Jump to content

yanmar 2qm20 ingen kompresjon


haakki

Recommended Posts

Har av forskjellige årsaker "fått"en Sjømann 22 med en Yanmar 2qm20 "22HK".

Båten er sliten så det er nok endel som må gjøres.

men det fikser jeg.

Men jeg har ett problem med motor.

Har såvidt sjekket den.Har demontert toppdeksel,og det ser ok ut i toppen.

Ikke noe hvitt skum,ser ren og pen ut.

Oljen ser også grei ut.

Problemet er at jeg kan turne motoren med en hånd ved å dreie remskiven på svinghjulet.

Dette er jo en dieselmaskin så det burde jo være noe motstand???

Men har forstått at det motor skal være en "dekomprimerings" anordning?

Hvor er evt denne?

Kan det være så enkelt at problemet ligger her?

Link to post

Får håpe du er heldig og at det kun dekomp hendelen som er lagt over. Disse motorene er ellers kjent for at toppene ryker etter noen år. Spesielt de som er saltvannskjølte, og det er vell de fleste av disse motorene.

Vi hadde denne motoren fra 79 - 08. Rister en del, mye støy gjerrig på diesel!!, dyre deler, mest byttet -eksosbend. Måtte bytte toppen en gang grunnet sprekk og løse ventilseter.

Ellers var dette en grei og pålitelig motor selv om den var meget tungstartet når det ble litt kjøligt.

 

880

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hvis motoren har stått lenge kan det også være at ventilene henger litt. I så fall fyller du en oljekanne med diesel, og bruker dette til å smøre ventilskaftene med samtidig som du beveger ventilene opp og ned med et egnet verktøy. Når ventilene så går løst og fint kan du prøve igjen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

[sitatslettet]

Får håpe du er heldig og at det kun dekomp hendelen som er lagt over. Disse motorene er ellers kjent for at toppene ryker etter noen år. Spesielt de som er saltvannskjølte, og det er vell de fleste av disse motorene.

Vi hadde denne motoren fra 79 - 08. Rister en del, mye støy gjerrig på diesel!!, dyre deler, mest byttet -eksosbend. Måtte bytte toppen en gang grunnet sprekk og løse ventilseter.

Ellers var dette en grei og pålitelig motor selv om den var meget tungstartet når det ble litt kjøligt.

 

880

hei

Motoren er ferskvannkjølt.Masse slanger,bend osv.

Det kan virke som eksosbend er dårlig(rust),hvor skaffer jeg rimelig?

Og hvor er dekomp hendel plassert?

Er det ingen forvarming/gløding på motor? [/sitatslettet]

Link to post

hei haakki, har du sjekket dokumentarkivet på BP? her er en link til din motor https://baatplassen.no/i/index.php/topic/18599-yanmar-2qm20-3qm30/

 

Det ser ut som det sitter to hendler festet til et stag på en av sidene til motoren, dette kan dras bakover eller forover.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...