Jump to content

Ankring/fortøyning mot holme etc.?

Volcom

Recommended Posts

Hei

sikkert flere måter å gjøre dette på, men min er sådan:går oppimot holmen/land så eg får en tamp/tau iland fra baugen,greit dersom du har med "matros". så bakker eg litt utifra, matrosen slakker av tau,til eg er sikker på at det er nok vann under båt/baug til at den ikkje slår nedi, dersom d kommer bølger, eller d er stor fjøre. kan bli svære bølger av passerende båter.Så hiver eg ut en dregg akter, med en "moring" på, dvs: et lodd, eller noe ca midt på akterfortøyningen.Sett så fast akter, fordel å ha litt lengde på denne, en liten "kork" litt nærme hekken på fortøyningen, så andre båter ikke går i moringen er ikke så dumt, har sett d og..

Nå kan du sige mot land, eller matrosen drar deg inntil, og ilandstigning, kan skje, nå strammer moringen seg opp, og når du slipper båt utpå igjen drar moringen båten utpå, sett så fast baugtamp, når båt har passende avstand fra land. Lurt å følge med båt og moring en stund, for å se om denne har festet seg.

Er du alene så må du feste baugtamp iland før du sig akterover for å sette ut moring, men med litt trening og sunn fornuft, går dette greitt. Lykke til.

Ja, anker fra baug når du går inn i naturhavner er så godt som alltid no go som du sier. Sjekk dybden der du skal ankre og kast ut ut 4-5 ganger så mye tau som det er dypt. Dvs er det 4m dypt kaster du dreggen minimum 15-20m fra land. Fortøy så til land, og ta opp slakken i tauet til du merker at dreggen sitter. Bind så fast tauet i hekken på båten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg ankrer opp med ankeret akter. Slipper det når jeg er et stykke fra land og sleper det litt slik at det setter seg godt. Bruker langt tau. Så tusler jeg helt inn og gjør fast framme. Bruker lenden bak til å bestemme hvor langt inn jeg skal ha båten mot land.

Bruker gjerne 2 tau hvis jeg er usikker på festet i land. Men er det godt feste bruker jeg bare et tau.

Båten er på 17ft.

Føkk deg...

Det er vanligest å legge seg med baugen inn hvis man skal ligge helt innpå svaberget og fritt kunne gå i land/om bord. Det fordi å ligge med akter'en inn mot svaberget fort kan gi skade på propell og/eller roret.

Ankeret bør være festet i synketau med et 5-6 m. kjetting nærmest ankeret. Ligger ankeret i baugen, ta det med akterut og gjør det klart for å slippes. Tauet bør ligge slik at det glir lett ur, f.eks i 8-tallsbukter, i en bøtte e.l. Pass på at motsatt ende av tauet er festet i båten. Gjør klar to fortøyinngsliner i baugen.

Gå sakte inn mot stedet du ønker å ankre opp, Slip ankeret ut på lo side av båten et stykke fra land og la tauet gli ut mens du styrer inn mot svaberget. Jo mer tau du slipper ut jo bedre men det må selvsagt være langt nok til å kunne komme inntill fjellet. Dette må du vurdere i forhold til dybde etc. Gå videre inn mot land så sakte som mulig uten å miste styringen Er dere to er det en fordel å ha en baugen som kan dirigere deg inn, sjekke for steiern etc. på bunne og si ifra når du nermer deg land. Bakk opp før du dunker i fjellet og baugmannen hopper i land (ev. at du går frem og gjør det selv). Fest fortøyning fra baugen enten i medbrakte kiler el.l. eller i ringer/steienr trær e.l som er på land. Stram opp ankretauet og kjenn at ankeret får tak. Skal du ligge en stund kan du stremme helt opp for hånd og så teste at det sitter også med lett motorpådrag. juster stramming av fortøyingnsliner og ankertau så du ligger i passe avstand fra svaberget men kan dra inn båten når dere skal hoppe i land/ om bord. Skal man ligge naten over mkan man med fordel dra seg litt ut.

Det er mye enklere i vindstille enn i mye sidevind f.eks. så tren ført når det blåser lite.

Det er fullt mulig å ligge med baugen ut også - dette er vanlig i bl.a. middelhavet. Men da kommer man seg som regel ikke helt inn til land men må ligge et stykke fra land for ikke å skade ror eller propell. (Tauet til land må da anbringes av en person som svømmer ev. bruker jolla. )

Redigert av Krimart (see edit history)

Mange gode råd her.

Det største problemet jeg har hatt opp gjennom årene med ankring er bunnforholdene.

Jeg har blitt flau flere ganger fordi ankeret har mistet festet - selv på antatt gode bunner.

Derfor har jeg de siste gangene nærmest konsekvent benyttet "dobbeltanker" (forkatting - se dette stikkordet her på mBP).

Mitt råd: sjekk bunnen der du ankrer. Vinden/strømmen kan snu i løpet av dagen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...