Jump to content

220V Generator direkte på motor

rogdov

Recommended Posts

Hvis du har kjøleskap på 220VAC, og fortsatt skal ha det, må du vel uansett ha en inverterløsning(?)

Det stemmer. Har invertere og kan kjøre kjøleskapet på 200V fra forbruksbatteriene. Har også landstrøm som kobles til generatoren. Tanken var å koble en 220V dynamo fra et aggregat til motoren slik at jeg kan kjøre mer enn 1000W som i dag. Kaffetrakteren alene trekker 2000W, så er det kartplotter gjennom laptop, min egen laptop, samboerens laptop, ICE bredbånd, kjøleskap, 220V lys (har selvfølgelig også "normale" båtlys), og andre 220V apparater. Tenkte med tiden på en liten oppvaskmaskin og en kombinert vaske-/tørketrommel. Komfort på høyt nivå :smiley:

Det ser forøvrig ut til at et separat aggregat er den beste løsningen.

..... Det ser forøvrig ut til at et separat aggregat er den beste løsningen.

Ja, med det "komfortable ønskene" du oppgir blir det nok separat aggregat som må til. Jeg har selv en Perkins med 11 kW generator i lydisolert kasse, og den er virkelig en god venn ombord! Den sviver stort sett døgnet rundt når vi er underveis eller ligger uten 3-fas landstrøm.

Men for nysgjerrighetens del: hvilken hovedmotor har du som går 200 rpm på tomgang?

Med vennlig hilsen POSEIDON

haakki: Tja, har hydraulisk styring og propellvrider. :rolleyes:

Poseidon: 200 omdreininger er selvfølgelig på tomgang.

haakki: Nei, fikk ikke løst problemet. Tror rett og slett det forblir et problem. Kjøper med et nytt aggregat og har det gamle som reserve.

Takk for alle innspill.

Bra at du har funnet en løsning.MEN

Det finnes 220v/50hz generatorer på markedet som fungerer.

De kan enten drives med rem-drift(fra motor) eller ,og det er det beste,drevet av en hydraulisk pumpe.

(3,7 kw.5.kw)Har selv montert et 20 tall av disse på personløftere og de fungerer veldig bra.

Bare et tips.

Med alle mulige forbehold om at jeg ikke helt har forstått alle deler av denne problemstillingen, så undrer jeg på om det ikke er enklere å tilpasse kaffevanene til båten enn å tilpasse båten til kaffevanene. F. eks, ved å varme vann på gassbluss og hive i trakteren eller min favoritt, gassdrevet espressokanne til bruk på gassbluss (eller elektrisk kokeplate).

Men det er selvsagt mulig at det er bare er jeg som forbauses over at det tilsynelatende er mange som vil omdanne en båt til bolig eller bil. F.eks. ved båter som skal kjøre så fort at de må forlate vannet for å komme frem, eller båter som skal innredes med alle mulige hjemmets fasciliteter?

Men det er selvsagt mulig at det er bare er jeg som forbauses over at det tilsynelatende er mange som vil omdanne en båt til bolig eller bil.

Det forbauset meg også stadig. Men så lærte jeg en forkortelse her en vakker dag: WAF (Wife Acceptance Factor). Med andre ord uten sentralstøvsuger, espressoautomat, badestamp eller liknende blir kona ikke med på turen.

Kona er ikke problemet, men trikola har et poeng.

Kaffetrakteren ble nevnt som et eksempel og det er ikke den som er hovedmålet. Forferdelig mye jobb for en kopp kaffe. :smiley:

Hovedmålet er å kunne bruke en dynamo fra et aggregat i direkte forbindelse med motoren, slik at det genererer 220V. Jeg har plass i motorrommet, så hvorfor ikke utnytte plassen til noe fornuftig.

Ser nå at den beste løsningen forblir et separat aggregat, så fremt ingen har en god løsning for stabilt turtall på generatoren via motoren.

Hydraulisk pumpe vare ingen dum idé...

Jeg synes det er topp å ha det komfortabelt ombord når jeg er på tur! Klarer meg helt fint uten 220v i kontaktene, sentralvarme og vaskemaskin, men det er absolutt ingen tvil om at vi har hatt utrolig mange flotte turer nettopp fordi vi har det såpass komfortabelt ombord. Det er synd å si, men det er faktisk veldig mye lettere å få med seg mannskap også på lengre eventyr hvis det er et forholdsvis høyt komfortnivå ombord. Nå skal jeg få tak i kaffemaskin til å ha fast ombord... Nå bor jeg ombord så terskelen for å investere i nye komfortduppedingser er nok litt lavere enn hvis jeg ikke bodde her, men for meg er båten en investering, og har man en båt til en million synes jeg der er for dumt å spare på enkleste tingene ombord.

Til trådstarter, så høres det ut som du trenger en generator. Jeg ville forsøkt å reparert den gamle eller kjøpt en ny. Ny er dyrt, men utgjør ikke store beløpene i året dersom du regner med at du har glede av den i 15 år til. I mange tilfeller kan det være en bedre investering enn å legge noe særlig beløp i å reparere den du har (med mindre den er veldig ny fra før)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...