Jump to content

Bytte kryss i drivknute på Bravo 3X, vanskelig ?

880

Recommended Posts

Det romler i drevet. Til å begynne med kun ved svinging og tilting, men nå også tidvis ved enkelte turtall når jeg kjører rett frem.

Lager i transom er nylig byttet grunnet lekasje, lett rust på knuten, men kunne ikke kjenne noe slark. Romlingen kom gradvis etter et par timers drift.

Har smurt opp aksling via innvendig nippel uten bedring. Merkeverksted bytter normalt kun hele drivknuten, koster 8 båtlapper ++ :(

Noen med erfaring i å bare bytte selve kryssene i dette drevet ?

Blir fort halve prisen...

880

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Bytte selv kryssene på mitt bravo 3x på Sea Ray'en jeg hadde. Det er vell snart to år siden. En helt kurrant jobb men den krever en liten presse for å trykke ut lagerskålene til kryssene. Det jeg gjorde var at jeg brukte en vanlig avtrekker fra biltema og en pipe fra et skrallesett som var stor nok til at indre diameter var litt større enn ytre diameter på lagerskåla.

Som her:

kryss_bravo.jpg

http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11a3r5x.pdf

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Skal koppene på utsiden fjernes, eller følger de med lageret ?

Når du setter in nytt kryss, så settes det først på plass og så presser du koppene/lagerskålene inn fra utsiden. Du presser dem inn med fingrene og tapper litt lett på dem med en gummihammer. Låses til slutt med en låsering på innsiden. Denne må selvsagt av på de gamle før du presser lagerskålene ut.

Redigert av SF (see edit history)

Vet ikke helt om jeg forstod deg nå. Når kryssene skal av fjerner du først låsering på innsiden av lagerskålene så presser du rett på den ene lagerskålen med avtrekker/presse. Du vil da presse den ene lagerskåla inn i krysset og den på motsatt side ut. (se bilde over)

Koppen eller lagerskåla som jeg kaller det er en og samme del. Nålene til lageret ligger inne i denne koppen/lagerskåla.

Redigert av SF (see edit history)

Eg bytta kryssa på min bravo2 nylig. Det var ikkje så vanskelig! Var heller ikkje nødvendig med presse. Tok av alle låsinger å pikka forsiktig med hammar på lagerskåla som var opp, då kom den under ut av seg sjøl og drog den av med fingrane.

Brukte en times tid på å ta ut og montere dei nye kryssa!

Husk å være varsom ved montering at alle rullane i lagerskåla blir med. Og kraft skal ikkje være nødvendig å bruke.

Kjøpte forresten et sånn verktøy for å ta ut heile drivakslingen samt ny aksling frå ei nettside i sverige. Fekk feil drivaksel tilsendt men verktøyet passa. Drivakslingen eg fekk var tydelig meir robust og større ytterdiameter på kryssa, sånn at verktøyet heller ikkje kunne tredast igjøna!

Grunnet feilsending og long tid med frakt/toll osv kjøpte eg berre nye kryss med lokal forhandler som hadde lause kryss. 1800,- for begge kryssa å jobben gikk fint!

Kan det være knute til et bravo X drev eller?

01062010728.jpg

01062010731.jpg

Redigert av Gudmanda (see edit history)

Dette er til et Bravo X drev ja men er det u-originalt?

93-08780 er etter det jeg kan se ikke et Mercruiser part number. Nummeret som står under "replaces 862554A03" er et Mercruiser part number, denne drivakslingen brukes på alle nyere Bravo 1, 2 og 3 "X" drev. På første gen. X drev ble også part number 862129A1 brukt.

Faktisk litt kult å se disse på siden av hverandre, viser at det er gjort en del forsterkninger på X drevene.

Ja var det eg tenkte. Den er som du seier uorginal ja. 2600,- komplett og selgar påstod den skulle være like sterk- eller bedre en orginal :crazy:

Har sendt den i retur då men ser ut for den ikkje kjem fram grunnet endå meir tull frå svensk toll!

Å ja, den er tydelig mykje kraftigare. Kjenner det også godt på vekta! Ser spline som går inni drevet er også endel større! Men men, for håpe mine nye orginale kryss held ei stund då! :cheers:

• 5 år senere...

Dette er til et Bravo X drev ja men er det u-originalt?

93-08780 er etter det jeg kan se ikke et Mercruiser part number. Nummeret som står under "replaces 862554A03" er et Mercruiser part number, denne drivakslingen brukes på alle nyere Bravo 1, 2 og 3 "X" drev. På første gen. X drev ble også part number 862129A1 brukt.

Faktisk litt kult å se disse på siden av hverandre, viser at det er gjort en del forsterkninger på X drevene.

Det skal være 865425A03 som kan erstattes av 93-08780 (fra EMP).

Ravns garage har begge, koster ca kr 9100 og kr 6500 nå.

De passer både første og andre gen. X-drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...