Jump to content

Uventet stopp på Mercruiser 4,2l 320


adio

Recommended Posts

 

Hei,

Min Mercruiser 4.2 320 stoppet plutselig idag.. Jeg hadde kjørt i ca. en time da jeg merker at turtallet plutselig går ned, før det etter 2-3 sek går opp igjen. Noen sekunder senere bare stopper alt, men ingen alarmer. Når jeg da igjen prøver å starte er det alarm både for spenning og olje.. heldigvis var jeg bare noen hundre meter fra Redningsselskapet, og jeg ble slept hjem igjen :)

 

Men.. Jeg forstår ikke hvorfor den stoppet.. Noen som har noen ideer? Temperaturen var aldri over på det røde i løpet av hele turen, oljen var på et greit nivå. Etter jeg hadde sjekket olje og renset kjølevannsfilter kom redningsselskapet, og jeg ga opp feilsøking (ikke at jeg egentlig har kunnskap til å gjøre så veldig mye mer heller..).

 

For å være helt ærlig så er det første jeg skal gjøre å fylle på en kanne med diesel bare for å være helt safe på at det ikke er det.. Måleren er dessverre defekt. Men er det tomt for diesel selger jeg båten, for da har den brukt 300 liter så fort at man kan jo le seg ihjel.

Link to post

Velkommen til Båtplassen!

 

Du er som veldig mange andre medlem av Redningsselskapet, og det er flott!! At de i ditt tilfelle var nær er jo bare en bonus, men med mange stasjoener langs kysten, vil du alltid bli prioritert om du har et problem som er kritisk for deg/og -eller andre i leden.

 

Til ditt probem: Oppgi hvilken båt, hvilken motor (der har du jo gitt litt info), årstall på det meste. Når det gjelder forbruk etc. så får du nok gode svar.

 

PS ikke selg båten ennå ;)

Redigert av Twilight (see edit history)
Link to post

Arctic Blue 27" 2006 modell, med Mercruiser 4.2l 320, også 2006 vil jeg tro. Bravo one X(R?) eller noe sånt drev? Kjøpte båten for 3 uker siden og har på en måte bare kost meg, ikke satt meg inn i den..tabbe! En kanon båt på alle mulige måter, men så stoppet den.. :P Men jeg tror dette ordner seg fint, har blant annet en gammel chief som bekjent :) Men sitter her å ergrer meg over det, og skulle gjerne funnet ut av litt på egenhånd også!

 

I samme runden som han kikker på motoren kan han gjerne ordne dieselmåleren også ;) Men jeg er 99% sikker på at den ikke er tom.. Jeg kjører på fornuftige turtall, og regner med at det er ca 1/2 tank igjen.

 

Forøvrig ganske stilig å bli slept i 25 knop!

 

 

Edit: Kan også nevne at i det motoren begynte å skape seg hadde jeg akkurat holdt et forholdsvis høyt turtall i 3-4 minutter for å unngå noen andre båter. Temperaturen etc vil dermed også ha økt noe, men fremdeles ikke over på rød (følger veldig nøye med på akkurat det).

Redigert av adio (see edit history)
Link to post

Etter tommelfingerregelen bruker 320 hk ca. 60 l/t – om den er tunet til 390 hk blir tallet knapt 80 l/t.

Da blir det vel bare å regne gangtid totalt - 5 timer fullfart på 3 uker kanskje høres ikke allverden ut – noe mer om du har gått mye med redusert fart.

Symptomene minner ihvertfall mistenkelig om - «lite brød og vann» - av en eller annen grunn.

:yesnod:

Mvh

Kaldfisk

Link to post

Skifte filter skal gjøres ja, det er allerede kjøpt heldigvis :)

 

Gutta fra Redningsselskapet forsto ikke hvorfor båten hadde stoppet, og deres kjappe konklusjon før slepet begynte (de hadde nok å gjøre, så mye feilsøking var det ikke tid til) var at det muligens ikke var noe gale.. Men når først de alarmene var blitt utløst, så ville man ikke få start på den igjen før en tekniker hadde koblet seg på med laptop. Stemmer dette? Isåfall kan man jo forsøke så mye man vil, men allikevel ikke få start på den før noen har koblet seg på..

Link to post

Men når først de alarmene var blitt utløst, så ville man ikke få start på den igjen før en tekniker hadde koblet seg på med laptop. Stemmer dette?

 

Synes dette høres veldig rart ut. Hadde selv samme motor i min Aquador 25WAe Hannah IV. Et tilbakevendende "problem" var at båten brukte drevolje (fant aldri noen lekkasje). Ble nivået for lavt gikk oljealarmen på motoren. Etterfylling løste problemet, og etter hvert lærte jeg å følge bedre med på nivået.

 

Jeg opplevde også varmgang på første tur i 2. sesong. Skyldtes at sjøvannsinntaket ikke var åpnet - jeg trodde jo alt var i orden da båten kom fra opplag, og det var litt stress for å får båten på sjøen og ut av havna pga at mange båter skulle sjøsettes. Også her løste et seg ved å åpne inntaket.

 

Ikke i noen av tilfellene måtte det noen laptop til.....

 

Tom for diesel eller tilstoppet filter?

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Den var tom ja.. Har nok gått på luft og kjærlighet den siste milen for å si det sånn.. Idag fikk jeg endelig start på den igjen, men måtte bare bli møtt av en ny skuffelse... Eksos-lekkasje mellom sylinder nr 4 og 5. Lot mototren bli varm for å se om dette var noe som ga seg etterhvert, men det gjorde det ikke.. Sjekket kjølevesken og der var det kommet motorolje.. SÅ antar at toppakningen eller noe er røket?

 

Ønsker tips om flinke Mercruiser folk i Bergen!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...