ny ibiza eller yanmarin for den del men mange nye STØRRE båter jeg kunne tenkt meg da :sailing:

Index: Jeg har også opplevd å få slike bud som du antyder her, og synes også dette er direkte ufint! Og svaret fra min side blir også deretter. Et velbegrunnet og fornuftig bud ut fra modell, utstyr og tilstand er helt greit, men å bare slenge ut en skampris på en tekstmelding uten en gang å ha snakket med selger er bare tull.

Ja det er klart at det er mange skammbud der ute. Det føles sikkert litt som en blir latterligjort når en mottar slike melinger. Likevel ligger prisene på brukte båter der ute alt for høyt.

Det er mulig jeg er i utakt med antall sylindre i gamle dracoer og windyer.....men er det slik at det billig å kjøre og ta motoroverhaling/service på disse ??

Hva koster det å ta vanlig vinerkonservering på en gammel daycruiser med innenbords motor sammenlignet med en moderne båt med påhenger ??

Er det regningssvarende å sette inn en helt ny innenbordmotor i en Draco Windy fra 80 tallet ??....eller blir bruktssalgspris inkludert ny motor lavere enn prisen på å sette inn ny motor, drev propell osv osv ???

Kikk eller på denne tråden: https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71082-baatferien-spolert/

Å kjøpe gamle motorbåter for mer enn 100 000 er risikosport.....hvis ikke svigerfar eier en marina med verksted....

Nei sikrere og mer problemfritt å kjøp feks, en Jeneau eller beneteau med liten lugar og påhenger til kr 200 000 - 300 000

Redigert av salt (see edit history)

Jeg har for egen del aldrig kjøpt båt gjennom finn.no , men for de menneskene som ikke tåler å motta et bud som ligger vesentlig under hva en selv forventer, så må man i det minste gi klart uttrykk for dette i annonsen. Skjønner faktisk ikke helt problemet, dersom budet ikke ikke det en ønsker å høre, er det vel bare og glemme hele greia. :confused:

Har en bestemt seg for markedsøkonomi, så har en bestemt seg...

dersom budet ikke ikke det en ønsker å høre, er det vel bare og glemme hele greia. :confused:

Enig der, derfor svarte jeg heller ikke på hverken mail eller sms med skambud da jeg solgte båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

40_-1349787041.jpg

Eksempel på NY cabincruiser koster kr 125 000 + motor.

http://www.finn.no/finn/boat/new/viewimage?finnkode=22877340

Da blir det meningsløst for nybgynnere uten mekke-erfaring å kjøpe Draco, Windy eller annen day/cabincruiser fra 80 tallet hvis man ikke får den til under 50.000 kr...uansett om andre i tråden er fremhever hvor kraftige motorene på gamle Dracoer og Windyer er.

Nei med dagens bruktmarked og gode båttilbud og pakketilbud på nye skjærgårsjeeper og cabincruisere er åpenbart at nhybegynnere får et lykkeligere og mer ukompliert liv ved å følge med på gode nybåttilbud.

Uansett er det bedre for familieøkonomien å bla opp f.eks. 250.000 kr for en ny båt/motor enn å "spare" ved å kjøpe båt fra 80 tallet for f.eks. 150.000 kr...for man svir fort opp masse penger når gammel motor skal overhales....og hvor mye får man for en 80-tallsbåt hvis den skal selges om 10 - 20 år......????

Nei motor-bruktbåter fra 80-tallet på under 25 fot må under 50.000 kroner for å være konkuransedyktige mot nye båtpakker....mener nå jeg.

Når jeg framhever nybegynnere...er det fordi det kan synes som om mange starter båtlivet litt forsiktig å setter av 100 000 - 150.000 til båt og inbiller seg at det får mye båt for pengere hvis de bruker 150 000 kroner på 80 tallsbåter....selv om de ofte har kjøpt seg trøbbel....

Størrelsen på lugarer i daycruisere er ofte av underordnet betydning uansett fordi de fleste bruker kun lugaren i nødstilfelle og vanligvis brukes lugaren til lager for redningvester og annet

Cabincruiser og cabincruiser fru blom :lol: OK, den har vel noe som med godvilje kan kalles kabin, men likevel...

Størrelsen på lugarer i cabincruisere er ofte av underordnet betydning uansett fordi de fleste bruker kun lugaren i nødstilfelle og vanligvis brukes lugaren til lager for redningvester og annet.....

Når det er sagt ville jeg vel uansett forlangt 5 meter båtlengde pga bølger og sjøsprøyt....men dog interesant priseksempel

I beste fall en daycruiser, men så usigelig stygg da...... :wflag:

Sjekk linjene på denne: Windy 7800

eller denne Windy 23FC og ikke minst den her Windy 8000

Sorry, men Galia'en din har ikke en sjangs hos meg!

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Sjekk linjene på denne: Windy 7800

eller denne Windy 23FC og ikke minst den her Windy 8000

Disse gamle windybåtene fra sen 80tall og 90 tall har prisantydning på henholdsvis 395 000 kr, 339 000 kr og 395 000 kr...

Tenk så mye lekkert nytt man kan få for 400.000 kroner....framfor å gamlble på 20 år gammel luksus.......spesielt for nybegynnre er det håpløs gambling og bla opp flere hundre tusen en cabincruiser fra 80-tallet !!

kan du linke til 1 ny 26 foter til 400000 som har toppfart på 45 knop?

Den skal også inneholde flg utstyr:

Loranz GPS/Kartplotter m/7" skjerm

# Ancorlift ankervinsj akter m/kjetting og syrefast, polert anker

# Kjøleskap

# Høytalere

# Original bysse m/Windy bestikk

# Wallas safeflame 2 bl kokeapparat

# Oppvaskkum m/trykkvann

# 2 kalesjer, havnekalesje + vanlig kalesje med ståhøyde

# Dusj på badeplattform

# Badestige

# Aut lensepumpe

# 3 batterier

# Landstrøm m/lader

# Elektrisk toalett m/holding tank.

# Vannski krok

# Opplagsutstyr

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...