Jump to content

ECU feil på Weber motor. Trenger tips om utbedring og verksteder

Bitteliten

Recommended Posts

Vi har en jolle med en Weber motor. Samme motor sitter i en mengde vannscootere og snøscootere ol "farkoster".

Vi har nå en periodisk feil(jippi!) på motoren. ECU malfunction lampen lyser og motoren stopper. Hender oftest på lavt turtall og nesten alltid når vi går fra høyt turtall til lavt turtall. Jeg har sjekket at batteriet er fulladet. Jeg har også sjekket at polene sitter skikkelig fast. + polen var litt løs, men er nå festet. Jeg har også koblet fra - polen i et par minutter for å se om det hjelper (gammelt triks for å slette feilmeldinger på biler)

Etter at motoren stopper ved feilmeldingen kan den stares igjen. Noen ganger lukter det da litt bensin av eksosen. Motoren fungerer normalt utover at den stopper av og til.

Noen tips om hva som kan være feil? Vi trenger også tips om verksteder på svenske kysten. Vet om ett i Strømstad. noen andre?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Er det lamnda sonden som regulerer bensin mengden i innsprøytningen? Tror motoren min får for mye bensin på lavt turtall. Eksosen lukter litt bensin når jeg startet etter et ufrivillig stopp. Og turtallet varierer litt under 3 tusen varv.

Luft masse måleren(sitter som regel på luft inn)regulerer bensin mengde i førsteomgang,så korigerer oxygensensoren/af sensor (lamdasonde)dette hvis avgassen ikke er riktig

Tomgang er stabil.

Jeg tenkte på vakuum lekkasje (falsk luft), men dersom motoren går stabilt på tomgang er dette neppe problemet.

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg i at problemet kan skyldes feil på lambda sonden. En slik feil vil vanligvis ikke gi noen symptomer med fullt gasspådrag, men vil gi de symptomene du beskriver med redusert pådrag. Siden feilen er periodisk, kan det tyde på elektriske kontaktproblemer som kommer og går.

Det beste er nok å ta motoren til verksted slik at du kan få avlest feilkoden. For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg ikke er mekaniker, så ta mine meninhger med en stor klype salt :wink:.

Noe du kan gjøre selv, er å inspisere tennpluggene. Dersom en plugg er våt eler sotet mens den andre ser bra ut, tyder det på tenningsfeil på vedkommede sylinder, eventuelt en injector som henger.

Har forresten bensinforbruket økt ?

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Takk for engasjementet og rådene :yesnod:

Jeg sendte mail til motorprodusenten på lørdag og i morges ringte en hyggelig tysker - snakk om service :yesnod:

Han var redd for at jeg hadde et kjøleproblem på motoren - og ville at jeg skulle svippe en tur oppom Oslo for å få motoren sjekket. Da jeg forklarte at det var omtrent som å dra til Tyskland ble han litt stille. Men han var redd for at turboen skulle smelte - for den er lagd av alumunium. Jeg forklarte igjen at det neppe var et kjøleproblem ettersom motoren gikk bra på høyt turtall og bare stoppet på lavt turtall. Om jeg hadde hatt et kjøleproblem hadde vel motoren smeltet ned nå? Men han stod på sitt og ville ha meg til Oslo - så jeg takket han pent og høflig av.

Så ringte jeg Strømstad Marina som tar service på disse motorene - de hadde sendt sitt diagnoseverktøy til Nord Sverige et sted - og ventet det tilbake om en ukes tid. Ikke noe å hente der heller. Og de visste ikke hva det kunne være uten å først ha i diagnosekabelen.

Klokken 10 ringte importøren og sa at de hadde etablert en god kontakt med teknikkere på Williams fabrikken. Så vi diskuterte litt frem og tilbake og jeg fylte på med info. Williams snakket så med Weber i Tyskland og etter en times tid ringte de tilbake og sa at antakelig var det en feil på TPS'en. Åja sa jeg - jo det er Throttle Position Sensor. Dvs den sensoren som forteller stillingen på gasswiren. Den sitter på den fjærbelastede saken som er lik på stort sett alle motorer - en halvsirkel som er fjærbelastet. Er det dette engelskmennene kaller Butterfly på motoren?

Her er et par bilder av det ekspertene tror er synderen

sommer_2010_bp_mandag_1207102_001.jpg

sommer_2010_bp_mandag_1207102_002.jpg

Det aller aller viktigste var å finne ut at dette er helt ufarlig for motoren. Deler er på vei over fra England - så ser vi om det kan løses på et eller annet sett i løpet av ferien. Jeg kan helt sikkert bytte TPS'en selv - ser ut som to skruer og en elektrisk hurtig kobling. Spørsmålet er om det må slettes noe i feilloggen på ECU'en - men det finner vi ut av etterhvert.

Skikkelig bra service fra Weber, Marine Trading og Williams i hvertfall. Så får vi se om de har rett i at feilen er TPS'en og ikke noe annet på tre bokstaver :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

I dag kom Marine Trading på besøk med en ny TPS. Den ble byttet på 2 minutter :smiley: Så skulle vi kalibrere den ved å koble en PC til ECU'en på motoren. Det tok 2,5 timer - da ga vi opp. Problemet var at kabelen mellom ECU og PC var en COM port. Utfordringen var da å få PC'en til å forstå at USB porten nå var COM port - og det fikk vi ikke til.

SÅ da bestemte vi oss å prøve jolla uten å ha kalibrert TPS'en, og det funket aldeles utmerket. Den stoppet i hvertfall ikke, og den jager betydelig mindre i turtall under 3000 rpm

Fantastisk service fra Marine Trading (importør av Willimas). Nå gleder vi oss til å fortsette ferien med masse vannleker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...