Jump to content

Hva slags tresnekke er dette ? Bilde av snekka mi

Brodern

Recommended Posts

Båten er på 23 fot, og jeg har fått et tips om at det kan være en båt fra KR.Sand

Det står en 2syl bensinmotor oppi, som jeg ikke finner noen merking på, men kan ta noen bilder av den. skulle hatt den magnetgreia, hvis ikke selger klarer å finne den da.

Ikke noe smykke, men grei hyttebåt til pils i et snøre og reker og hvitvin :) og fiske selvfølgelig.

Men hva slags snekke er det ?

Den bildedritten funker ikke, så jeg linker til bøkket, hvis det virker da...........

fravannet.jpg

Jøss, det funka jo...............

Linker

http://i231.photobucket.com/albums/ee230/Chevysub/fravannet.jpg

http://i231.photobucket.com/albums/ee230/Chevysub/snekka.jpg

http://i231.photobucket.com/albums/ee230/Chevysub/oppi.jpg

Og hva jeg fisker etter fisk.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Rolandsnekke ? Den har jeg ikke hørt om. Har ikke all verdens kjennskap til snekker, men har jo hørt om noen :)

Motoren i snekka er visst fra midten av 50 tallet. Båten er klinket med kobbersøm.

Sømmen ser ganske bra ut på begge sider, der hvor jeg får sett da.

Hadde vært artig om jeg klarte å finne ut mest mulig om båten :)

Sørlandssnekke tenkte jeg på også, men som nevnt er jo Sørlandet et stort område, med mange båtbyggere.

Men det er nok ingen umulig oppgave å finne ut av dette :)

Jeg mangler altså magneten/boksen, men har fått tips om at magnetboks fra FM/sleipner/Marna passer om hverandre. Noen som vet dette ? Sitter helt bakerst på motoren, utvendig, og drives av utgående aksel fra motoren (veiva)

Føkk deg...

• 2 uker senere...

Ikke noe problem å bruke disse magnetene om hverandre. Ikke sikker på om de passer helt likt når du skal montere, men det er en ganske enkel sak å lage en overgang. Jeg har en overgang i hardplast hvor spora til magneten og motoren er filt inn. Jeg har nemlig en uorginal magnet på min marna 4,5 55-modell. Den heter Wipac og Wipac lager visst all elektronikken til Rolls Royce. Har ikke vært noe plunder med den, så får du tak i en wipac bør du slå til. Det er, var ihvertfall før, en kar som overhalte og solgte magneter i Lillesand. Sjekk på finn, han hadde annonse der. Tror han tok 1000,- per stykk.

Jeg synes denne ligner veldig på en snekke jeg hadde for noen år siden... den mener jeg ble opplyst om var bygget i Risør.

Eneste forskjellen jeg legger merke til innvendig er at min hadde ettermontert en stol på hver side av motorkassa (da man monterte ratt på dollbordet). Ellers innvendig var den nesten tro kopi etter det jeg kan erindre :o)

Det er litt vanskelig å se av bildene, men er der sort nating og to forskjellige tresorter på dekk og bakk? Det var der på den jeg hadde.

En Risør tresnekke hadde gjerne 3 vinduer på siden, men ikke bestanding, kom litt an på hvor lang båten var, den jeg hadde var der kun to (21 fot). Det var flere båtbyggere i Risør i gamle dager.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Ja det er sort nating og to forskjellige treslag på framdekk og akterdekk, dvs fram og akter er like med 2 slag tre hver :)

Han jeg kjøpte båten av har en nesten maken båt, men den er 26ft, og har 3 sideruter og litt lengre framdekk, samt mer firkanta sideruter når jeg tenker meg om.

Jeg skal prøve å få tak i han som hadde båten for en del år siden. Tror han bor i Askim. Kanskje han vet noe.

Jeg skal se om jeg finner et bilde av fram eller akterdekk :)

Føkk deg...

Ja det er sort nating og to forskjellige treslag på framdekk og akterdekk, dvs fram og akter er like med 2 slag tre hver :)

Han jeg kjøpte båten av har en nesten maken båt, men den er 26ft, og har 3 sideruter og litt lengre framdekk, samt mer firkanta sideruter når jeg tenker meg om.

Jeg skal prøve å få tak i han som hadde båten for en del år siden. Tror han bor i Askim. Kanskje han vet noe.

Jeg skal se om jeg finner et bilde av fram eller akterdekk :)

Ja, da ligner den jo aldeles på den jeg hadde... utenom de to stolene og siderattet :)

Jeg fant et bilde av en 67mod. Risør på Wikipedia

Lengre framdekk og tre vinduer og 7 bordganger, nett som din.

tresnekke.jpg

Det kan jo hende at de er bygget litt etter hva en kunde ønsket ? Jeg tenker på stoler og benker etc ?

Jeg tror båten min er fra 56. Han jeg kjøpte den av mente det, og motoren skal visst være fra 56 også.

Hvis det er en Risørsnekke så er jo det helt konge, for det er av ukjent grunn det jeg egentlig ville ha. Bare fikk for meg at det måtte være ålreit :)

Men jeg liker snekka mi jeg. Fin hyttebåt. Så kan jeg bruke Nordkappen i sjøen når jeg ønsker det :)

Men det hadde vært fint å få vite så mye som mulig om båten min da. Jeg liker historie, så det er derfor jeg etterstreber viten om båten.

Har bestemt meg for å skrape den ned utvendig til våren. Jeg skulle egentlig ikke gjøre det, men jeg gjør det alikevel. Mye jeg gjør alikevel :)

Føkk deg...

Risør snekkene ER noe for seg selv... de har en sjarme som man kan ta og føle på :) (Må jo legge til at jeg vokste opp i Risør og er muligens pittelitt patriot, hehe)

Min hadde dessverre blitt liggende i vannkanten og slå mot en steinrøys så når jeg overtok den så måtte jeg bytte fremre del av kjølen samt de nederste bordgangene, frem mot baugen.

Mye jobb da jeg måtte koke plankene for å forme dem i en bue inn mot stemmen samt at jeg klinket om hele båten, men det var verdt det... en slik vakker båt kan ikke vrakes bare pga noen ødelagte bord og noen løse klink.

Og jeg kan love deg at hvis du pusser dekkene helt ned og oljer/lakker dem så vil du få frem det aldeles fantastiske spillet i treverket i og med det er benyttet to slag tresorter :o)

Jeg lakket min med 8 lag lakk (min var lakket og ikke oljet) og det så bare helt fantastisk vakkert ut :) Jeg angrer fremdeles på at jeg byttet den bort i en plastbåt, men noen ganger følger ikke logikken fornuften.

Ja det heller mer og mer mot å pusse og skrape den ned. Det blir selvfølgelig ikke i år. Jeg er glad i treverk, og leker meg av og til med å tilsette forskjellige blandinger med beis og olje i treverket for å få frem tegningene.

Desverre er det gjort en svært dårlig reparasjon av lista utenpå dollbordet og noe annet, så jeg må bare se an hva som er lønnsomt å gjøre. Men på den andre siden så vil jeg jo lære ganske mye av dette tror jeg.

Nå betalte jeg bare 2000kr for båten, så noen ruin blir det ikke. Men det er jo morsomt å se hvordan dette ender :)

Men snekke har jeg hatt lyst på lenge, og nå har jeg det også.

Føkk deg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...