Jump to content

Rute Tønsberg - Kragerø?

May

Recommended Posts

Vi skal fra Tønsberg ned til hytta i Kragerø ilpt. uken. Båten er en Windy 25 fot som ble kjøpt i fjor høst. Er godt vant med båt fra hytta i Kragerø, men bortsett fra Oslo - Tønsberg i våres er dette første turen med litt lengde på. Vi tenker å vente på godt vær og lite vind, men er litt i tvil om vi bør gå utaskjærs slik at vi går godt klar av Rakkebåene m.m. eller om det er bedre å ta korte etapper innaskjærs? Har du erfaringer/gode råd er vi takknemmelige!

Når det gjelder Rakkebåene, så finnes det en indre lei der også, men den er det ikke anbefalt å bruke. Må være lokalkjent da. Går rimelig greit fra Tjøme til Stavern, men fra Stavern kan det lønne seg å gå ut tidlig hvis det er Rakke du bekymrer deg over. Gå innenfor Tvistein fyr, over Langesundsfjorden, og inn mot Kreppa ved Rødskjær varde som ligger nord for Stråholmstein. Etter det er det innaskjærs helt i mål :smiley:

Redigert av Bartesam (see edit history)

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Når det gjelder Rakkebåene, så finnes det en indre lei der også, men den er det ikke anbefalt å bruke. Må være lokalkjent da.

Å være lokalkjent for å gå indre lei over Rakke er vel å strekke det litt langt. Så sant en kan lese et kart, været er bra, er det helt uproblematisk å gå denne leia. Klart en må følge med hvor en er, men det gjelder jo ellers også. Kan befale å gå over Rognsfjorden og følge leia nedover forbi Såstein, Mejulen, Bjørnøya, over Eksefjorden, Fluer og gjennom Kreppa. En flott tur hvis været er godt. Ved dårlig vær hadde jeg kanskje valgt å gå utaskjærs og inn ved Rødskjær, Flesa, over Eksefjorden, osv..Eller inn Jomfrulandsgapet mellom Jomfruland og Stråholmen, videre inn ved Arø og Kreppa mot Kragerø.

Fra Tønsberg er det jo greit ut til Tønsberg Tønne, og så videre på innsiden av Svenner.

Som alternativ til å ta turen ut til Klokkebøya, syd om Tvistein og inn ytre del av Langesundsfjorden, N av Stråholmen - hvorfor ikke planlegge, gå til Stavern, og så henge seg på eskortetjenesten Stavern - Jomfruland. Den går på innsiden av Rakke og er en fin måte å gjøre seg kjent på. Den går også tidlig på morgen, kl 9, tror jeg, før solgangsbrisen begynner å ta tak. Har tenkt på å gjøre det samme selv, men det har ikke blitt ennå. Derfor har jeg "for sikkerhets skyld" alltid gått den ytre ruten.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Den går på innsiden av Rakke og er en fin måte å gjøre seg kjent på.

Som standard? Har aldri gått den indre leia selv, kun gått ute, og da også med langt mindre båter enn trådstarter har. Med såpass båt som det her er snakk om er det bare å se an været litt og gå enten på morgenen, eller på kvelden. Gå innom Nevlunghavn på veien og deretter tar du Tonerleia langs Bamble ned til Kreppa. Avhenger jo litt hvor i Kragerøs store skjærgård du har hytte da samt ike minst været. Har hytte i Kragerø selv.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Å være lokalkjent for å gå indre lei over Rakke er vel å strekke det litt langt.[...]

Hvilken "indre lei" er det dere snakker om nå? Den helt indre umerkede (rød) eller den indre merkede (grønn)? (eller utenfor allt(blå)?)

rakke_b.jpg

Er det den røde, bør man vel være ganske lokalkjent og/eller stø på "fingeren-i-kartet-navigasjon". Er det den grønne er den helt grei for alle som er hvertfall sånn middels oppegående. (og den blå er fin om du liker åpent hav og/eller ikke gidder finnavigering)

Ja, da ser jeg at det er blitt noen missforståelser :rolleyes: Det jeg tenker på som indre lei, går på innsiden av Trefotane tvers av Stavernsfyret og helt inntil land på innsiden av den første tredelen av den røde. Så stort sett langs denne, men nærmere land på enkelte steder. Jeg har til gode å gå lenger ut enn den grønne, bortsett fra enkelte ganger på utsiden av Tvistein når vi kommer så langt. For meg er den grønne på utsiden av Rakkebåane. Det kan dog sette veldig krapp sjø når det drar seg over 12-15 m/sek. fra sydvest - særlig den østre delen fra Størja og litt vestover, så en må passe litt på og ikke gå for nære disse båane.

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)

Går selv alltid den "grønne" leia, om jeg skal til Nevlunghavn eller Langesundsfjorden.

Inn ved den røde staken ved Herregårdsboen og kursen rett mot Tvistein. holder kursen frem til jeg passererer en jernstake (husker ikke navnet på den grunnen) på andre siden.

Eneste gangene jeg går helt ut til Lys og lydbøya. Er hvis jeg skal over og inn mellom Jomfruland og Stråhomen.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tusen takk for mange bra tips! Vi legger ut på ferden imorgen formiddag og regner med å gå strake vegen ned til Jomfruland. Det ligger an til å bli den mørkeblå linja.

DeDillos spiller der imorgen, så håper å avslutte ferden med det.

Noen som vet om det er mulig å bestille plass i havna der?

Hvis det er en ren transport etappe det er snakk om, Er det vel like greit å skjære rett til havs ved Tønsberg tønne. Gå på sydsiden av Svenner og ha kursen rett mot sundet mellom Stråholmen og Jomfuland. Dette om vær og føreforhold tilsier det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Noen som vet om det er mulig å bestille plass i havna der?

Å forhåndsbestille plass i gjestehavna på Jomfruland tviler jeg på er mulig. Men en kan sikkert ringe Kragerø Havnevesen og spørre. Skal du få plass der i morgen bør du nok være tidlig ute om det ikke allerede er for sent. Er vel kun 65 plasser i havna såvidt jeg erindrer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...