adio Startet 10.Juli.2010 Del på Facebook Startet 10.Juli.2010 Hei, Min Mercruiser 4.2 320 stoppet plutselig idag.. Jeg hadde kjørt i ca. en time da jeg merker at turtallet plutselig går ned, før det etter 2-3 sek går opp igjen. Noen sekunder senere bare stopper alt, men ingen alarmer. Når jeg da igjen prøver å starte er det alarm både for spenning og olje.. heldigvis var jeg bare noen hundre meter fra Redningsselskapet, og jeg ble slept hjem igjen :) Men.. Jeg forstår ikke hvorfor den stoppet.. Noen som har noen ideer? Temperaturen var aldri over på det røde i løpet av hele turen, oljen var på et greit nivå. Etter jeg hadde sjekket olje og renset kjølevannsfilter kom redningsselskapet, og jeg ga opp feilsøking (ikke at jeg egentlig har kunnskap til å gjøre så veldig mye mer heller..). For å være helt ærlig så er det første jeg skal gjøre å fylle på en kanne med diesel bare for å være helt safe på at det ikke er det.. Måleren er dessverre defekt. Men er det tomt for diesel selger jeg båten, for da har den brukt 300 liter så fort at man kan jo le seg ihjel. Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 (redigert) Velkommen til Båtplassen! Du er som veldig mange andre medlem av Redningsselskapet, og det er flott!! At de i ditt tilfelle var nær er jo bare en bonus, men med mange stasjoener langs kysten, vil du alltid bli prioritert om du har et problem som er kritisk for deg/og -eller andre i leden. Til ditt probem: Oppgi hvilken båt, hvilken motor (der har du jo gitt litt info), årstall på det meste. Når det gjelder forbruk etc. så får du nok gode svar. PS ikke selg båten ennå ;) Redigert 10.Juli.2010 av Twilight (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 (redigert) Arctic Blue 27" 2006 modell, med Mercruiser 4.2l 320, også 2006 vil jeg tro. Bravo one X(R?) eller noe sånt drev? Kjøpte båten for 3 uker siden og har på en måte bare kost meg, ikke satt meg inn i den..tabbe! En kanon båt på alle mulige måter, men så stoppet den.. :P Men jeg tror dette ordner seg fint, har blant annet en gammel chief som bekjent :) Men sitter her å ergrer meg over det, og skulle gjerne funnet ut av litt på egenhånd også! I samme runden som han kikker på motoren kan han gjerne ordne dieselmåleren også ;) Men jeg er 99% sikker på at den ikke er tom.. Jeg kjører på fornuftige turtall, og regner med at det er ca 1/2 tank igjen. Forøvrig ganske stilig å bli slept i 25 knop! Edit: Kan også nevne at i det motoren begynte å skape seg hadde jeg akkurat holdt et forholdsvis høyt turtall i 3-4 minutter for å unngå noen andre båter. Temperaturen etc vil dermed også ha økt noe, men fremdeles ikke over på rød (følger veldig nøye med på akkurat det). Redigert 10.Juli.2010 av adio (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Twilight Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Har ikke noen kunnskaper som kan hjelpe deg, kanskje du vil korrigere trådnavn for å treffe rette menesker? Eller legge inn en ny tråd med overskrift som beskriver problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Etter tommelfingerregelen bruker 320 hk ca. 60 l/t – om den er tunet til 390 hk blir tallet knapt 80 l/t. Da blir det vel bare å regne gangtid totalt - 5 timer fullfart på 3 uker kanskje høres ikke allverden ut – noe mer om du har gått mye med redusert fart. Symptomene minner ihvertfall mistenkelig om - «lite brød og vann» - av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
adio Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Har ikke gått mer enn 2-3 timer siden forrige fylling...dessverre kan en kanskje si.. :/ Men ingen blir mer glad enn meg dersom den starter opp imorgen etter å ha fyllt på 10L :) Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 10.Juli.2010 Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Kansje du burde skifte disel filter? Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 10.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2010 Skifte filter skal gjøres ja, det er allerede kjøpt heldigvis :) Gutta fra Redningsselskapet forsto ikke hvorfor båten hadde stoppet, og deres kjappe konklusjon før slepet begynte (de hadde nok å gjøre, så mye feilsøking var det ikke tid til) var at det muligens ikke var noe gale.. Men når først de alarmene var blitt utløst, så ville man ikke få start på den igjen før en tekniker hadde koblet seg på med laptop. Stemmer dette? Isåfall kan man jo forsøke så mye man vil, men allikevel ikke få start på den før noen har koblet seg på.. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Men når først de alarmene var blitt utløst, så ville man ikke få start på den igjen før en tekniker hadde koblet seg på med laptop. Stemmer dette? Synes dette høres veldig rart ut. Hadde selv samme motor i min Aquador 25WAe Hannah IV. Et tilbakevendende "problem" var at båten brukte drevolje (fant aldri noen lekkasje). Ble nivået for lavt gikk oljealarmen på motoren. Etterfylling løste problemet, og etter hvert lærte jeg å følge bedre med på nivået. Jeg opplevde også varmgang på første tur i 2. sesong. Skyldtes at sjøvannsinntaket ikke var åpnet - jeg trodde jo alt var i orden da båten kom fra opplag, og det var litt stress for å får båten på sjøen og ut av havna pga at mange båter skulle sjøsettes. Også her løste et seg ved å åpne inntaket. Ikke i noen av tilfellene måtte det noen laptop til..... Tom for diesel eller tilstoppet filter? Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 En 320 hesters dieselmotor med 300 liters tank er ikke mye synes jeg. VI har 600 liter til hver av våre 435 hestere. En 320 hesters motor bruker ca 50 liter i timen på maks. Få fikset tankmåleren. Det er viktig både for din trivsel og din sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 11.Juli.2010 Del på Facebook Svart 11.Juli.2010 Tror du nok har rapa tom ja.. 300 liter på denne motoren går fort vekk når man har det artig:)) At du har noen lamper nå er jo fordi at sytemet ikke får startet opp siden motoren ikke vil gå.. Tette filter eller tomt for diesel. Fortsatt god sommer Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
adio Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Den var tom ja.. Har nok gått på luft og kjærlighet den siste milen for å si det sånn.. Idag fikk jeg endelig start på den igjen, men måtte bare bli møtt av en ny skuffelse... Eksos-lekkasje mellom sylinder nr 4 og 5. Lot mototren bli varm for å se om dette var noe som ga seg etterhvert, men det gjorde det ikke.. Sjekket kjølevesken og der var det kommet motorolje.. SÅ antar at toppakningen eller noe er røket? Ønsker tips om flinke Mercruiser folk i Bergen! Sitér dette innlegget Link to post
adio Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Ingen som vet om noen? Sitér dette innlegget Link to post
Kaldfisk Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 . . . . Mercruiser folk i Bergen! http://www.drange.no/MD1.html Har også i årevis hatt BMW - som sammenslått med Mercruiser og Cummins etterhvert antagelig begynner å nærme seg "New wrapping, . . ") Sitér dette innlegget Mvh Kaldfisk Link to post
Trophy Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 leste at temperaturnålen var nær det røde feltet. Det skal den ikke være. På min 320 mercruiser stod nålen rett opp og mer midt mellom det røde feltet og null(på en tyngre båt)...så det har nok vært litt varmt også Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
adio Svart 22.Juli.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Selv på høyt turtall? Hmm, skal ta den en tur imorgen for å se hva som skjer med oljetrykk og varmeutvikling.. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 22.Juli.2010 Del på Facebook Svart 22.Juli.2010 Selv på høyt turtall? Nei, den gikk opp til arbeidstemperatur og der stod den uansett. Ps. Det var koblet til defroster og varmtvannstank som gjør kjølekretsen litt større.... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.