Finnmaster57BR Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Har fått lånt meg en uregistert(ny) båthenger for frakt av båt. Har hørt at det ikke er lov å frakte båt på henger med prøveskilt. Stemmer dette? Hva er straffen hvis man blir tatt? Hvordan skal man få prøvd hengeren uten last? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Har også "hørt" at det er forbudt. At hjula går rundt, det elektriske og eventuelle bremser virker kan du vel lett sjekke uten last. At tilhengeren tåler oppgitt vekt får du overlate til konstruktøren. Men hvordan vil du sjekke det selv? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Stemmer dette? I stedet for mange rare svar her kan du jo prøve å ringe Biltilsynet. De må kunne svare korrekt på dine spørsmål. Selv har jeg ikke peiling da jeg ikke har vært oppe i tilsvarende situasjon før. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) hvis du tar med navn på henger og stelnr, og leier prøveskilter merket med "prøving" kan du teste funksjon på tilhenger dvs med last, bare husk og ikke komme utover kjørestrekning. hvis hengeren er ny er ikke dette noe problem, der er jo betalt moms av den. det er det samme som at leie prøveskilter til campingvogn eller traktorhenger. ved prøving tester du konstruksjon , at den tåler båten din Redigert 12.Juli.2010 av spjærøy26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Det er riktig som spjærøy26 skriver, men lasten skal fra A og tilbake til A. Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 men åssen skal de kontrollere det? Sitér dette innlegget Link to post
thon Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Nå var det ikke det trådstarter spurte om, men jeg vet heller ikke åssen dem skal kontrollere det Sitér dette innlegget Link to post
Nils Halvard Vian Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Det er ikke låv å ha last på henger med prøveskilt, forsikringen til prøveskiltene gjelder ikke hvis du har last på og ved en eventuell kontroll så må lasta av før du kan kjøre videre + eventuell bot (litt usikker på bota) dette i følge bt i drammen for 14 dager sia. Sitér dette innlegget Link to post
Finnmaster57BR Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hengeren er fjorårsmodell. Ikke tidligere registrert og så å si ikke brukt. Båten skal fra A til B og så tilbake til A, service med motoren Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 så lenge der står prøving på leiekontrakten på skiltene har du lov at teste hengeren med last, for evt se om vekten er riktig fordelt ingen problem. har en atvhenger jeg har leid til flere ganger og blitt stoppet med atv på, åssen skal man ellers teste dem :-) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 jeg prøvde hente ut prøveskilt på biltilsynet for dette og fikk blankt nei til å ha last på den. fikk samme svar på tlf, dog ble det hintet frempå om at det sikkert "gikk bra" for korte avstander. prøveskilt, med last gjaldt ikke hengere var svaret jeg fikk, men lastebiler osv. måtte vente 3-4 dager i ferien i fjor før jeg fikk hentet båten og hadde skilt. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 28.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2010 Prøveskilt med last gjelder for lastebilhengere som har flere tilsvarende hengerunderstell som last for å kunne drive miljøvennlig transport til karroseriverksted. Alternativet er å kjøre ett og ett hengerunderstell på prøveskilt. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.