Jump to content

Volvo AQAD 41 saltvann rundt svinghjul

mons

Recommended Posts

Hei

Søgne Dykkerklubb har en Volvo AQAD 41 (dvs med drev) og i kveld oppdaget jeg at det er saltvann inni svinghjulshuset. Vannet vaskes rundt av tannkransen og kommer ut av et luftehull.

Kan dette komme av noe annet enn hull i belgen rundt akslingen til drevet?

Såvidt jeg vet har vannstanden i motorrommet aldri vært så høyt.

Belgen ble byttet i fjor høst, men jeg er redd den kan være skadet av is. Er det mulig?

Regner med at jeg må landsette og bytte belg, men vil gjerne høre om det kan være noe annet.

Haster litt ettersom båten skal opp telemarkskanalene og reiser søndag ettermiddag.

Mons

Mons

Hei

Oppdaget akkurat samme problem som deg i går da jeg var en testtur før vi skulle nedover mot sørlandet med båten.

Etter mange telefoner og besøk på to ulike marinaer her i Tønsberg i dag har jeg forhåpentligvis funnet ut av det.

Min motor er en Volvo Penta 740 bensinmotor og på samme måte som du beskriver kom det saltvann ut av luftehullet som ble vasket rundt av remmene. Visstnok bruker moteren såtlvann til å kjøle av et lukket ferskvanns-kjølesystem. På utsiden av hjulet ditt sitter en sylinder med to vannslanger, en inn og en ut. Inne i sylinderhuset sitter impelleren på en aksling. På baksiden av sylinderen, på akslingen vil det normalt være to gummipakninger som sørger for at saltvannet ikke trenger inn i motoren. Hvis det først kommer inn (som i våre tilfeller) er det laget en liten åpning som slipper vannet ut og det er grunnen til at du får vann som kommer ut av svinghulhuset. Jeg måtte bestille pakningene i dag og får de i morgen tidlig. Skal da skru dette sammen igjen og håper å bli kvitt lekkasjen. NB! Pass på bruken av skrutrekker når du tar ut impelleren. Viktig å ikke lage riper/grader i huset som vil kunne gi nye lekkasjer.

MvHåkon

Hei

Det er nok ikke samme problem jeg har.

Vannet ditt kommer ut ved impelleren i forkant og kommer ned på drivremmene til dynamoen.

Vannet mitt er bak på motoren der starteren går inn på svinghjulet og akslingen fra motoren går bak til drevet.

Regner med at ditt problem løses når du bytter pakningene du beskriver.

Mons

Mons

Hei,

Er redd det ikke er nok å bytte belg her. Ryker belgen skal du stort sett bare få vann i drivknuten, som er på utsiden av båten...

Selv om belgen er gåen, skal det ikke komme store mengder saltvann inn her.

I svinghjulsdekselet ditt sitter det en kort "mellomaksel", og på denne sitter det 2 simmerringer mener jeg.

Er en del forskjellige utgaver av dette, avhengig av årsmodell.

Du må løfte fram motoren en god bit for å komme til dette, så er motorrommet trangt, må nok motoren ut.

Er du heldig, er det nok å bytte simmerringer, er du ikke så heldig må du bytte mer...

Mener han som driver Fuglevik Marina skaffer mye deler til hyggelige priser.

Dette er min erfaring, ikke sikkert det er korrekt...

Du hadde desverre rett.

Plukket av drev og ut motor i dag. Hull i belg som ser ut for å være en skade fra monteringen gjort av verksted i høst. Vannet i belgen har medført at lagerene i kryssene må byttes. Vannet har videre passert en simmering (var bare en) som skulle hindret at vannet kom videre framover. Lageret foran denne simmeringen var også dårlig - antakelig pga saltvann. Startmotoren må byttes da den har for mye saltskade.

Ble endel arbeid, men hvis jeg får delene i morra sjøsetter vi på torsdag igjen og kan fortsette sommeren :-)

Takk for tips

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...