snus9999 Startet 10.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2010 (redigert) Heisann! jeg er helt nye på forumet her:) jeg vet ikke hvor jeg skal poste innlegget mitt jeg! Men ihvertfall jeg har tenkt til og sette på en 25hk på en 9 fot askeladden! vil det gå bra? Eller må jeg sette på en mindre hester? 9,9 / 15hk eller noe? helst noe som yter 15hk da vi er to på båten! vi har en 6 hk på båten nå, det går jo bånn i bøtta!!! Planer ikke en gang hehe Redigert 10.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rwilthil Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 25 blir nok litt tung. 15 er en grei str både mht vekt og effekt. Ellers ender det bare med overplaning og litt vel tung i hekken! Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Oki takker for raskt svar Da blir det en 9,9 /15hk! Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 På midten at 90 tallet hadde en kompis en askeladden 9 med 9,9.. (antar den var skrudd til 15) Den gikk som en kule, ihvertfall synes vi den gangen det gikk fort.. 25 tror jeg blir både for mye kraft og ikke minst altfor tungt på den lille båten.... Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Høres bra ut!:) Men jeg har tilgang til 20hk også! Men blir kanskje for stort det og? Men ja blr nok en 9,9 som er skrudd til 15 Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 hvis du har litt vett i hodet går det nok bra med en 20 hk på den båten. Jeg hadde en slik i 10 år med 9,9 (13,5) hk prøvde den med en 30 hk og det gikk overraskende bra. Vi tok det veldig forsiktig. Husker ikke eksakte data men tror nok at en 20 hk er veldig greit hvis man har litt erfaring med fart og vet hvilke krefter som gjelder... Det er ikke en utpreget fartsbåt men en veldig fin allround båt. Ble kåret til den beste slepejolla i sin tid. veldig stødig og solid båt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
snus9999 Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Takker for veldig flott info Daffy! Vett i hode har jeg vil jeg si ønsker ikke og gå rundt heller med båten hehe! Men ja da blir det helt sikkert en 20HK på båten løpet av dagene som kommer! Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Takker for veldig flott info Daffy! Vett i hode har jeg vil jeg si ønsker ikke og gå rundt heller med båten hehe! Men ja da blir det helt sikkert en 20HK på båten løpet av dagene som kommer! Hvis du har en badevekt tilgjengelig kan du veie den 15 hk motoren og sammen lignet den med vekten på 25 hesteren. Hvis et er under 10-15 kg forskjell ville jeg valgt 25 hk. Hvis du kjører fornuftig går det bra! Bare akterspeilet er i god stand så går det bra. Hvis du vil kan du jo forsterke med glassfiber strimler og epoxy lim. Sitter som f... Lykke til! Vil høre hvilken motor du valgte! Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 (redigert) Takker for tips og svar:) Setter jeg stor pris på! Men det er en ting jeg lurer på. Jeg har nå kort stamme på motoren på båten, fungerer det og sette på en lang stamme? Eller må jeg ha kort stamme? Vil bare være sikker:) Fordi den motoren som er på 25hk har lang stamme Redigert 13.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Tror en båt ment for kort stamme blir mer ustabil med lang stamme... Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Tror en båt ment for kort stamme blir mer ustabil med lang stamme... Jupp trudde det jeg også hehe! Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Jupp trudde det jeg også hehe! Den vil ikke bare være mer ustabil men også gå mye dårligere i vannet. Toppfarten vil syke i forhold til en kortstammet 25 hk. Men bruk en GPS til å måle farten med 15 hk kort stamme og 25 hk langstamme og skjekk den raskeste! Begynn med med å test 15 hk, og så 25-lang, den med høyest toppfart beholder du. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 ikke begynn å tulle med stammelengde den skal ha kort. Noe annet blir aldri bra... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
snus9999 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Hei igjen! Det ble en evinrude 9,9 "gammel modell" ! Han jeg kjøpte den av mener det er en skrue eller noe ved forgasseren eller ved innsuge! Fjerner jeg den så øker den til 15. Kan det stamme? kan noen være så snille og forklare meg hvor jeg fjerner den? Redigert 16.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Her hare dere bilder av motoren:) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 jeg hadde en johnsen seahorse 9.9 var mye skruer i den men ingen som ga mer effekt:) brukte mye bensin å gikk ok. tror det er noenlunde samme motor som din? hvilken modell er det? Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 16.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Jeg aner ikke! 80- 70 tallet tipper jeg? Hmmm oki! Jeg får kontakte båt verksted og høre i morgen eller til mandag. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Ingen som vet? For kanskje jeg slipper og gjøre det på verksted, koster rundt 700 kr tror jeg! Jeg har hørt at jobben er gjort på 5 min Sitér dette innlegget Link to post
fjordbris Svart 17.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 Hei Har hatt en slik påhengs engang, er nesten hundre prosent sikker at du må bytte forgasser på den for at det blir 15 hk. Nesten hundre prosent Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 17.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2010 (redigert) Aha så jeg har blitt lurt Redigert 17.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 Jeg har en slik evinrude 9,9 fra tidlig 80 tallet. Jeg kan bekrefte at det IKKE bare er en skrue som må fjernes. Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 18.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 sjekk denne linken: Link til mye bra info om denne motorserien. Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 18.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2010 (redigert) Takker for info om det! Det var synd Redigert 18.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snus9999 Svart 28.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 (redigert) Jeg har også skaffa meg en Johnson 9,9hk fra rundt 1990 i følge han jeg kjøpte den av! Er det mulig og gjøre den til 15hk uten og måtte koste på ny forgasser? Redigert 28.Juli.2010 av snus9999 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Jeg har også skaffa meg en Johnson 9,9hk fra rundt 1990 i følge han jeg kjøpte den av! Er det mulig og gjøre den til 15hk uten og måtte koste på ny forgasser? Nei. Det er ikke bare forskjeller i forgasser, men også forskjeller i eksosmanifoilen. Se linken jeg la ved i innlegg over. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.