Jump to content

Hvordan virker en ladeseparator ?

boort

Recommended Posts

Det er en mando dynamo 55amp ..........at lakken kommer ut.Derfor må jeg bruke 55amperen.

Vi må kanskje rydde litt på begrepene først.

"Felt"

Er normalt begrepet for felttilkoblingen av regulatoren.

Det betyr at vi snakker om direkte tilgang til kullbørstene.

En slik kontakt er bare skjelden tilgjengelig utenfra dynamoet, men pga. normalt lite strøm smelter der vanligvis ikke noe.

Ellers finnes det vanligvis D+ (ladelampe), B+ (Ladekabel til batteriene), B- (minus til batteriene),

kanskje "S" for sense, "W" som er tilkobling for turtallmåleren og "Ign/R" som kobles til tenningslås pluss (+).

Skilledioden kobles med inngangen på dynamoets B+.

Skillediodens utgang kobles mot batteriene, dvs. f.eks. en til forbruksbenken og en til start, etc.

Batterivelgere blir vanligvis frakoblet i så fall, hvis man ikke bruker den som "reserve" for å lage en bro

for å få "enda mer sikkerhet". :rolleyes:

"Seriekobling"

Betyr + av den ene batterien mot minus av den andre.

Med 2x 6V blir det 12V og med 2x 12V blir det 24V.

Paralellkobling blir + mot pluss og - mot -.

I så fall blir det det samme spenning men økt kapasitet.

Så, da tror jeg at det kanskje hjelper hvis du lager en skizze.

Jeg er snart på tur igjen, men det finnes jo flere som hjelper deg videre her.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Statorviklingene (ikke feltet som jeg sa ) har lakken begynt og smelte på.

Jeg hadde hengt meg for mye opp i hvilespenningen på batteriene som var 12.6/7 volt og derfor så var jeg sikker på at batteriene var fulle.

Har hvert i båten og gjort en ny måling.Batteriladderen har stått på nesten 2 døgn. Målte hvilespenning 13,36 rett etter at batteriladderen var slått av.Startet motor og målte ut fra dynamo 8amp og synkende til 7.4amp.Volt 14,63 på alle kurser ut.

Start 1,9amp forbruk 1. 3,8amp forbruk 2. 1,7amp.Etter et par minuters bruk av baugproppelen (startbatteriet)så ga dynamo 25amp ut og selfølgelig mest amper til startbatteriet.Så problemet var at batteriene ikke fulle.

Har kjøpt en ekstra motoromsvifte for og få mere kjøling til dynamo.Starter den når jeg lagt til land i flere døgn pga stor belastning på dynamoen for og lade batteriene opp igjen.Forbruksbatteriene er langt nede og starbatteriene går også endel ned pga ankervinsjen.Hadde ikke varmgangsproblemer føre jeg koblet inn separatoren.Da bestemte jeg vilken bank som skulle ha strøm via venderyter.Nå skal jo alle batteriene ha strøm samtidig. :flag_bp:

xxxxxx.jpg

Redigert av boort (see edit history)

Ser du, så enkelt kan det være. :smiley:

Men i steden elektriske vifte kan man først også prøve å montere luftslanger så gjennomtenkt

at den idellt tvinger en del innsugluft (f.eks. fra kjølen) via dynamoets bakside.

Hvis man da også sørger for sirkulasjon rund dynamoet da virker det både alltid og uten strøm,

som kunne være av fordel så snart man en gang glemmer å slå på viften eller når viften går i stykker.

Men likevel, nå kjenner du til problemstillingen så kan du fikse det etter hvert.

Ha en god sommer !

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...