andersb Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 (redigert) Fikk i dag midtfinger opp, fra både herr & fru ute i sin 24'ish fot daycruiser, dette utenfor 15 knop sonen og alt. Vi kom rett mot hverandre, jeg hadde de på BB side slik man skal, god margin på avstand, jeg kom fra drøbakk innover oslofjorden, koste meg i 55knop der ute og testet at overhaling av SB motor og rigging fungerte, og dro av til 15-20 i god avstand før jeg nærmet meg tom murstad sjøleir sin øy inn mot middagsbukta. Er det misunnelse fordi jeg ikke har en marine-campingvogn? det er iallefall ikke p.g.a. bølger for de er ikke eksisterende over 7 knop. Fikk alle i båten til å vinke høffelig tilbake med smil mens vi satt litt perplekse tilbake og prøvde forstå hva vi gjorde galt. mvh Anders Redigert 12.Juli.2010 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 DU vet hva man sier, folk i båt og båtfolk. Du traff vel noen som knappest kan kalles folk i båt Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
Poseidon Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 ..... dette utenfor 15 knop sonen og alt. .... Bare for min egen folkeopplysning: hvor i Norge har man 15 knop sone?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 I hvertfall Asker og Bærum. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 det er iallefall ikke p.g.a. bølger for de er ikke eksisterende over 7 knop. I så fall har du en helt unik båt! Jeg har ennå ikke opplevd en båt som ikke har betydelig verre bølger i høy fart enn i lav! Forskjellen er bare at i stor fart rekker du ikke å se skadene du forårsaker... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Poseidon Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 I hvertfall Asker og Bærum. Mange takk for info, det var nytt for meg Her på våre kanter går det nemlig mest i 3, 5 og 8 knop. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jens_P Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Vi øst-europeere har våre særegenheter! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Skipper Worse Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Ja, men vær snille og hold særegenhetene for dere selv!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Teerex Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 I så fall har du en helt unik båt! Jeg har ennå ikke opplevd en båt som ikke har betydelig verre bølger i høy fart enn i lav! En helplanende båt har naturligvis mindre bølger i høy fart enn i lav fart. Det er jo litt av vitsen at den planer oppå vannet istedenfor å bryte vannet slik en halvplaner gjør. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det finnes desverre noen slike fingervisere som prøver seg uansett hva som skjer på sjøen. Fint at dere hevet dere over det. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Fikk i dag midtfinger opp, fra både herr & fru ute i sin 24'ish fot daycruiser, dette utenfor 15 knop sonen og alt. .....................................mens vi satt litt perplekse tilbake og prøvde forstå hva vi gjorde galt. mvh Anders Nå sier du ikke noe om langt unna du var før du forandret kurs til BB for å unngå sammenstøt. I utgangspunktet hadde du kurs rett mot den andre båten (du skriver: Vi kom rett mot hverandre) Det kan godt hende de i den andre båten opplevde situasjonen slik: De ser en båt i høy hastighet (55 knop) som har kurs rett mot dem og er ikke sikker på om den andre båten har sett dem, de er redd det kan bli et sammenstøt. I så fall har de grunn til å bli engstelige. (Det å vise fingeren er kanskje ikke helt god oppførsel, men tydelig det virket) Enn så lenge er det mange steder med fri fart på sjøen, men denne situasjonen du var oppe i kan være med på å endre dette. Hørt at det snakkes om 30 knops sone i Tjøme skjærgården. NB! Kunne vært artig å høre den andre båtens historie da en hendelse har minst 2 versjoner. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) [...] god margin på avstand, jeg kom fra drøbakk innover oslofjorden, koste meg i 55knop der ute og testet at overhaling av SB motor og rigging fungerte, og dro av til 15-20 i god avstand før jeg nærmet meg tom murstad sjøleir sin øy inn mot middagsbukta.[...] Hva vil "god avstand" si? 2m? 10m? 150m? Edit: Husk at det er kjekt å vike tidlig og tydelig, særlig når man har en hel fjord å ta av. Redigert 16.Juli.2010 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Edit: Husk at det er kjekt å vike tidlig og tydelig, særlig når man har en hel fjord å ta av. Og ikke minst TILSTREKKELG. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 God avstand er den avstand (hva enn den er!) som gjør at den som får en båt rett mot seg i 55knop ikke føler seg "truet". For mange oppleves det å få en båt mot seg i en slik hastighet som "truende" selv om sjåføren av den samme båt anser det som dorgefart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FjordHT Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Vi snakker nok noen nervøse folk på tur i "marinecampingvogn", men vi må nok ta hensyn til dem også da de har like stor rett til havet som alle andre. Det er ingen grund til å vise fingeren mener nå jeg, da jeg tror at hvis situasjonen hadde blitt oppfattet som "truende" ville campingvogneieen lagt hardt om kursen Trenger vell ikke å lage problemer for hverandre, selv dere dær i sør har vell hav nok å dele på? Spør uansett 2 spørsmål: Hvor nært må man en båt når man kommer i 55 knop(og drar av) for å faktisk kunne se at 2 personer viser fingeren? Hvor nært må man for å se at en båt er 24 fot? Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Mouche, helt enig med deg, godt innlegg. Før jeg skriver hva jeg har tenkt å skrive så vil jeg si at dette ikke er ett angrep på deg Andersb, jeg syntes det er flott at du tar opp din episode her, det er sikkert mange av oss som kan lære mye av denne situasjonen og evt av hva som kommer i kommentarform i denne tråden. Syntes det er greit å nevne at det ikke bare er bølger som mange båteiere anser som sjenanse; i tillegg kommer fart & støy (motorlyd, overdrevent stereo bruk, skrik\skrål) og dårlig oppførsel generelt. Båtliv har i flere hundre år dreid seg om å ta hensyn til sine omgivelser, ta seg tid til dette samt vise andre båteiere respekt. Så kan man si at verden har forandret seg og at dette er gammeldagse verdier, nå skal alt skal skje umiddelbart og folk har mer egoistisk fokus på å oppnå det de selv vil ha gjort være seg å komme fra A til B og gir faen i at man lager hekksjø fordi man har jo kun tanker om at man skal komme seg fort til ankomstplassen eller andre ting som plager andre båteiere. Uansett, resulatet er blitt at vi (båtfolk) må reguleres. Dette bla i form av innførsel av båtførerbevis fordi folk har fått mer kjøpekraft og ikke nødvendigvis går dette hånd i hånd med at de får bedre dømmekraft. Folk kjøper seg båt som om det skulle vært en sydenferie, hytte, bil eller en campingvogn uten å ha så mye som tatt i en åre, sluppet en dregg, heist ett seil eller slått ett halvstikk. Det blir forståelig nok ulykker av slikt! Det er ikke bare fylla som har skylden i båt ulykker og generell sjenanse på sjøen selv om den er til god hjelp. Egoisme, båtkunnskap og dårlig dømmekraft er for meg relativt tydelig at brer om seg på fjorden. Andersb hadde du kommet i mot meg i 55 kts i relativ nærhet (la oss si under 300m avstand og tydelig hatt kurs for meg) hadde jeg sansynligvis svart med å throttle opp med det jeg har av maskiner for så å gi 5-10 grader ror styrbord for å indikere til deg at jeg viker, da får du deg en god massiv hekksjø du må forholde deg til som takk for at du siktet mot meg og strøk tett opp på siden av meg, sansynligvis ville du da ha redusert farten din og jeg ville ha kommet meg opp i såpass hastighet at jeg hadde tjangs til å komme meg unna dersom grunnen for at du hadde kurs mot meg var at du var fullstendig uoppmerksom, gikk på autopilot, hadde ett illebefinnende eller noe annen grunn som gjorde at du ikke hadde kontroll over båten din. Hadde du kommet akter for meg og det var tydelig kollisjonskurs innenfor 750-500 meters avstand til meg så ville jeg gjort akkurat det samme, full throttle for å kjøpe meg tid og skaffe meg manøvreringshastighet. Det du ikke nevner Andersb, er hvorvidt denne 24'fots daycruiseren gikk for maskin eller lå stille, badet, spiste middagen sin, fisket eller liknende. Dersom den ikke hadde maskinkraft tilgjenglig så skjønner jeg reaksjonen deres ennå bedre. Da har de blitt drit redde og viser sin aggressjon med fingermetoden. Jeg konkluderer med at sansynligheten for at du har vært for nære deres komfort sone hvor enn stor den måtte oppleves er relativt høy. Da har du vært til sjenanse. Neste gang du er på vei inn i samme situasjon; throttle ned fra dobbelt avstand av det du holdt og vik dobbelt så langt til siden som du gjorde. Får du ikke finger'n da, så er det greit, får du fingern så får prøve å dobble avstand igjen ved neste situasjon. Mvh Champagne Redigert 16.Juli.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Spør uansett 2 spørsmål: Hvor nært må man en båt når man kommer i 55 knop(og drar av) for å faktisk kunne se at 2 personer viser fingeren? Hvor nært må man for å se at en båt er 24 fot? Lite, Andersb holdt ikke 55 knop, han trakk av fra 55 til 20-15knop før han passerte 24fotern. regner med at fingern kom ved passering... Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) Jeg har full forståelse for at ferr & fru hilser på denne måten for en krabat som kommer i 55 knop på dette stedet... Redigert 16.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Polarn Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Det er jo bare å gå ned i skikkelig fjordplogfart om en i 55 knop kommer mot deg. Da får han et luftig svev Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Golden Gate 37 Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Om vi alle skal forholde oss til fri fart blir det dessverre utrivelig for alle! Du som koser deg i 55knop liker neppe bølgene vi med halvplanere lager i 10 15 knop, og vi liker ikke selv å bli passert på kloss hold av båter som holder din fart... Begge kan irritere hverandre, men stort sett er det slik at det virkelig blir farlig når farten er høy. I Blindleia var det en situasjon som illustrerer dette sånn tålig. En viss Hr Tommesen mistet kontrollen over sin båt i høy hastighet, og pløyde gjennom en av disse båtene som du foretrekker å kalle "marinecampingvogn". At vi saktegående forlanger at du holder GOD avstand til oss må du kunne akseptere, og så skal nok vi på vår side unngå å vise deg fingeren (eller kaste tomflasker på deg) når du passerer innenfor vår trivselssone. Selv blir jeg hver sommer passert av slike hurtiggåere i avstander jeg finner ubehagelig, og til og med såpass nært at vannspruten treffer oss! Dessverre så er denne tråden en av mange som viser hvorfor myndighetene har blitt nødt til å træ noen regler ned i halsen på oss båtfolk. Siden vi ikke er i stand til å utøve tilstrekkelig sunn fornuft mht hekkbølger, fart, passeringsavstander, ankerdram osv - ser myndighetene seg nødt til å regulere på en måte som setter politiet i stand til å måle oss med sine metriske metoder. (Om båten har styrefart når de lasermåler den på vei ned Nidelva, og må holde 5 knop, er de dessverre ikke lengre nødt til å ta hensyn til...) Litt morsomheter til slutt: Grimstad kommune har i år innført fartsbegrensning på 5knop fra 31 mai til 31 august innenfor 50m fra land. Lillesand kommune har hatt samme regel i årevis, men da fra 15 juni til 15 august... Alle oppfordres til å sjekke hvor kommunegrensa går videre kan jo nevnes at det i fjor ble innført 6knop fartsgrense i de indre deler av Grimstad, og at svære skilt ble satt opp for å vise dette. for at dette skal kunne tolkes det minste morsomt må jeg også nevne at disse skiltene fremdeles står der og lyser mot deg:tongue: Vis litt hensyn så blir det en bra sommer for de fleste av oss. Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
Aldebaran Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) ...koste meg i 55knop der ute og testet at overhaling av SB motor og rigging fungerte, og dro av til 15-20 i god avstand før jeg nærmet meg tom murstad sjøleir sin øy inn mot middagsbukta. Utfra din beskrivelse høres det ut som om du har passert grensen for 15 knop med god margin innen du slakker av til "15-20" som du skriver. Grensen går ute langs en linje mellom Gåsøya og Rauskjær, og når du er ved Høyerholmen (sjøleiren til Tomm Murstad) er du langt inne i 15-knopssonen. Jeg regner med at du har gjort deg kjent med denne. Jeg tror også jeg hadde blitt en smule irritert om du kom rett mot med en fart av 55 knop i dette området, men jeg siden jeg kommer fra et velmøblert hjem, hadde nok oppdragelsen slått inn og hindret obschøne fingertegn. Redigert 16.Juli.2010 av Aldebaran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 (redigert) men jeg siden jeg kommer fra et velmøblert hjem, hadde nok oppdragelsen slått inn og hindret obschøne fingertegn. For oss som kommer fra et umøblert/delvis møblert hjem så kalle en gjerne en "spade for en spade" og pakker det ikke inn unødvendig.. Redigert 16.Juli.2010 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 En viss Hr Tommesen mistet kontrollen over sin båt i høy hastighet, og pløyde gjennom en av disse båtene som du foretrekker å kalle "marinecampingvogn". Pløyde en båt, en brygge og så litt inn på land. Nok en gang fart, mørke og promille (0,98) som medførte 30 ting i ansiktet samt 50.000 i bot og kanskje litt avkorting på forsikringsbeløpet? Begge båtene var 22' Windy. Og for ordens skyld; alt dette står å lese i avisen fvn.no. Ser frem til det også blir maks 5 knop i området rundt Lillesand havn, ikke bare under 50 meter fra land, hvis det kommer da. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Aldebaran Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Enda godt Sydvesten ikke kommer fra et overmøblert hjem.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2010 Enda godt Sydvesten ikke kommer fra et overmøblert hjem.... Ingen fare, men det vet nok de fleste alt.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.