Jump to content

Hvordan forhindre bensintyver?

badkruka

Recommended Posts

Hei!

Kom tilbake til båthavnen etter en uke med jobbing. Da jeg forlot båten for en uke siden var den innebygde tanken full. Når jeg nå kom tilbake, var den nær tom. Ca. 90 liter har blitt borte i løpet av uken - Jeg ser ingen annen mulighet enn at noen har pumpet bensinen opp og tatt den med seg.

Andre som har opplevd noe lignende?

Hva kan man gjøre for å unngå dette? Finnes det en låsbar plugg man kan sette i hullet - Det er dessverre ikke mulig å sette noen lås på lokket.

Gode råd mottas med takk!

/ David

Hva med bare å montere en kuleventil på fylleslangen? (og montere denne ett sted du ikke kommer til uten videre, bak ett låst panel, sikre med hengelås etc.) Skal ikke så mye til får pøbelen går videre til naboens båt. (og jo flere båter de må innom, jo større sjangse er det for at de møter en båteier som vil bruke metoder som Mouche ikke setter pris på att voksne mennesker fra møblerte hjem driver med, så kanskje de gir opp og drar hjem...)

Redigert av millisivert (see edit history)

Du kan jo bare bytte om lokket fra "water" til "fuel" så når dem skal ta bensinen din så fyller dem vann på sin tank?:P vist du har vanntank da:P

denne var jo rå :lol::lol:

får håpe i såfall han har slange og pumpe som fyller rett i sin egen tank - syntes jeg ser han - 30 meter uti fjoren på flukt fra gjerningstedet

hva med å henge en fystikk fra påfyllingslokket og ned og lage det slik at den riper mot en påmontert avklippt fystikkeske nedi slangen :eek::eek::lol:

Da er det vell en fare for å få skade på egen båt, samt at man kommer nok i dialog med politiet hvis vedkommende som skal stjele hos deg blir hardt skadet også. Ellers en "rettferdig" løsning :p

Støtter den vann-ideen, men vil tro tyven bruker nesa for å finne ut om det er diesel eller bensin han stjeler....

Noen tynne strømledere over lokket, tilkoblet systemet for en slik"flur racket" hadde nok gitt vedkommede en støkk :)

zapper_577671a.jpg

Guest Kaptein Fredrik

Ha en femliters reservekanne, stående hvor det er synlig fra tanklokket. Fyll den med bensin+ en håndfull av sukker(hindrer smøring av motoren) :cheers: . På båthavna vår var det en fra en annen havn som fikk stopp rett etter han la ut. Noen hadde vist tatt den tanken med sukker vi hadde satt ut. Da var det bare å sjekke bensina for sukker+anmelde han.

Mvh

Fredrik

Hvor er lokket plasert og hvordan ser de ut?? har du bilder?

Hjertelig takk for overveldende respons!

Var nå nede i båten for å titte litt nærmere på bensinanordningen der.

Båten er en Hydrolift X-17, så plassen er begrenset og løsningene er rimelig enkle. Det er for eksempel så vidt jeg kunne bedømme ingen slange fra påfyllingshullet - bensinen går rett i tanken.

Tok også noen bilder:

p1000468.jpg

p1000470.jpg

Fra produsentens hjemmesider, ser ut til at det er mulig å få en lås som dyttes inn i hullet. Tror jeg kjøper en av disse:

34457.gif

/ David

Du kan jo bare bytte om lokket fra "water" til "fuel" så når dem skal ta bensinen din så fyller dem vann på sin tank?

Da blir du sikkert saksøkt om tyvene får motorstopp. Skulle ikke forundre meg om man kan bli saksøkt for å bruke låsbart lokk også. Våre kjære kriminelle kunne komme til å gå tom for bensin og havarere fordi de ikke fikk påfyll.

Ha en femliters reservekanne, stående hvor det er synlig fra tanklokket. Fyll den med bensin+ en håndfull av sukker(hindrer smøring av motoren) :cheers: .

Er ikke dette en myte som for lengst er avlivet? Mener at MythBuster gjorde dette forsøket med en bil og resultatet var at bilen gikk bedre med, enn uten sukker og stoppet ikke før bensintanken var tom!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

stemmer det mouche - mythbuster avkreftet at motorer gikk i stykker med sukker i tanken

husker jeg ikke feil kan totakter gå åt skogen men det blir på vag husk

har selv prøvd for mange år sia og avlive en amazon vi skulle skrote

- sukker på tanken - kjørte rally til fillene hang av bilen . intet skjedde

tappet den for olje og vann - kjørte gris i et kvarter og den stoppet

dagen etter startet den og gikk minst like lenge før den stoppet (varmskar seg?) DAGEN ETTER FYRA DEN IGJEN

VI GA OPP :cheers_wine:

Guest Kaptein Fredrik

Da blir du sikkert saksøkt om tyvene får motorstopp. Skulle ikke forundre meg om man kan bli saksøkt for å bruke låsbart lokk også. Våre kjære kriminelle kunne komme til å gå tom for bensin og havarere fordi de ikke fikk påfyll.

Og når de havarer, blir du sikta for å prøve på å drepe noen

Redigert av KapteinFredrik (see edit history)

Jeg ville tenkt meg godt om før jeg satte ut en kanne med "sabotert" bensin som lokkemat. Det er jo godt mulig at bensintyvene har stjålet båten også, så når motoren havarerer stjeler de bare en ny båt, og båtens rettmessige eier sitter igjen med en ødelagt motor. Er det ikke mulig å sette en fysisk hindring (f.eks sil) i påfyllingsrøret, slik at det blir umulig å få en slange ned i tanken ?

Den drygaste biten, eg blei fråstolen ei kanne bensin for - - 30+ år siden. Dengang var eg muligens åleine i nabolaget om å ha 4 takt utenbordsmotor, men i alle fall kom tjuven tilbake og skjelte meg ut fordi det ikkje var olje i bensinen. :discuss: Det kan dog leggjast til at eg var nokso handfast i undervisningen om kor Abraham kjøpte ølet. :boxing::boxing:

Magne

En jeg kjenner opplevde å komme til tom bensinkanne to ganger. Han fylte opp på ny, hadde en skvett sukker oppi, og la den tilbake som normalt. Noen dager senere var hele kanna borte, og da han var på vei hjem fra jobb en dag så han et par ungdomer i veikanten med en moped som ikke gikk. Han stoppa og så kanna si i veikanten, og spurte om de trengte hjelp.

-Ja, mopeden stoppa plutselig.

-Har dere fylt av den kanna der?

-Ja

-Den kanna er mi, den. Det er sukker på den...

Trenger vel ikke nevne at de ble litt lange i maska. Foreldra syns det var helt greit at han gjorde det...hehe..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...