Jump to content

Skambud eller skampris?

Gjest

Recommended Posts

Litt "off topic" dette men...

Kjøpte meg "ett prosjekt" her for noen dager siden, (annonse her inne på BP).

Dette var en gammel with, med 55Hk Evinrude 79mod, og båthenger???, på bildene så ikke båten så ille ut, hengeren syntes nesten ikke og selger forteller at båten trengte ny vindskjerm og litt opppussing pluss at motor startet og gikk greit, men selger fikk den ikke til å bakke, motoren gikk ikke i revers, dette stod også i annonsen.

Greit tenkte jeg, ikke så mye jobb i år, bare å rive av vindskjermen justere gear, og heller bruke noen timer og kroner på balja i vinter.

Avbrøyt derfor ferien, reiste så fra Årjäng i sverige til Lillehammer for å hente båten (60mil t/r)

Kom til Lillehammer og synet som møtte meg var lang ifra det som bildene viste, skroget lå på en rusten forfalt selvbygget henger som ikke lignet grisen, kabler og stoler, benker osv lå slengt i en haug oppi skroget, fenderlista lå halvveis rundt båten og var bare stroppet fast i henger/skrog. Akterspeilet hang bare så vidt fast der bak med en motor som så nesten grei ut.

Tok av dekslet av motor kjente på svinghjulet at den gikk rundt, testet akslingen på propellen at den også gikk rundt og at starter ikke hadde satt seg.

Spurte selger om Motor gikk og dette kunne han bekrefte, men han fikk ikke startet den nå for det var ikke noe batteri med båten som virket.

Tenkte som så at ok, hvis dette stemmer så "kjøper jeg motor" og får med resten på kjøpet, så jeg hektet hengeren på bilen og kjører ned mot sverige igjen.

Når jeg kom til Hamar så mistet jeg det ene hjulet og måtte stå langs veien å reparere hengeren, for hjullageret var knust, etter en del telefoner frem og tilbake pluss en del reising fikk jeg skaffet til veie 2stk nye hjullager i Hamar, Prislapp kroner 600,- inkl hjullagerfett.

Motoren startet ikke slik selger påsto både i annonse og til meg/oss, når vi hentet båten.

Her viste det seg at Stator (ladespole), 1stk Coil, powerboksen, 2stk plugger, diverse ledninger, kontakter, startreleet, bensinpumpe og diverse koblinger var defekte, prislapp 8900,- pluss mva for delene, hvis jeg skulle ha kjøpt disse nye.

Båten var som jeg fryktet bare søppel, den var pil rotten, med masse hull i glassfiberen under malingen, så den tviler jeg på at jeg noen gang kommer til å orke å pusse på.

Sendte derfor selger en mail når jeg hadde fått summet meg, og funnet alle feilene, og forklarte dette for selger, med krav om å få refundert halve kjøps-summen, og fikk til svar at selger skulle se hva han kunne gjøre, etter dette har jeg ikke hørt noe fra selger.

Greit nok at jeg var dum nok til å ta med meg båten og tilhørende utstyr, men jeg er slik av natur at jeg stoler faktisk på voksne folk, og tok det for god fisk at det selger sa om motor stemte.

Ha en fin dag

...

Loranz GPS/Kartplotter m/7" skjerm

# Ancorlift ankervinsj akter m/kjetting og syrefast, polert anker

# Kjøleskap

# Høytalere

# Original bysse m/Windy bestikk

# Wallas safeflame 2 bl kokeapparat

# Oppvaskkum m/trykkvann

# 2 kalesjer, havnekalesje + vanlig kalesje med ståhøyde

# Dusj på badeplattform

# Badestige

# Aut lensepumpe

# 3 batterier

# Landstrøm m/lader

# Elektrisk toalett m/holding tank.

# Vannski krok

# Opplagsutstyr

Ja her var en lang liste med 20 år gammelt utstyr og dingser som kan gå i stykker før man vet ord av.....problemet er jo netopp at nesten alt på en gammel båt er gammelt.......man kan også få mye stasj hvis man kjøper 20 år gammel bil....f.eks. kasettspiller....

nei isteden for å bl opp 400 000 for en gammelwindy fra 80-90 tallet ville jeg heller f.eks ha betalt 345 000 kr denne NYYYE båten.

94_1888281126.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=23361243

Disse gamle windybåtene fra sen 80tall og 90 tall har prisantydning på henholdsvis 395 000 kr, 339 000 kr og 395 000 kr...

Tenk så mye lekkert nytt man kan få for 400.000 kroner....framfor å gamlble på 20 år gammel luksus.......spesielt for nybegynnre er det håpløs gambling og bla opp flere hundre tusen en cabincruiser fra 80-tallet !!

Smaken er som baken, noen vil ha gamle båter, noen vil ha nye båter. Den personen som blir fornøyd med en slik Galia fortjener ikke stort bedre (kanskje en Quicksiler 470).

40_-1349787041.jpg

Jeg hadde heller tatt denne

86_-99687468.jpg

Som har en 5 liters V8'er på 250hk som i utgangspunktet er en Chevrolet 350 motor. Det finnes ingen motor med billigere deler, og som er lettere å skru på.

Forøvrig koster en ny Mercury Verado påhenger på 250hk i dag ca 250 000,- kroner, eller 1000,- pr hest, som er vanlig for påhengere. Det følger da ikke med båt :headbang:

86_-1721899424.jpg

Båten er til salgs på finn.no til 165.000,- og er etter min mening ett mye bedre kjøp enn den kjipe Galia'n

Må nesten legge ved ett bilde av en Draco

33_303427863.jpg

Dracoavatar.jpg

Så kan de som vil kjøpe seg Galia.

Priser på service og vinterkonservering er forøvrig omtrent det samme for utenbords og innenbordsmotorer, dersom det er snakk om cirka samme antall hestekrefter,

se her for priser : http://www.vallomotor.no/priser.php?category=3&name=Generelle%20priser

De store forskjellene ligger i delepriser. Alt til en utenbords motor er dyrt, mens alt til en innenbordsmotor som er spesielt for marine er dyrt. Generelle deler til GM og Volvo bilmotorer koster nærmest ingenting i forhold til utenbordsmotorer. Ett nytt topplokk til en GM350 koster ett par lapper, mens ett nytt topplokk til en Verado 250hk koster ca 90 000,-

Til GlennIversen: Man får det man betaler for, og ting er som regel slik det ser ut, og gjerne litt verre, ser det ut som dritt, så er det gjerne det, mens ser det ut som gull til en pris som er forgotilåværesann, så er det gjerne det også.

Ja her var en lang liste med 20 år gammelt utstyr og dingser som kan gå i stykker før man vet ord av.....problemet er jo netopp at nesten alt på en gammel båt er gammelt.......man kan også få mye stasj hvis man kjøper 20 år gammel bil....f.eks. kasettspiller....

nei isteden for å bl opp 400 000 for en gammelwindy fra 80-90 tallet ville jeg heller f.eks ha betalt 345 000 kr denne NYYYE båten.

94_1888281126.jpg

http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=23361243

Nå må du skille litt her da. Viksund gikk konk i fjor, og disse båtene er produsert i asia, og er regnet for noe av det mest elendige penger kan kjøpe når det kommer til båt.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/%28$all%29/1C286D3D8276EE92C12577050030C4F1?OpenDocument

Hadde ikke engang betalt 100 000,- for den balja der, og hadde heller kjøpt noe som var produsert av Windy, om det så var 100 år gammelt :flag:

Ja her var en lang liste med 20 år gammelt utstyr og dingser som kan gå i stykker før man vet ord av

så du fant ingen ny 26 fots båt til 400000 :tongue:

for å argumentere like seriøst som deg så ville jeg da heller kjøpt denne:

(1986 Skibsplast 490 HT m 60 Johnson til 45000)

33_-818161154.jpg

finn annonse

så har du 300000 til ny motor og bensin så lenge du har båten

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

De i tråden som taler varmt for gamle Windyeer og Dracoer må gjerne kjøpe dem fordi de vet hva de vil ha......

Landkrabber derimot som vil ha mye for pengene og har tiltro til disse kjente merkene bør IKKE bla opp 2-3-4oo ooo kroner for 20 år gamle båter med ukjent historikk og framtid.....

De bør heller redusere antall fot og hester å satse på helt nytt....gjerne en billigpakke.

Redigert av salt (see edit history)

Sjansen for teknisk trøbbel er mindre med en splitter ny "billig-båt pakke" enn med en eldre Draco noe desverre Raathass nylig har erfart i tråden om Strømstadturen:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71048-motorbaat-fra-oslo-til-stroemstad-tips-og-triks/

Hei.

Førstkommende helg skal en båtvant men rusten skipper kjøre en Draco 21 fra Oslo til Strømstadtraktene.

Da jeg passerte Hankø begynte motoren å fuske og pulsen steg betraktelig. Rundet Strømtangen og karre meg inn i Øyenkilen der jeg husket at en kompis hadde hatt opplag på båten i gamle dager. Ringte servicemannen og han mumlet noe om bensinstilførsel og spurte om det var lenge siden jeg hadde skiftet filter........

på motor og redd for å gjøre noe galt så langt hjemmefra :-).

Sitatet er kortet ned så Dracokyndige som kan gjerne jo lese og komme med hjelpende tips om oljfilteret i originiatråden https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71048-motorbaat-fra-oslo-til-stroemstad-tips-og-triks/

Sjansen for teknisk trøbbel er mindre med en splitter ny "billig-båt pakke" enn med en eldre Draco noe desverre Raathass nylig har erfart i tråden om Strømstadturen:

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71048-motorbaat-fra-oslo-til-stroemstad-tips-og-triks/

Sitatet er kortet ned så Dracokyndige som kan gjerne jo lese og komme med hjelpende tips om oljfilteret i originiatråden https://baatplassen.no/i/index.php/topic/71048-motorbaat-fra-oslo-til-stroemstad-tips-og-triks/

Her er det snakk om ett bensinfilter til ett par hundre kroner og toppen en times arbeid.

Du er jo helt fjernstyrt, prøv heller å søke på tråder om nye båter med feil og manger, å se hvor mange du finner :yesnod: sannsynligvis mange fler enn det du finner om gamle Dracoer og Windyer med problemer.

http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/splitter-ny-baat-ble-et-stort-problem-2708629.html

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/11791-problemer-med-johnson-gt-paahengsmotor/

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/61286-roser-i-gelcoat-vanlig-paa-ny-baat/

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/30147-dufour-365-septikktank-i-plast-bare-dritt/

https://baatplassen.no/i/index.php/topic/5786-treg-styring-paa-ny-skjcrgaardsjeep/

Har sjelden hørt om noen som har kjøpt ny båt uten å få med diverse problemer på kjøpet. Gamle båter er gjerne brukt og "gått seg til" litt, men dersom man får problemer med nykjøpt gammel båt kan de selvfølgelig være langt mer alvorlig enn på en ny båt, og man har heller ikke en forhandler å gå til. Dette ligger nå uansett litt i prisen??

Disse nye billigbåt pakkene du henviser til så varmt at man skulle tro du personlig solgte slike, er vel nesten garantert å komme med problemer.

Ett rask søk på de båtene du har linket til tidligere spytter ihvertfall ut dårlige anmeldelser og problemer med både det ene og det andre på google, så jeg er ikke overbevist om at alle som kvalifiserer til "folk i båt" tittelen må gå rett bort å kjøpe en slik lekker Galia eller kvalitetsmessig Viksund.

Dersom man skal kjøpe ny båt i dag med tilsvarende byggekvalitet (og av tilsvarende type) som gamle Dracoer og Windyer, må det bli nye Windyer, Hydrolifter eller lignende, og da er jo ikke prisen 3-400 lapper lenger men ett par mil kroner.

http://www.hydrolift.com/pre-owned-boats/69.html

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=22397084

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=21995243

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23265664

...

........Har sjelden hørt om noen som har kjøpt ny båt uten å få med diverse problemer på kjøpet. Gamle båter er gjerne brukt og "gått seg til" litt,

........

Entusiater som vil ha mye kraft for pengene må gjerne kjøpe denne typen båter, men hvis jeg skulle pasere rundt Strømtangen fyr (somi eksempelet over) eller pasert annet strekk hvor man må stole på at motor ikke stopper er jeg nå ikke tvil om at jeg ville stolt mer på en ny (eller nesten ny) stor påhengsmotor enn en 20 år gammel innenbordsmotor.

Akkurat som det finnes storrøkere som blir 120 år....finnes det sikkert gamle båtmotorer som går som en klokke....men utgangspunktet for tråden er jo bruktbåtkjøp hvor man slett ikke har full oversikt over motorens historikk og tekniske tilstand.

Pussig nok står det i flere annonser at disse 80-talsbåtene har motor som er nyere enn båten...kan det tyde på at det faktisk har opplevd å måtte kasere disse gamle motorene....og det er vel gasnke dyrt å kjøpe en ny motor på feks.200 hk ??

Nei jeg tror nå fortsatt at 80-talls motorbåter til flere hundre tusen ikke er riktig ingangsbilett for nybegynnere til det sikre, problemfrie båtliv.......men sikkert bra for de som vet hva de kjøper.

Noen foretrekker gamle Mrezedes biler med kvalitet og pondus og det er helt greit....men sjansen for at bilen stopper på motorveien gjennom Tyskland er vel mindre med en ny Toyota ...tilsvarende er det med gamle Dracoer contra nye båter med nye påhengere....

leser denne tråden med undring, og får på nytt demonstrert at befolkningen består av 2 hoved grupper ,

nemlig type 1 - som har verktøykasse og synes at det er moro og pusle og mener at det ikke finnes problemer men bare utfordringer.

disse har også kontaktnettet i orden , fixer det meste , har bygd hus og hytte, restaurert bil, er selvlærte elektriker, rørlegger osv osv.

De andre - type 2 - har ørlite verktøy slik at de såvidt klarer å få hengt opp en flatskjerm i vater . Disse får angst og allergiske

reaksjoner hvis de må leite fram skrujernet. og fungerer som beitemark for flåerne ( firmaer som tar betalt med gaffel - og som type 1 aldri

ville ha sluppet inn på tomta en gang )

Begge har rett , både de som kjøper gammelt og de som bør satse på noe strøkent ( selv om ting fortsatt vil skje )

Det finnes forresten enda en gruppe - type 3 - de med alltfor mye penger , men de estimerer jeg meg ikke med , håper at de trives

og har det godt med seg selv og ikke plages med å jage sin egen skygge .

De andre - type 2 - har ørlite verktøy slik at de såvidt klarer å få hengt opp en flatskjerm i vater . Disse får angst og allergiske

reaksjoner hvis de må leite fram skrujernet.

Der traff du spikern på hodet.......det er fruen som tar fram skrujernet når bilder skal henges opp her i huset.............

....når det er sagt er jo uansett greit å ha en ny stabil påhengsmotor slik at man slipper å ta fram skrujernet i ferien......eller i havgapet..

En båtmotor bør være som en mac...den skal være pålitelig uten at man nødvendigvis vet hva som skjuler seg under dekselet (da i motsetning til pc hvor man bruker masse tid på vedlikeholdsstyr og krasjer.)

(I strid med egne prinsipper om ikke å kikke under dekslet...må jeg inrømme at faktisk har fikset vinterkonservering på påhengeren selv i fjor...men det er en annen historie.)

En båtmotor bør være som en mac...den skal være pålitelig uten at man nødvendigvis vet hva som skjuler seg under dekselet (da i motsetning til pc hvor man bruker masse tid på vedlikeholdsstyr og krasjer.)

Altså, betal tre ganger så mye for motoren i forhold til konkurrentene, og så bruke all ledig tid til å overbevise alle som ikke har samme utstyr, at selvom det er mye dyrere, ikke går fortere enn konkurrentene og ikke støtter like mye tilleggsutstyr/tjenester, er det det beste valget... :wink::lol::lol:

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

is_620 er inne på noe vesentlig. Problemet er at blant de yngre generasjoner (vokst opp med PC) er de praktiske ferdighetene på vei ned. Dette gjelder ikke alle, men gjennomsnittlig i befolkningen er det ikke tvil om tendensen.

Siden AS Norge har organisert seg på en måte der arbeidskraft er veldig dyrt, påvirker dette etterhvert omsetningen av de eldre båtene. Dette kan man også tydelig se i bilmarkedet der gjør-det-selv'ere kan skaffe seg billig kjøretøy. (billigbiler er faktisk ofte billigere i Norge enn i Sverige hvor bilene i utgangspunktet koster ca. halvparten)

I tillegg har nordmenn de siste tiårene fullstendig mistet respekten for gjeld, og kjøpt masse nye båter. Disse siger etterhvert ut på bruktmarkedet og påvirker markedet i alle ender.

Man skal heller ikke stikke under en stol at på en 30 år gammel båt er det veldig sjelden den har fått like godt vedlikehold av alle eiere, alle år. Og selv de beste konstruksjoner forvitrer over tid i mangel av sådann.

Og likeledes kan du finne en båt som er 30 år som er i mye bedre stand enn en 5 år gammel eid av en som ikke vil vite hva en skrutrekker er...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...