Jump to content

Ujevn gange på AQ130

Disease

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Selco 18 med en AQ130 og 250drev. Kjøpte båten i fjor og har hatt noen småproblemer med den. Den var blant annet veldig tungstartet når den var varm i fjor. Etter vinterlagringen nå hadde flotørene i forgasseren hengt seg. Så begge forgasserne har jeg tatt opp og renset samt nytt reppsett og stilt disse inn i forhold til serviceboka. Nå sliter jeg med ugjevn gange, og spesielt på tomgang. Hopper og spretter mellom 500 og 1500 på tomgang og noen ganger så lavt at den kveler seg. Jeg trodde det var tenningen som gjorde dette, så har justert denne på nytt. Med ca23 grader på 1500rpm og 0,45 stiftåpning uten at dette hjalp. Motoren kan imidlertidlig gå fint med en gang den er startet samt på høye turtall, men når jeg skal inn til brygga igjen når motoren er varm er det umulig å få den til å gå på tomgang.

Noen som har noen tips til hva som kan være feil?

Jeg har bestilt elektronisk tenning så kanskje det hjelper.

Her er ett bilde av motoren(riktig nok uten de 2 Stromberg Zenith forgasserne)

28062010004.jpg

Stiftene ser fine ut slik jeg kan se, men dette vil jo vise seg etter at den elektroniske tenningen er montert(håper egentlig dette løser det).

Det skal være passe med olje og membran fulgte med reppsettet så dette ble byttet samtidig.

Takk for tipsene hittil :) Vil veldig gjerne få orden på motoren nå snart.

Det kan være at motoren drar falskluft en plass. Hadde liknende problemer med en B18-motor i en volvojeep en gang, motoren gikk veldig urolig på tomgang, og måtte altid ha litt chocke for å gå. Når motoren er kald, får den fetere blanding. Dette vil "kompensere" for falskluft. Når motoren er varm, vil den få for mager blanding, og da KAN den oppføre seg slik... Prøv å spray litt forsiktig med startgass rundt flensene på innsug/motor og forgassere/innsug. Hvis du hører antydning til at motoren ruser opp/øker turtall, har du funnet en lekasje!

PS: På min motor dro den falskluft rundt akslingen til forgasserspjeldet. Foringen var utslitt, og blitt "rom" slik at akslingen ikke tettet nok i foringen i forgasserhuset.

• 2 uker senere...

Etter montering av elektronisk tenning(den typen som kun erstatter stifter og kondensator) og ny coil ser det ut som om den ugjevne gangen er i orden. Nå sliter jeg med å få justert tenning riktig. Jeg gjør følgende; Setter svinghjulet på den 0'en med strek i. Så starter jeg motoren og lar den gå på ca 15-1600 rpm, mens jeg justerer fordeleren slik at tenningen er ca 23 grader. Når jeg nå setter den på tomgang, har jeg ca 12-13 grader. Nå går motoren fint og jevnt, men motoren blir utrolig varm på tomgang(rød på måleren). Hvis jeg nå stopper motoren, får jeg ikke starte igjen før motoren er nesten kald. Hvis jeg derimot vrir på fordeler slik at tenningen blir høyere starter den med en gang. Da har jeg rundt 20 på tomgang (noe som er alt for høyt i henhold til brukermanualen). Hvis jeg nå kjører motoren ordentlig varm stopper den etterhvert på tomgang.

Kan feilen ligge en annen plass enn tenning? Jeg har demontert vektene i fordeleren og byttet de gamle fjørene til noen tilsvarende. Så ikke ut som om det var de orginale som satt der fra før heller. Noen som kan linke til bilde eller lignende av de orginale?

Noen som kan hjelpe? Jeg føler jeg har prøvd alt og er nå helt blank.

Dersom du har lite kjølevann vil det komme hvit røyk ut sammen med kjølevannet. Kanskje ikke på tomgang, men i alle fall på rundt 2-3000 rpm. Disse Volvo B20'ene er notorisk kjent fo å starte dårlig på tomgang. Har akkurat hatt akkurat det samme problemet som du beskriver, å måtte stadig vri fordeleren til mer fortenning når motoren er varm. Jeg byttet til helt ny elektronisk fordeler fra 123ignintion og det løste mer eller mindre problemet. Det jeg har lest på forumet her blant folk som har denne motoren er at du må gi full gass når du starter på varm motor. Det er utrolig snålt, men det funker!

Jeg forstår det slik at dersom du stiller tenningen etter boken, så blir den fort varm, starter ikke når den er varm, men sviver fint så lenge det varer. Iflg min manual er 26-29 grader på 2000 rpm riktig tenning (litt avhengig om man har aq130 A, B eller C). Ved feil tenning blir jo motoren for varm, men virker ikke som det er det som er problemet ditt. Ser at du ikke har noen sjøvannsfilter på motoren din. Det er mulig du har noe drit i systemet. Blir den varm når du kjører også? Tror ikke det er noen sammenheng med varmgang-, og tomgangsproblemet. Har du prøvd å justere dysene på forgasserene mens du har ujevn gange på tomgang, for å se om det hjelper?

Høres ut som du har flere problemer her. Start med kjølingen slik at du ikke skader motoren ved videre feilsøking. Sjekk impeller som nevnt over her, og sjekk at motoren spytter ut rikelig med kjølevann. Til sammenlikning skal det ikke ta mange sekkundene før du har sugd en 4 liters (spylevæske kanne) ned til halvfull om du lar den suge kjølevann fra en slik. Har du 60 graders termostat i motoren som du er 100% sikker på at er i orden?

Ser du skriver at du har bytter fjærer på fordeleren til noe tilsvarende på vektene. Er nok greit å vite at det er riktig spenn i disse, slik at tenningen justeres på rett turtall, ellers har du jo ingen kontroll på når den veksler over tenningen på sentrefugalvektene?

Redigert av volvo_penta_ (see edit history)

Etter noen dager med banning og sverting ser kjølingen ut til å være i orden. Vet ikke hvordan det er mulig, men det ser ut som om merkene på svinghjulet ikke kan stemme helt. Ifølge svinghjulet er tenningen nå litt for høy men motoren starter fint og går bra. Har heller ikke tenningsbank. Jeg har byttet fjørene i fordeleren til noen ordentlige slik at nå er jeg sikker på at tenningskurven er riktig. Nå ligger motoren på ca 85 grader både på tomgang og høy fart. Er ikke sikker på om det er 60 grader eller 80/90 grader (altså biltermostat) som sitter der. Men kjører på Mjøsa i ferskvann så dette har vel ikke noen betydning?

En annen ting om ser ut som løste noe av problemet at den stoppet etter en stund på tomgang var å løfte opp bensinslangen på forsiden av filteret. Slik at filteret peker nedover mot pumpa. Vet ikke hvordan dette kan ha noen betydning men.

Den eneste problemet jeg ser ut til å ha igjen er at den er vanskelig å starte når den er varm. Må dra den på starteren ca 1 minutt før den starter. Jeg har ikke testet med full gass ennå, men dette skal testen i morgen.

Takk for all hjelpa hittil :)

Redigert av Disease (see edit history)

Grunnen til at motoren skal ha 60 grader er jo som at saltet i sjøvannet ikke skal bli liggende igjen i mtoren som skjer ved for høy vann temp, dette er jo noe som ikke skjer i ferskvann.

Jeg synes fortsatt ikke det er noen kjempefordel å sitte med en glo varm (mye varmere enn nødvendig) motor i båten.. Skulle det skje noe med motoren på sjøen (som det ikke bør), kan en også lett reparere det på en motor med 60 graders termostat da denne er såpas kald at du kan ta på manifold og eksos samt resten av motor med en gang. Plutselig finner du ut at du vil til sjøen en gang, da er det greit at dette er i orden! Blir jo selvfølgelig opp til hver og en, men kan jeg velge holder jeg motoren på 60 grader!

Sliter også med at min er tungstartet når den er varm. Hvordan er fargen på pluggene? Min Aq130 har gått med alt for fet blanding, kull svarte plugger og sur lukt fra eksos. Har justert ned blandingsforholdet på forgasserne, og er klar for en prøvetur i disse dager!

Sliter også med at min er tungstartet når den er varm. Hvordan er fargen på pluggene? Min Aq130 har gått med alt for fet blanding, kull svarte plugger og sur lukt fra eksos. Har justert ned blandingsforholdet på forgasserne, og er klar for en prøvetur i disse dager!

Jeg syns pluggene mine også er litt sotete og svarte. Kan ta bilde av en i morgen. Men har akkurat justert forgasserne, selv om det selvfølgelig ikke er sikkert det er gjort korrekt. Du får gi tilbakemelding på om problemet er borte :)

Hva slags forgassere har du?

Testa forresten med full gass når den er varm, men det hadde heller værre effekt.

Redigert av Disease (see edit history)

Jeg har Stromberg forgassere ja. I teorien skal man jo justere begge spjeldene igjen, å så stille de litt opp slik at de akkurat ligger til annslag. Forgasserne må også selvsagt synkroniseres seg imellom.

Setehøyden stilles i bunn av forgasserne, som er blandingsforholdet. Denne skruen stillte jeg til 1.5 omdregninger ut på begge to, noe som viste seg å gi en litt for mager blanding. Skal prøve å fete den opp ved å stille denne litt mere utover, (2-2.5 omdr.) å se hvordan det blir da. Er jo ikke så veldig mange justeringsmuligheter på denne forgasseren.

Det er viktig å huske å fylle forgasserolje!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...