Jump to content

ufin fingerbruk og håndsignaler.

andersb

Recommended Posts

God avstand er den avstand (hva enn den er!) som gjør at den som får en båt rett mot seg i 55knop ikke føler seg "truet". For mange oppleves det å få en båt mot seg i en slik hastighet som "truende" selv om sjåføren av den samme båt anser det som dorgefart.

Godt sagt. Dessverre er de litt for mange som har null oppdragelse, vett og forstand og evne ti å ta hensyn til andre. Dette er de samme som i veitrafikken aldri setter ned farten før de når vikelinjen. De er oppdratt til å se seg selv som sentrum i universet, og alle andre bare som uvedkommende "rusk" i deres egen tilværelse. Pussig nok gnåler de alltid på statlig hjelp hver gang de kommer ut å kjøre...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg har ennå ikke opplevd en båt som ikke har betydelig verre bølger i høy fart enn i lav! ...

Dette er svada :yesnod: en planende båt har mye mindre bølger enn en båt som er halvplanede da denne drar hekken ned og fortrenger mye mere vann enn en planende .

Forrige båt jeg hadde hadde 5meter skrog nedi vannet i halvplan og hekken lå 20cm dypere enn ved stillstand, i plan hadde denne kun 1m av skrog nedi ved fullt drag og minimalt med bølger pga lite kontakt med vannet men til gjenngjeld hadde den en fin søyle med vann etter seg av propellen .

Ved fart rett over planingsterkelen lå vel 3 meter av skroget nedi og sikkert halvparten av bølger i forhold til tomgangskjøring(10knop :smiley: )

hopp, litt oppklaring, vært ute og kost meg på sjøen her nede i langesund og kragerø, ikke annet enn hyggelige folk som vinker å se her, og kommer bort for å snakke båt :)

vi hadde kjørt fort langt utti fjorden, nevnte hastigheten fordi jeg er usikker på om det var dette han reagerte på at jeg kjørte fort/bråkte utti der. Jeg hadde dratt av hastighet i god tid før vi passerte han og dro vel forbi i 20ish der, da det lenger inn var 15 knop sone uansett og ingen vits å kjøre fort der. vi hadde lekt fra oss, han gikk utover, jeg gikk innover, han hadde 15'ish knop han også, signaliserte langt uti tydelig hvilken side jeg ville passere på, og det var ingen uklarheter rundt det.

Jeg kan absolutt se at han muligens var usikker på om vi så han, og han var usikker på hvilke hastighet vi hadde tenkt å ta, men når han trossalt gjorde dette ca i det vi møttes ble jeg undrende.

p.s. hekksjø fra andre båter påvirker ikke båten nevneverdig uansett hastighet, har du nok lengde, tyngde og v-bunn er det fantastisk hvor mykt du kan kjøre i slik sjø som er helt horribelt i f.eks. 16 fotern min.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...