880 Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Det romler i drevet. Til å begynne med kun ved svinging og tilting, men nå også tidvis ved enkelte turtall når jeg kjører rett frem. Lager i transom er nylig byttet grunnet lekasje, lett rust på knuten, men kunne ikke kjenne noe slark. Romlingen kom gradvis etter et par timers drift. Har smurt opp aksling via innvendig nippel uten bedring. Merkeverksted bytter normalt kun hele drivknuten, koster 8 båtlapper ++ :( Noen med erfaring i å bare bytte selve kryssene i dette drevet ? Blir fort halve prisen... 880 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Bytte selv kryssene på mitt bravo 3x på Sea Ray'en jeg hadde. Det er vell snart to år siden. En helt kurrant jobb men den krever en liten presse for å trykke ut lagerskålene til kryssene. Det jeg gjorde var at jeg brukte en vanlig avtrekker fra biltema og en pipe fra et skrallesett som var stor nok til at indre diameter var litt større enn ytre diameter på lagerskåla. Som her: http://www.boatfix.com/merc/Servmanl/11/11a3r5x.pdf Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Skal koppene på utsiden fjernes, eller følger de med lageret ? https://hig.one.com/imap/bmo%40bmhome.net/INBOX.Sent/59/5?uidval=1125675147 Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Skal koppene på utsiden fjernes, eller følger de med lageret ? Når du setter in nytt kryss, så settes det først på plass og så presser du koppene/lagerskålene inn fra utsiden. Du presser dem inn med fingrene og tapper litt lett på dem med en gummihammer. Låses til slutt med en låsering på innsiden. Denne må selvsagt av på de gamle før du presser lagerskålene ut. Redigert 12.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Men fjerner du koppene før lagrene presses av ? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Vet ikke helt om jeg forstod deg nå. Når kryssene skal av fjerner du først låsering på innsiden av lagerskålene så presser du rett på den ene lagerskålen med avtrekker/presse. Du vil da presse den ene lagerskåla inn i krysset og den på motsatt side ut. (se bilde over) Koppen eller lagerskåla som jeg kaller det er en og samme del. Nålene til lageret ligger inne i denne koppen/lagerskåla. Redigert 12.Juli.2010 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Takker, tror jeg tok den nå, er bare å bestille nye kryss nå... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Det er bare å gi gass, jeg kjøpte mine her: http://www.mercruiserparts.com/ Husker ikke hvor mange kronene det var å spare men nye kryss var ikke å oppdrive i Norge den gang så da ble det slik ;-) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
880 Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Har bestilt nye kryss fra merkeforhandler, ca 1600,- pr stk. Etter en rask sjekk, så var det lite å hente på å handle ute. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Gudmanda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Eg bytta kryssa på min bravo2 nylig. Det var ikkje så vanskelig! Var heller ikkje nødvendig med presse. Tok av alle låsinger å pikka forsiktig med hammar på lagerskåla som var opp, då kom den under ut av seg sjøl og drog den av med fingrane. Brukte en times tid på å ta ut og montere dei nye kryssa! Husk å være varsom ved montering at alle rullane i lagerskåla blir med. Og kraft skal ikkje være nødvendig å bruke. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Men det går ikke om det har vært vann i belgen, da setter lagerskålene seg. Jeg har prøvd Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gudmanda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Kansje du var for brutal? Forsiktig pikking og lirking var det så skulle til med meg! Den var rustet og ja, der var vann i belgen :) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 I mitt tilfelle var det ikke sjanse uten trekkeverktøy, jeg fikk av en lagerskål ved å tappe lettt på dem med en hammer resterende satt bom fast. Det hadde riktignok gått 2 år fra jeg hadde vann i belgen til kryssene måtte skiftes. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gudmanda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Sikkert flaks eg då :) Vi for høre med 880 når han er ferdig kor det gjekk! Sitér dette innlegget Link to post
Gudmanda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Kjøpte forresten et sånn verktøy for å ta ut heile drivakslingen samt ny aksling frå ei nettside i sverige. Fekk feil drivaksel tilsendt men verktøyet passa. Drivakslingen eg fekk var tydelig meir robust og større ytterdiameter på kryssa, sånn at verktøyet heller ikkje kunne tredast igjøna! Grunnet feilsending og long tid med frakt/toll osv kjøpte eg berre nye kryss med lokal forhandler som hadde lause kryss. 1800,- for begge kryssa å jobben gikk fint! Kan det være knute til et bravo X drev eller? Redigert 12.Juli.2010 av Gudmanda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Dette er til et Bravo X drev ja men er det u-originalt? 93-08780 er etter det jeg kan se ikke et Mercruiser part number. Nummeret som står under "replaces 862554A03" er et Mercruiser part number, denne drivakslingen brukes på alle nyere Bravo 1, 2 og 3 "X" drev. På første gen. X drev ble også part number 862129A1 brukt. Faktisk litt kult å se disse på siden av hverandre, viser at det er gjort en del forsterkninger på X drevene. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gudmanda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Ja var det eg tenkte. Den er som du seier uorginal ja. 2600,- komplett og selgar påstod den skulle være like sterk- eller bedre en orginal Har sendt den i retur då men ser ut for den ikkje kjem fram grunnet endå meir tull frå svensk toll! Å ja, den er tydelig mykje kraftigare. Kjenner det også godt på vekta! Ser spline som går inni drevet er også endel større! Men men, for håpe mine nye orginale kryss held ei stund då! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Mars.2016 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2016 Dette er til et Bravo X drev ja men er det u-originalt? 93-08780 er etter det jeg kan se ikke et Mercruiser part number. Nummeret som står under "replaces 862554A03" er et Mercruiser part number, denne drivakslingen brukes på alle nyere Bravo 1, 2 og 3 "X" drev. På første gen. X drev ble også part number 862129A1 brukt. Faktisk litt kult å se disse på siden av hverandre, viser at det er gjort en del forsterkninger på X drevene. Det skal være 865425A03 som kan erstattes av 93-08780 (fra EMP). Ravns garage har begge, koster ca kr 9100 og kr 6500 nå. De passer både første og andre gen. X-drev. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.