rogdov Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Jeg har en fritidsskøyte med innenbords motor. Kjøleskapet, kartplotteren o.a. bruker 220V, så jeg har et aggregat stående akter på båten. For et par dager siden gikk veivlageret på aggregatet og jeg får ikke lenger kokt kaffe i båten. I steden for å reparere aggregatet tenkte jeg å koble generatoren/dynamoen på motoren, men her får jeg noen utfordringer. Generatoren liker et langt høyere turtall enn hva motoren ligger på. Båten marsjer på 1200 omdreininger og ligger på ca 200 omdreininger ved tomgang. Hvordan skal jeg kunne gi generatoren 2000 omdreininger eller mer når motoren ligger på 200? Finnes det noen form for utveksling som er enkelt å konstruere? Noen som allerede har montert en slik løsning? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Vi snakker vel om reimdrift her, og da er det jo bare snakk om størrelsen på de to reimhjulene, jo større reimhjul på motoren (og lite på generator), dess høyere omdreiningstall på generator... (blir det vel....) Om det er andre ting her som må tenkes på, så er det sikkert noen lyse hoder her inne som tar seg av det..... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
NilsPils Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Tror neppe dette er noen god ide. Du skal ikke bare ha 220V, men ca. 50 Hz også. Dvs. at du må kjøre med omtrent konstant motorturtall. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
rogdov Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Tror neppe dette er noen god ide. Du skal ikke bare ha 220V, men ca. 50 Hz også. Dvs. at du må kjøre med omtrent konstant motorturtall. Tenkte å bruke regulatoren på aggregatet, for det sitter vel en der? Bør ikke det gjøre susen? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Regulatoren regulere spenningen, frekvensen bestemmes av turtallet. Generatorer flest skal gå på 1500 eller 3000 rpm (avhengig hva de er bygget for) for å levere 50Hz. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
rogdov Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Er det mulig å montere et gear/hydraulisk gear som gir konstant turtall selv om motoren går varierende? Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hei. Du kan få et gir å sette mellom generator og svingjul på motoren din. som gir generatoren det gjevne turtall du trenger. Er flere fiskebåter som har dette, men kan ikke huske fabrikat i skrivende stund. Må tenke litt så dukker det nok opp :) Lars Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Les gjerne dette, eller her. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
rogdov Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Les gjerne dette, eller her. Det var da farlig dyrt. Har dynamo og alt utstyr, men ikke konverteren som gjør om til konstant 50hz. Går denne ann å kjøpe separat, eller finnes det noe rimeligere alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hva er dieselmotor din stor? En sylinder reservemotor koster ikke mer en 11-12000kr, litt mer for flere sylinder. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
mateco Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Et alternativ kan jo være å bruke en DC-AC inverter som gir 1kW på et separat 12V ladesystem. Altså en egen dynamo til et eget batteri hvor igjen inverteren er koblet. I realiteten et lite "220V AC generator system" som kan forsyne kaffetrakteren din! I tillegg så kan jo dynamoen forsyne andre 12V forbrukere evt. spe på et 12V primær-system Men jeg må nå si at å starte hovedmotor for å trakte seg en kanne kaffe høres litt "overkill" ut! Hvorfor ikke istedet investere i et lite bensinaggregat som du kan starte på dekk? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Birchwood 320 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Mitt kipor aggregat går jo på fler turtall avhengig av hvor mye eg tar ut. Smart drift eller noe slikt.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Vestkystseiler Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Kiporen bruker en inverter til å lage vekselstrøm med den rette frekvensen. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Og hvordan gjør FARCOs bokser det? Sitér dette innlegget Link to post
Farco Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Samme måte, sannsynligvis. Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hvorfor er da dynamoen med i pakken? (Det slo meg at man med en mer komplisert rotor kanskje kunne styre magnetiseringen til å gå med et annet turtall en mekanikken. Dette kunne kompensere for ulike mekaniske turtall. Eller er jeg langt ute på jorda nå?) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Nei, ser det nå på side 13 i manualen nede: bare vanlig +/- 12V magnetisering (tenkte på en variable frekvens 3-fas-magnetisering). Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 problemet er ved at bruke generatoren fra agregatet, at regulatoren regulerer turtallet på motor etter belastning, og dette er ikke enkelt at få til på båtmotoren, på de andre løsninger med generator og regulator er disse fremtillet for at lage 230v 50hz og styringen fixer dette. en dc/ac konverter er ikke en god løsning hvis du skal koble for eks pc o lign til, da disse ikke leverer en sinuskuve men en firkantkurve som kan drebe mange strømforsyninger Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Magnetiseringen styrer bare spenningen du får ut av generatoren. Frekvensen er gitt av turtallet og antall poler i statorviklingene. Hvis en sånn generator skal gi konstant frekvens uavhengig av turtallet på drivende motor, så må du ha en CVT gearkasse i mellom. Redigert 12.Juli.2010 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Sjøtunga Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 en dc/ac konverter er ikke en god løsning hvis du skal koble for eks pc o lign til, da disse ikke leverer en sinuskuve men en firkantkurve som kan drebe mange strømforsyninger De litt dyrere inverterne leverer pen sinus... Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
logget av Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hvorfor er da dynamoen med i pakken? Det er vel fordi dette er en spesialutviklet generator som leverer mellom 200 og 300 volt AC. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 da disse ikke leverer en sinuskuve men en firkantkurve som kan drebe mange strømforsyninger Den kan godt hende noen typer gjør det, men jeg har brukt forskjellige Mascot firkantkurve invertere de siste 10-15 åra og jeg har aldri, gjentar aldri, ødelagt en eneste strømforsyning til hverken pc, tv eller noe annet.... Sitér dette innlegget Link to post
haakki Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hei Hvis jeg forstår deg riktig så er ok at motor går når du vil ha 220v til utstyret ditt? Har du noe hydraulisk utstyr i båten din ??? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 ...... når motoren ligger på 200? ..... Hvilken skøytemotor er det som ligger på 200 omdr.? Det eneste jeg kan tenke meg ville være en gammel semidiesel og i så tilfelle har du et tilleggsproblem med at motorens dreiehastighet varierer temmelig mye, helt rytmisk for hver eneste omdreining, når den går på tomgang. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
haakki Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 [sitatslettet] Jeg har en fritidsskøyte med innenbords motor. Kjøleskapet, kartplotteren o.a. bruker 220V, så jeg har et aggregat stående akter på båten. For et par dager siden gikk veivlageret på aggregatet og jeg får ikke lenger kokt kaffe i båten. I steden for å reparere aggregatet tenkte jeg å koble generatoren/dynamoen på motoren, men her får jeg noen utfordringer. Generatoren liker et langt høyere turtall enn hva motoren ligger på. Båten marsjer på 1200 omdreininger og ligger på ca 200 omdreininger ved tomgang. Hvordan skal jeg kunne gi generatoren 2000 omdreininger eller mer når motoren ligger på 200? Finnes det noen form for utveksling som er enkelt å konstruere? Noen som allerede har montert en slik løsning? fikk du løst problemet med generator??[/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.