badkruka Startet 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2010 Hei! Kom tilbake til båthavnen etter en uke med jobbing. Da jeg forlot båten for en uke siden var den innebygde tanken full. Når jeg nå kom tilbake, var den nær tom. Ca. 90 liter har blitt borte i løpet av uken - Jeg ser ingen annen mulighet enn at noen har pumpet bensinen opp og tatt den med seg. Andre som har opplevd noe lignende? Hva kan man gjøre for å unngå dette? Finnes det en låsbar plugg man kan sette i hullet - Det er dessverre ikke mulig å sette noen lås på lokket. Gode råd mottas med takk! / David Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Mener jeg har sett låsbare lokk en eller annen plass. Husker ikke helt hvor. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hvor er lokket plasert og hvordan ser de ut?? har du bilder? Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Hansi Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Visste at jeg hadde sett det en plass. Maritim har en type. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Hva med bare å montere en kuleventil på fylleslangen? (og montere denne ett sted du ikke kommer til uten videre, bak ett låst panel, sikre med hengelås etc.) Skal ikke så mye til får pøbelen går videre til naboens båt. (og jo flere båter de må innom, jo større sjangse er det for at de møter en båteier som vil bruke metoder som Mouche ikke setter pris på att voksne mennesker fra møblerte hjem driver med, så kanskje de gir opp og drar hjem...) Redigert 11.Juli.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Wir haben ja andere Metoden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Joda3300 Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Du kan jo bare bytte om lokket fra "water" til "fuel" så når dem skal ta bensinen din så fyller dem vann på sin tank?:P vist du har vanntank da:P Redigert 11.Juli.2010 av Joda3300 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Jeg bruker en stålspiral i påfyllingsrøret. Slik : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Biltilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Tankspiral/ Har funka fint så langt.. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Superkul Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Du kan jo bare bytte om lokket fra "water" til "fuel" så når dem skal ta bensinen din så fyller dem vann på sin tank?:P vist du har vanntank da:P denne var jo rå får håpe i såfall han har slange og pumpe som fyller rett i sin egen tank - syntes jeg ser han - 30 meter uti fjoren på flukt fra gjerningstedet hva med å henge en fystikk fra påfyllingslokket og ned og lage det slik at den riper mot en påmontert avklippt fystikkeske nedi slangen Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
FjordHT Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Da er det vell en fare for å få skade på egen båt, samt at man kommer nok i dialog med politiet hvis vedkommende som skal stjele hos deg blir hardt skadet også. Ellers en "rettferdig" løsning :p Støtter den vann-ideen, men vil tro tyven bruker nesa for å finne ut om det er diesel eller bensin han stjeler.... Noen tynne strømledere over lokket, tilkoblet systemet for en slik"flur racket" hadde nok gitt vedkommede en støkk :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ha en femliters reservekanne, stående hvor det er synlig fra tanklokket. Fyll den med bensin+ en håndfull av sukker(hindrer smøring av motoren) . På båthavna vår var det en fra en annen havn som fikk stopp rett etter han la ut. Noen hadde vist tatt den tanken med sukker vi hadde satt ut. Da var det bare å sjekke bensina for sukker+anmelde han. Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
badkruka Svart 11.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Hvor er lokket plasert og hvordan ser de ut?? har du bilder? Hjertelig takk for overveldende respons! Var nå nede i båten for å titte litt nærmere på bensinanordningen der. Båten er en Hydrolift X-17, så plassen er begrenset og løsningene er rimelig enkle. Det er for eksempel så vidt jeg kunne bedømme ingen slange fra påfyllingshullet - bensinen går rett i tanken. Tok også noen bilder: Fra produsentens hjemmesider, ser ut til at det er mulig å få en lås som dyttes inn i hullet. Tror jeg kjøper en av disse: / David Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Du kan jo bare bytte om lokket fra "water" til "fuel" så når dem skal ta bensinen din så fyller dem vann på sin tank? Da blir du sikkert saksøkt om tyvene får motorstopp. Skulle ikke forundre meg om man kan bli saksøkt for å bruke låsbart lokk også. Våre kjære kriminelle kunne komme til å gå tom for bensin og havarere fordi de ikke fikk påfyll. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
FjordHT Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Et rimelig alternativ kan være å nagle fast en slik, en del på lokk og en del på båt. Heter eksenterlås å kan kjøpes på biltema for 20kr eller et slikt hengelåsbeslag,dette kommer i rustfritt stål og koster 40kr :) Hengelås kommer selvfølgelig i tillegg :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Gode råd mottas med takk! Det selges en fjær som man kan sette ned i påfyllingsslangen. Denne forhindrer bruk av hevert. Kan det være noe? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mouche Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Ha en femliters reservekanne, stående hvor det er synlig fra tanklokket. Fyll den med bensin+ en håndfull av sukker(hindrer smøring av motoren) . Er ikke dette en myte som for lengst er avlivet? Mener at MythBuster gjorde dette forsøket med en bil og resultatet var at bilen gikk bedre med, enn uten sukker og stoppet ikke før bensintanken var tom! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Superkul Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 stemmer det mouche - mythbuster avkreftet at motorer gikk i stykker med sukker i tanken husker jeg ikke feil kan totakter gå åt skogen men det blir på vag husk har selv prøvd for mange år sia og avlive en amazon vi skulle skrote - sukker på tanken - kjørte rally til fillene hang av bilen . intet skjedde tappet den for olje og vann - kjørte gris i et kvarter og den stoppet dagen etter startet den og gikk minst like lenge før den stoppet (varmskar seg?) DAGEN ETTER FYRA DEN IGJEN VI GA OPP Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Det går bare på totaktere. Firetaktere har eget olesystem. Da kan du ta jernspon i bensina. Fyll i alt mulig skrot, sukker, jernspon, rubbing, sand, støv osv. Da tar du nok knekken på en båtmotor Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 (redigert) Da blir du sikkert saksøkt om tyvene får motorstopp. Skulle ikke forundre meg om man kan bli saksøkt for å bruke låsbart lokk også. Våre kjære kriminelle kunne komme til å gå tom for bensin og havarere fordi de ikke fikk påfyll. Og når de havarer, blir du sikta for å prøve på å drepe noen Redigert 11.Juli.2010 av KapteinFredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rikosjett Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 På filmene Mad Max I og II er det noen tips Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 11.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2010 Jeg ville tenkt meg godt om før jeg satte ut en kanne med "sabotert" bensin som lokkemat. Det er jo godt mulig at bensintyvene har stjålet båten også, så når motoren havarerer stjeler de bare en ny båt, og båtens rettmessige eier sitter igjen med en ødelagt motor. Er det ikke mulig å sette en fysisk hindring (f.eks sil) i påfyllingsrøret, slik at det blir umulig å få en slange ned i tanken ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Den drygaste biten, eg blei fråstolen ei kanne bensin for - - 30+ år siden. Dengang var eg muligens åleine i nabolaget om å ha 4 takt utenbordsmotor, men i alle fall kom tjuven tilbake og skjelte meg ut fordi det ikkje var olje i bensinen. Det kan dog leggjast til at eg var nokso handfast i undervisningen om kor Abraham kjøpte ølet. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Chipsrederx85 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Haha! Sitér dette innlegget Link to post
Scalare Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 En jeg kjenner opplevde å komme til tom bensinkanne to ganger. Han fylte opp på ny, hadde en skvett sukker oppi, og la den tilbake som normalt. Noen dager senere var hele kanna borte, og da han var på vei hjem fra jobb en dag så han et par ungdomer i veikanten med en moped som ikke gikk. Han stoppa og så kanna si i veikanten, og spurte om de trengte hjelp. -Ja, mopeden stoppa plutselig. -Har dere fylt av den kanna der? -Ja -Den kanna er mi, den. Det er sukker på den... Trenger vel ikke nevne at de ble litt lange i maska. Foreldra syns det var helt greit at han gjorde det...hehe.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.