Jump to content

220V Generator direkte på motor

rogdov

Recommended Posts

Jeg har en fritidsskøyte med innenbords motor. Kjøleskapet, kartplotteren o.a. bruker 220V, så jeg har et aggregat stående akter på båten. For et par dager siden gikk veivlageret på aggregatet og jeg får ikke lenger kokt kaffe i båten. I steden for å reparere aggregatet tenkte jeg å koble generatoren/dynamoen på motoren, men her får jeg noen utfordringer.

Generatoren liker et langt høyere turtall enn hva motoren ligger på. Båten marsjer på 1200 omdreininger og ligger på ca 200 omdreininger ved tomgang.

Hvordan skal jeg kunne gi generatoren 2000 omdreininger eller mer når motoren ligger på 200? Finnes det noen form for utveksling som er enkelt å konstruere? Noen som allerede har montert en slik løsning?

Vi snakker vel om reimdrift her, og da er det jo bare snakk om størrelsen på de to reimhjulene, jo større reimhjul på motoren (og lite på generator), dess høyere omdreiningstall på generator... (blir det vel....)

Om det er andre ting her som må tenkes på, så er det sikkert noen lyse hoder her inne som tar seg av det.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Regulatoren regulere spenningen, frekvensen bestemmes av turtallet. Generatorer flest skal gå på 1500 eller 3000 rpm (avhengig hva de er bygget for) for å levere 50Hz.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Et alternativ kan jo være å bruke en DC-AC inverter som gir 1kW på et separat 12V ladesystem.

Altså en egen dynamo til et eget batteri hvor igjen inverteren er koblet. I realiteten et lite "220V AC generator system" som kan forsyne kaffetrakteren din! I tillegg så kan jo dynamoen forsyne andre 12V forbrukere evt. spe på et 12V primær-system

Men jeg må nå si at å starte hovedmotor for å trakte seg en kanne kaffe høres litt "overkill" ut!

Hvorfor ikke istedet investere i et lite bensinaggregat som du kan starte på dekk?

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

problemet er ved at bruke generatoren fra agregatet, at regulatoren regulerer turtallet på motor etter belastning, og dette er ikke enkelt at få til på båtmotoren, på de andre løsninger med generator og regulator er disse fremtillet for at lage 230v 50hz og styringen fixer dette. en dc/ac konverter er ikke en god løsning hvis du skal koble for eks pc o lign til, da disse ikke leverer en sinuskuve men en firkantkurve som kan drebe mange strømforsyninger :flag_bp:

Magnetiseringen styrer bare spenningen du får ut av generatoren. Frekvensen er gitt av turtallet og antall poler i statorviklingene.

Hvis en sånn generator skal gi konstant frekvens uavhengig av turtallet på drivende motor, så må du ha en CVT gearkasse i mellom.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

en dc/ac konverter er ikke en god løsning hvis du skal koble for eks pc o lign til, da disse ikke leverer en sinuskuve men en firkantkurve som kan drebe mange strømforsyninger :flag_bp:

De litt dyrere inverterne leverer pen sinus... :flag_bp:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

[sitatslettet]

Jeg har en fritidsskøyte med innenbords motor. Kjøleskapet, kartplotteren o.a. bruker 220V, så jeg har et aggregat stående akter på båten. For et par dager siden gikk veivlageret på aggregatet og jeg får ikke lenger kokt kaffe i båten. I steden for å reparere aggregatet tenkte jeg å koble generatoren/dynamoen på motoren, men her får jeg noen utfordringer.

Generatoren liker et langt høyere turtall enn hva motoren ligger på. Båten marsjer på 1200 omdreininger og ligger på ca 200 omdreininger ved tomgang.

Hvordan skal jeg kunne gi generatoren 2000 omdreininger eller mer når motoren ligger på 200? Finnes det noen form for utveksling som er enkelt å konstruere? Noen som allerede har montert en slik løsning?

fikk du løst problemet med generator??[/sitatslettet]

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...