gautebi Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 Heisann, Har en Johsons totakter 150 hester som er litt lei å starte når den er kald. Når den er varm starter den på første forsøk Går som ei klokke når den første starter. Bendixen ble byttet i fjor, plugger er byttet. Startmotoren går. Det virker som om det er et problem med drivstofftilførsel ved start. Forsøkte å dag å vri om nøkkelen samtidig som jeg sprutet startgass inn i luft inntaket. Da starta motoren med et brøl. Noen som har noen ideer om hva det kan være som gjør at den ikke starter nor den er kald, men må ha såpass med hjelp? G Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Hvilken årsmodell er motoren? Sitér dette innlegget Link to post
færd Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 (redigert) Høres ut som et choke problem, hva slags type choke er det på denne motoren? Vet at på noen motorer så aktiviseres choken ved å trykke nøkkelen inn samtidig som du vrir på den. Redigert 12.Juli.2010 av færd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Enig, hvis det er en modell med choke. Hadde selv en Johnson 225 86 mod. Startet som et skudd når den var kald m/choke. Glemte jeg å trykke inn choken kunne jeg bare glemme hele greia! Sitér dette innlegget Link to post
gautebi Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Det er en 1999 modell. Choken funker ved at jeg dytter nøkkelen inn. Choken er ikke inne hele tiden mens nøkkelen holdes inne, men må dyttes inn to-tre ganger før nøkkelen vris om. Har forsøkt med choke, men det ser ikke ut til å hjelpe. Startmotoren går rundt og rundt, uten at motoren tenner. Det er ikke engang et lite host eller litt harking Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Når du holder nøkkelen i startposisjon, og startmotoren går, er det ikke da mulig å holde nøkkelen inntrykket hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Dette er vel en FICHT. Innsprøytingsmotor... Hadde en slik, en 175 hk og 1998 modell. Den var også vanskelig å starte, passer godt til din beskrivelse av problemet. Jeg endte med å måtte pumpe mer bensin inn i motoren med "blæren" for at den skulle tenne. Viste seg at denne "blæren" var gåen og byttet den. Sjekk om problemet ditt kan være av samme enkle art... Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
gautebi Svart 12.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 Jo, jeg kan holde nøkkelen inne hele tiden mens jeg vrir, men choken er bare et støt uansett hvor lenge jeg holder den inne. Har også forsøkt å pumpe bensin med blæra, uten at det har hjulpet nevneverdig. At det er blæra på drivstoffslangen kan jo stemme med antagelsen om et tilførselsproblem. Har en kjenning som mente det kunne være bensinpumpa som ikke slo inn, at et rele eller noe sånt var galt. Lodda: Løste problemet seg etter at du bytta blæra? Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Ja, problemet løste seg, men av gammel vane pumpet jeg alltid litt på blæra før jeg startet den. Det var tilbakeslagsventilen i pumpen som var gåen så bensinen rant helt tilbake til tanken. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Er det en Ficht eller en Ocean Runner? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
gautebi Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Er det en Ficht eller en Ocean Runner? Ehh... det vet jeg faktisk ikke. Kan ikke huske å ha sett hverken den ene eller andre betegnelsen på motoren. Snakket med et verksted som mente det var et vanlig problem på grunn sot/møkk i forgasserne. Det kunne være på grunn av uren luft og ting i bensinen. Skal forsøke å rense forgasserne og bytte "blære". Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Står det ikke noe på utsiden av motorlokket? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Lodda Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Vil nok tro at dette er en FICHT. Har du bilde av motoren. De hadde masse problemer med de første FICHT-motorene bla. dette med soting. Iflg. verkstedet jeg snakket med skulle man da bruke en bestemt type olje som kostet skjorten. Jeg kjøpte en slik kanne , men gikk over til vanlig totaktsolje for outboard som man kjøper på bensinstasjonen etter den var oppbrukt. Såvidt jeg husker var det også problemer med elektronikken som styrer innsprøytningen. Men tror ikke det er problemet her... Sjekk ut det som koster minst penger først og det som er for enkelt til å være sant ;-) Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Mouche Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Hvis det er en Ficht så var det problemer med å finne riktige tennplugger etter det jeg kan huske. Det var i allefall hva de sa på Seahorse Marina på Ormelet da de slet som værst med de motorene de første (produksjons)årene. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DSP Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Mulig jeg er helt på jordet, men jeg hadde det samme problemet med min 100HK (av annet merke) og problemet bestod i noe så enkelt som noe lav batterispenning. Hadde de samme symptomene. Hostet ikke engang selv om starteren gikk rindt. Endte opp med å brenne i stykker i starter jeg da (lærer så lenge man lever :)). Ladet batteriet fullt,,,, og vips. På føste. Selv i kaldt vær. Nå viste det seg at min motor ikke lader batteriet, så jeg fant jo ut 2 ting i en samme smell jeg da. Vel, en mulig løsning i alle fall. Ståle Sitér dette innlegget Link to post
gautebi Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Takk for alle tips. Har ikke vært ute med båten siden i går, så jeg har ikke fått sjekket hva det står på den angående type. Skal sjekke opp alle tips jeg har fått og rapportere tilbake. Jeg starter med å bytte blære for å evt utelukke tilbakefallsventil, får verkstedet til å sjekke soting og batterispenning og lading. Legger ut bilde når jeg neste gang skal ut på tur. Har planlagt en tur/ retur Hvaler til Tjøme torsdag. G Sitér dette innlegget Link to post
gautebi Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Jeg har forsøkt flere forslagjeg har fått. Har gått tur/retur Hvaler - Tjøme i dag med båten. Før start pumpet jeg tre forsiktige klem på blæra, tre støt med choken og null ekstra gass. Startet etter to-tre forsøk uten for mye trøbbel. Føler jeg er på sporet av noe her... :-) Her er et bilde av motoren: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.