Jump to content

Hvordan virker en ladeseparator ?


boort

Recommended Posts

Har montert en Quick ladeseparator 160A med 3 utganger.Har problemer med at dynaoen blir veldig varm. Jeg starter motorn og holder hånden på dynamoen så må jeg ta den vekk etter et par minuter. Dynamoen er testet og iorden.

Mitt spørsmål er hvordan virker ladeseparatoren?.Forstår det med at den skal gi strøm til den batteribanken som trenger det.

Har målt dynamoen med ampertang den ga over 47amper ved 1500 rpm. (Dynamo 55amp).Utgang 1. 14amp (start) - utgang 2 26 amp (forbruk)- utgang 3. 7amp pc/tv. Alle batterier er belastningtestet og iorden.Batteriene er fulladet.

Det jeg ikke forstår, hvorfor ladeseparatoren gir beskjed til dynamoen om og lade oppunder max ? Etter det jeg forstår så er det grunn til at dynamoen blir så varm.

Jeg håper og tror at det er feil på separatoren.For hvis den virker slik at den skal ta ut max av dynamoen så er den ikke brukbar etter min menig.

Har ødlagt en dynamo før jeg opptaget feilen. Den smeltet i feltet inni.

Hva er virkninggraden på en dynamo 100% i 2-5 minuter ?. Ligger vi på 50% av max så må jo det hvere veldig bra.

Link to post

Dynamoen din skal tåle å jobbe på max helt fint. Hva ligger spenningen på over de forskjellige batteribankene? For meg høres det ikke nødvendigvis ut som om det er noe galt i det hele tatt. At en dynamo er så varm at du ikke klarer å holde på den er helt normalt. Husk at gjennomsnittspersonen trekker til seg hånden (fra metall) allerede ved ca 60 grader.

Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme

Link to post

Om du har Volvo er en gul ledning til dynamo. Der skal du legge ny fram til forbrukside, best direkte på batterier.

 

Om du har Yanmar husker jeg at Hitachi bruker den blå/rød til aktivering av dynamo og til sense. Der jeg er i ferie har jeg ikke svarteboka min med, men jeg husker de er den. Den ledningen kan aktivere relè som fører sense til dynamo hvis seperator har ikke utgang til de formål.

Link to post

...........

Mitt spørsmål er hvordan virker ladeseparatoren?.Forstår det med at den skal gi strøm til den batteribanken som trenger det.

Har målt dynamoen med ampertang den ga over 47amper ved 1500 rpm. (Dynamo 55amp).Utgang 1. 14amp (start) - utgang 2 26 amp (forbruk)- utgang 3. 7amp pc/tv. Alle batterier er belastningtestet og iorden.Batteriene er fulladet.

Det jeg ikke forstår, hvorfor ladeseparatoren gir beskjed til dynamoen om og lade oppunder max ? Etter det jeg forstår så er det grunn til at dynamoen blir så varm.

..............

 

Når du måler en kontinuerlig belastning på 47A, og batteriene er fulladet, så gjenspeiler verdien forbruket ditt i måleøyeblikket.

 

Dynamoen vil jo forsøke å kompensere for det totale strømforbruket!

 

Om du har et totalforbruk vesentlig under den målte verdien så ville jeg ha sjekket ladespenningen. For høy ladespenning når batteriene er fulladet, kan medføre at batteriene overlades/går varme og de begynner å danne knallgass!

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Quick ESC 163 batteri-isolator er utstyrt med

3 uavhengie utganger for lading av inntil

3 forskjellige batteribanker. Ved lading vil

ladeseparatoren fungere på samme måte

som en batterilader med flere utganger.

Batteribanken som trenger mest strøm vil

få det. Når det ikke er lading vil ladeseparatoren

sørge for at det ikke går noen strøm

mellom de tilkoblede batteribankene. På

denne måten er en alltid sikret å ha strøm på

startbatteriet. ECS er utstyrt med MOS-FET

teknologi for å unngå spenningstapet en vil

får ved bruk av en konvensjonell diodeseparator.

Max 160A dynamo

Link to post

Hei. En batteri-isolator er i prinsippet 3 "ideelle" dioder (dioder uten spenningsfall). De vil dele ut strømmen til det som er tilkoblet. Hvis dynamo-regulatoren er innstilt til å gi 14,4V målt på batteriet, så vil den levere maks. inntil denne spenningen er oppnådd. Jeg foreslår at du lar motoren gå en halvtimes tid, samtidig som du følger med strømmen ut fra dynamoen, og spenningen på batteriet. Så lenge spenningen ikke er over 14,4 V så bør det ikke kunne skje noe galt. Det er normalt at det kan ta litt tid før spenningen kommer opp på 14,4 V, selv om batteriene er fulladet.

Redigert av nab (see edit history)
Link to post

Les litt i denne tråden om Quick ladeseparator.

 

Nå vet ikke jeg hva slags regulator du har på dynamoen din.

Men om du tidligere har hatt en skillediode og dynamoen har en eksternregulator så kan det være at regulatoren har vært oppjustert for å kompensere for spenningstap over diodene.

 

Isåfall vil batteriene få for høy ladespenning med din nye Quick ladeseparator hvor spenningstap er nesten fraværende.

 

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Har hvert hos seatronic de mener at sparatoren er iorden.Han spurte hvor senseledningen sitter.Den føler på startbatteriene.

De mener at jeg skulle sette den på b+ en eller samme sted på separatoren.Da ville jeg heler prøve på forbruksbanken isteden det har blit nevt tidligere på tråden.

Skal prøve og la motoren 1timestid og la ampertangen hvere på hele tiden for og følge med.

Syntes det er veldig rart at dynamoen lader så mye når det i utgangspunktet ikke er nødvending.Har jeg brukt mye strøm så kan jeg forstå at dynamoen lader mye.

Link to post

De mener at jeg skulle sette den på b+

Sprøtt at en forhandler har så lite peiling. Poenget med sensekabelen er å eliminere spenningsfallet som oppstår mellom B+ og batteriene og dette faller i fisk hvis man kobler den til B+.

Dilemmaet er at med denne ladefordeleren er ingen av bankene direkte tilkoblet dynamoen, oppstår det en feil i boksen, som bryter forbindelsen mellom dynamo og den batteribanken hvor sensekabelen er koblet, vil ladingen komme ut av kontroll.

Er derfor jeg anbefaler at dynamo og sensekabel kobles direkte til forbruksbanken. Da er det ingenting som kan gå istykker og føre til brudd i forbindelsen. Så lader man startbanken via et tapsfritt mekanisk relé.

I ditt tilfelle ville jeg tatt sjansen på at ladefordeleren ikke feiler og koblet sensekabelen direkte til forbruksbanken.

 

Står endel rundt disse problemstillingene her.

Link to post

Har hvert i båten og prøvd og koble senseledningen til forbruk som ble annbefalt.

Jeg får akkurat samme verdiene som om den var på startbatteriene.Prøvde også den tredje utgangen også der samme verdier.

Det jeg lurer på er om regulatoren ikke er mer en på 14volt også prøver separatoren og kompensere for tapet og derfor ladder den med så høy amp og blir varm. Målte over 100 grader ta stoppet jeg motoren. Bruker Fluke instrument til målingene.

Ladac og Sterling har jo det samme. Er det også på de systemene at den gir beskjed til dynamo om og lade mye?. Eller det ingen som har tenkt på varmen som dynamoen utvikler ved stor belastning.Det må jo foringe levetiden på dynamoen.

Det rare er når jeg går tilbake til den gammle måten ved å vri vendebryteren til banken jeg vil lade så virker alt normalt. Det jeg har opplevt med separatoren så får den dynamoen til og jobbe veldig hardt.

Skal gjøre en test ved og ta forbruksbatteriene og prøve dem enkeltvis (seriekoblet 2 x 110amp) og kan ikke si at det er noe stor forbruksbank.

Batteriene er fra Biltema.Har kjørt motstandstest på de men begynner og lure på om det er en celle som er gåen i en av de. Kommer tilbake med mere etter dette.Har lest siden til Ingar mange ganger veldig god info.Men jeg forsker vidre. :headbang:

Redigert av boort (see edit history)
Link to post

Vanligvis så styrer en batteriseparator kun hvor strømmen skal gå, den har altså ingen som helst påvikrning på ladespenning eller strøm. Er din separator veldig spesiell siden du mener at den påvirker dynamoen til å lade mer enn den har godt av? Dette er jo vanligvis regulatoren sin oppgave. En god regulator sørger for at dynamoen lader max, men da blir også dynamoen varm. Blir den alt for varm smelter loddetinnet i koplingene, men da er du langt over 100 grader. Jeg vil tro at hvis noe er feil hos deg (det kan være at den skal bli så varm), ligger nok feilen enten i regualtor eller et kortsluttet/defekt batteri i en av bankene...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har nå sjekket forbruk og prøvd med hvert enkelt batteri da ga dynamo 23amp inn på separator.Begge har lik verdi.

Sammen i serie så øket dynamoen til 36 amp.Det som er rart er at dynamoen er testet i benk og er iorden.

Har hvilespenning på batteriene 12.7 volt det sier vel at de er nesten helt fulle?

Ladespenning er 14,2 volt ut på alle kursene.

Det jeg forstår er at separatoren er bare en hjelp til og fordele strømmen til de forskjellige banker og at det er dynamoen som bestemer hvor mye den skal lade. Tror ikke at separatorn lurer dynamoen til og lade mer.

Mitt problem må hvere at regulatoren ikke iorden.Feilen er kansje at senseledning og regulator ikke snakker sammen.

Så enig med index :cheers_wine:

Redigert av boort (see edit history)
Link to post

Har faktisk tenkt på det du sier ang. kjøling. Bruke en motorommsvifte og la den plåse luft rett inn bak dynamoen.

Det kan også tenkes at batteriene ikke er fulle enda. Så nå skal batteriladeren stå på et par døgn også skal jeg måle igjen.

Ifølge boka så skal de hvere fulladet ved 12.6/7volt ? AMF 110amp x 2 forbruksbatterier fra Biltema.Det er disse batteriene som gir meg hodebry.Start og Tv/pc batteriene får etter min menig normal amp til seg 6amp og 2amp og resten til forbruk.

Link to post

Hvis du lader et fulladet batteri med over 20A i en time, så skulle spenningen vært høyere enn 14,4V hvis batteriet er i orden. Har du prøvd å skille batteriene, og sjekket at alle har en hvilespenning på 12,7 V etter noen timer? Det skal ikke være noen forskjell på ladingen om du bruker en batteri-isolater eller en vender, forutsatt at isolatoren er i orden. Har du prøvd å koble bare ett batteri til ? (husk å koble sense-ledningen til det samme).

Link to post

... Målte over 100 grader ta stoppet jeg motoren.

...Ladac og Sterling har jo det samme.

.....Det rare er når jeg går tilbake til den gammle måten ved å vri vendebryteren til banken jeg vil lade så virker alt normalt.

....(seriekoblet 2 x 110amp)

Hei.

Først: Sterling og Ladac har ikke det samme. :smiley:

 

Men videre, litt analyse.

 

----------

Hvilken spenning måler du direkte på dynamo B+ ?

---------

Er batteriene virkelig seriekoblet?

Med det blir det 24V og du må ikke undre deg hvis noe går amok,

bare omvent så sant du i så fall kobler sense til 24V.

---------

14,2V er vel normalt for de fleste dynamoer uten ekstern regulator.

Siden du ikke måler mer, men bare mye strøm, finnes det ikke noe problem med regulatoren som jo bare regulerer spenning (V).

---------

Ladeeffekten med samlet 47A er også normal, => så sant noe enten svelger eller forbrenner det.

---------

Men hvis du ikke måler det med bare venderen tilkoblet, da er det vel meget sannsynlig at FET-fordeleren påvirker noe.

Om det er feil, eller bare designfeil, er ikke klart for meg ennå.

 

Ellers ville det i så fall bety at den lurer W-regulatoren ved å lage internt noe spenningsfall slik at W ønsker å øke.

Hvis dynamoet går på maks spenning da kan den også levere maks strøm -hvis- det finnes noe som kan svelge det.

 

Forresten er det prinsippet av Sterling AB-ladere, bare med forskjellen at det blir styrt ved

å overvåke både dynamotemperatur og alle andre parametre samtidig den gir programmstyrt lading på sekundærbatteriet.

 

Så, siden du måler ut på fordelingen, mellom batteri og diode, "må" målte verdiene jo stemme

= enten er batteriene ikke fulle, eller noe annet svelger effekten, eller du måler feil som jeg ikke antar.

---------

 

Altså finnes det muligens 3 "problemer" jeg ser akkurat nå:

Nr. 1 er at dynamoet sannsynlig mangler kjøling.

= Det skulle du fikse umiddelbart, uansett hva det andre blir.

 

Nr. 2 er at W-regulatoren blir lurt av fordeleren,

...som er egentlig bevist allerede siden det ikke skjer med vendebryteren.

= Sjekk hva den -skal- gjøre og om det som skjer nå er ønsket av produsenten.

- Ellers finnes det feil på fordeleren.

 

Nr. 3 er at -du- antakeligvis ikke vet om batteriene er fulle eller ikke,

Så sant det ikke finnes noe som blir aktivert spenningavhengig tydes 27A til forbruksbatteriene i hvert fall på det .

= Kanskje det er på tide for kjøp av noe Ah-teller i steden bare tangamperemeter?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er en mando dynamo 55amp og mercruiser motor.

Kjølingen er orginal med rette kjøleriber og helt tett mot remhjul.Har også tenkt på og bytte til den vifta med skrå kjøleribber.Den er mere åpen mot remhjul.Batteriene er seriekoblet.

Alle ledninger fra separator er koblet dirkte på batteriledningene som kommer inn på vendebryter.

Ved normal drift så skal vedebryten stå på 1 pga koblingmåten så 1+2 og 2 er nødsrtøm vis startbatteri av en eller annen grunn skulle gå tomt.Skal legge ut en tegning.

Jeg kjøpte separatoren og ny dynamo på 105amp og tenkte at nå skal strømmen ombord hvere problemfri.

Dynmoen på 105amp er defekt feltet har smeltet.Ser at lakken kommer ut.Derfor må jeg bruke 55amperen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...