Jump to content

Tungstartet dieselmotor

anton

Recommended Posts

Min Vp 2003 fra 1985 blir gradvis tyngre å starte når temperaturen synker i vann og luft.

Har det noen vesentil virkning å bruke helsyntetisk motorolje?

Hva med startmotoren? Det virker som om startmotoren ikke får skikkelig fart. Vet noen om disse motorene  ble produsert med for svak startmotor?

Jeg kan ellers nevne at batteriet er nytt, nye dyser, nyoverhalte drivstoffpumper etc.

Syntetisk motorolje vil kunne gjøre motoren mer lettstartet fordi den er mer tynyflytende når den er kald. Hvor vesentlig virkning det har kan jeg ikke si :cheers:

Har vært borti noen startmotorer der børstene har satt seg fast eller børstefjærene er rustet i stykker. Begge tilfeller kan få startmotoren til å miste krefter og/eller slutte helt å virke.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Leste en gang i Practical Boatowner at det kunne være direkte skadelig å bruke helsyntetisk olje på små, eldre motorer. Bakgrunnen for dette var at motorene var beregnet for konvensjonell olje og at man egentlig burde bruke den billigste oljen man kunne oppdrive (litt overdrevet!!) Det var en ganske kraftig debatt om dette, men jeg tror konklusjonen ble at så lenge man hadde en eldre, liten motor som ikke gikk med høyt turtall eller hadde turbo burde man ikke bruke syntetisk olje. En som skrev inn til bladet og hadde fyllt syntetisk olje på en Yanmar 2qm 15hk ble rådet til snarest å bytte tilbake til vanlig olje. Er ikke helt sikker på hva slags motor VP2003 er, men er det en slik liten motor er det kanskje ikke så lurt å bytte....

Hei. Leste også en artikkel i Practical boatowner,Juli 2001 side 47, men den var om kaldstartproblemer på VP2002. Er ikke det samme motoren som du har men med 2 sylindre? Uansett så tror jeg løsningen var at Volvo Penta hadde tatt frem en modifisert starter som var betydlig kraftigere og dermed startet motoren lettere. (jeg har ikke bladet lenger men artikkelen kan bestilles fra pbo hvis inngen anne på siden her har bladet)

Ang. syntetisk olje så renser/vasker den motoren mye bedre enn en mineral olje. Resultatet er at avleiret sot/partikler løsner og blir med oljen. Disse partiklene kan så blokkere oljekanaler og motoren kan skjære seg.

"Ang. syntetisk olje så renser/vasker den motoren mye bedre enn en mineral olje. Resultatet er at avleiret sot/partikler løsner og blir med oljen. Disse partiklene kan så blokkere oljekanaler og motoren kan skjære seg."

Det første som påstås er vel riktig, men at oljekanaler kan tettes osv har jeg aldri hørt før. Derimot kan fastbrent sot løsne og føre til utettheter. Soten som før tettet gamle pakninger forsvinner og lekkasjer(spes.toppakninger) oppstår.

Eller  :confused:

Dette med at sot/partikler kan løsne og tette oljekanaler har jeg ikke selv opplevd men lest. Jeg har ikke lyst til å teste ut teorien selv. Ang. den artikkelen i PBO om kaldstart på vp2002 så går det an å bestille den. Desverre så er enttsiden til PBO litt primitiv så det går ikke an å få lest ertiler selv mot betaling. Man må bestille en papirkopi.

I artikkelen i PBO står det noen punkter for å få start på en VP2002

Gi ca 3/4 gass eller mer. Trekk så ut stopphendelen og skyv den inn igjen.  Dette gir mer drivstoff i innsprøytninga når du starter. Hvis motoren starter men stopper igjen gjør du hele prosedyren om igjen.

Det kan også være drivstoffpumpa som er justert litt lavt. Dette er jobb for proffer.

Utover dette kan det være at startmotoren ikke dreier motoren fort nok pga dårlig batteri,feil type batteri( forbrukstype), lav spenning frem til starter eller for tykk olje.

Fritt oversatt fra Practical boatowner.

.

• 5 måneder senere...

Min Vp 2003 fra 1985 blir gradvis tyngre å starte når temperaturen synker i vann og luft.

Har det noen vesentil virkning å bruke helsyntetisk motorolje?

Hva med startmotoren? Det virker som om startmotoren ikke får skikkelig fart. Vet noen om disse motorene  ble produsert med for svak startmotor?

Jeg kan ellers nevne at batteriet er nytt, nye dyser, nyoverhalte drivstoffpumper etc.

Jeg har eksakt samme problem, det blir liksom ingen fart over kinninga.

Noen som har prøvd med ny startmotor? Hva koster i så fall denne? Og hvor får man tak i, til en folkelig pris?

Ser at det selges noe som heter dynastarter enkelte plasser, hva er det?

(Har en VP MD 2002).

Dynastarter er en kombinasjon av startmotor og dynamo. Jeg kan vel påstå at det er en dårlig startmotor bygget sammen med en dårlig dynamo men helt greit for å starte 8-12 Marna eller lignende.....

Hele sulamitten ser ut som en stor gammeldags likestrømsdynamo og er koblet til motoren med doble kilereimer.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg har eksakt samme problem, det blir liksom ingen fart over kinninga.

Noen som har prøvd med ny startmotor? Hva koster i så fall denne? Og hvor får man tak i, til en folkelig pris?

(Har en VP MD 2002).

Før du kjøper noe nytt ville jeg sjekket at du har et skikkelig batteri som er skikkelig oppladet. sjekk også at det ikke er spenningsfall i kabler og kobblinger fra batteri til starter.

Min bestefar merket en veldig forbedring i effekt på starteren etter å ha byttet batteriet.

Det første jeg ville ha gjort er å finne tak i et voltmeter.

To avlesninger vil kunne fortelle en hel del om hvor problemet ligger:

1. mål direkte på batteripolene (ikke på kablene) mens du drar motoren på starteren. Den spenningen du leser av et batteriets egen spenning.

2. mål direkte på startmotoren mens den drar for fullt. Den spenningen forteller hvor meget av batteriets "kraft" som kommer starteren til gode.

Når måleverdiene skal tolkes vil jeg antyde: hvis batterispenningen faller f.eks fra 12V og ned mot 8V  -  da bør du tenke på å spandere nytt batteri. Skulle batterispenningen falle ned mot 6V  -  da har det iallefall gjort sitt i dette livet.

Hvis spenningsforskjellen mellom det du måler på starteren og det du måler på batteriet blir så pass som 3-4-5V   -   da minner det om stor motstand i kretsen. Sjekk forbindelsen på batteripolene, jordforbindelsen, forbindelsene på startere, etc. Hvis du har et startrele som ligger sammenbygget med "innslaget" på toppen av selve startmotoren  -  da kan det også være en kilde til dårlig kontakt og tilhørende spenningsfall.

Ser dette noenlunde forståelig ut?

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

(Har en VP MD 2002).

Du kan få min dynastarter, Jonny..... :wink:

https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1047237045

....hvis jeg får din starter! :wink:

Dynastarter? :nonod: Tro meg, det er det siste du vil ha!!!!  :eek:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Kan jeg få komme med en liten personlig ytring angående dynastart?

I utgangspunktet var det ment å være en genial kombinasjon av DYNA-mo og START-motor, men i realiteten ble den hverken det ene eller det andre....

Når en dynastart er på sitt beste så er den en dårlig dårlig dynamo i kombinasjon med en svak startmotor.

mvh Poseidon

Dersom batteriet ditt er ok, kan det være lagerbøssingene som er utslitte og

ikke smører. Disse er laget i porøs bronse, som skal presses full med olje før

de monteres. Indikasjon på utslitte bøssinger er at starteren går ok en liten

stund, for så å nesten ikke gå i det hele tatt. Utslaget er vanligvis størst når

motoren er driftsvarm, pga økt frisjon mellom ankeraksling og bøssing.

Mvh

Ben

Jonny,

Hvis det "ikke blir noe fart over kinninga" selv med nye og fulladede batterier, da tror jeg tiden er inne til å sjekke spenningene som slik som jeg beskriver.

En sannsynlig årsak til problemet ditt er at all den gode batterispenningen ikke når frem til startmotoren, men forsvinner som spenningsfall i en eller flere koblingspunkter på veien. Hvis spenningen målt på startmotorens koblingsskruer er f.eks 8 volt  -  kanskje enda lavere  -  da er der ingen tvil.

Nå vet ikke jeg hvor langt du har fra batteriene til startmotoren, men det betyr også ganske meget  -  spesielt hvis kablene er knapt dimensjonerte.

Hvis avstanden mellom batteri og startmotor ikke er mer enn et par meter, så kan du jo forsøke med et par saftige startkabler, bare for å se om du får mer "fart over kinninga".....

Lykke til, Jonny!

mvh

Poseidon

(utvandret karmøybu...)

Jonny.

Dersom du har ok spenning frem til starteren, tror jeg du må bite i det sure eplet,

å ta ut starteren og sjekke alle mekaniske komponenter i denne. Det er i alle fall

ingen vits å kjøpe ny til flere lapper, viss du kan fikse problemet med en reservedel

til noen hundre. Jeg er nokså sikker på at et eller flere av svarene du har fått her, er

riktige. En startmotor er en enkel, solid konstruksjon.

Mvh

Ben

Jonny

Du skriver "og motoren går som en klokke, så sant jeg får starta den da...."  Akkurat den kommentaren minner om at der muligens kan være en liten misforståelse ett eller annet sted. Hvis du mener at selve dieselen går som en klokke, så er det jo flott. Men en dieselmotor er helt uavhengig av batteristrøm for å holde seg igang  -  så der er ingen sammenheng i det hele tatt.

Hvis du mener at STARTmotoren går som en klokke   -   altså at du har vondt for å få startmotoren til å dra rundt  -  da kommer det tilbake til det som før er skrevet om dårlig kontakt med tilhørende spenningsfall i strømforsyningen til startmotoren.

Som Ben sier; startmotoren er en enkel og solid konstruksjon. Jeg har overhalt ganske mange startere i min tid på elektroverksteder, og kan derfor si meg fullstendig enig med ham. Starten er robust og derfor enkel og grei å arbeide med. Vanligvis har den 2 (eller eventuelt 4) gjennomgående bolter som holder begge endeskjoldene sammen med selve kroppen (statoren). Løser du disse boltene kan du trekke starten fra hverandre, og trekke ankeret ut av statorkroppen  -  pass bare på at ikke børstene kommer i ulage og klemmer seg fast eller ødelegger noe.

Når ankeret er trukket ut kan du sjekke hvorvidt der er treghet eller slark i de lagerbøssingene som er nevnt tidligere. (Treghet er lite sannsynlig ettersom den vil bli forsvinnende liten sammenlignet med det dreiemomentet som startmotoren lager. Det som imidlertid kan være et problem i noen tilfeller er at bøssingen(e) er så slitt at når startmotoren får strøm så trekkes ankeret så hardt ut til siden av magnetkreftene at det jernblikket i ankeret skurer borti jernet i statoren. Da forsvinner det meste av startmotorens kraft i denne nedbremsingen  -  og startmotoren ødelegges fort og effektivt!

Bronseforingene er lette å skifte, men det svarer seg alltid å smøre dem godt først. Har du sjansen så la dem gjerne ligge nedsenket i god motorolje noen dager før du monterer dem.

Men først av alt: sjekk spenningen, målt direkte på startmotorens tilkoblingsskruer!

Lykke til !

mvh

Poseidon

Hei Anton, har også en md 2003 av samme årgang. Hadde de samme problemene som du beskriver. Løsningen for meg var å bytte diselpumpe, det vare et ørlite hull i membrane på pumpa. Slik at den sugde noe ujevnt. Du sier imidlertid at pumpa er overhalt og ok.

Du er klar over riktig prossedyre ved kallstart?  Jeg var ikke det. :nonod:

Her er rett prossedyre: Sett gasshendelelen litt over halv gass (i fri naturligvis) trekk  "Stopp spaken" helt ut og sakte tilbake, så starter du. Prossedyren gir mer disel i start øyeblikket.

Vet ikke om det hjelper deg men min md 2003 ble vesentlig lettere å starte.

Når det gjelder valg av olje, så bruker jeg Volvo Penta`s motorolje. Ser av andre innlegg at dette er både dyrt og ikke spesiellt bra, vil imidlertid vurdere andre lev. av dette i fremtiden.

Lykke til

:wink:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Du er klar over riktig prossedyre ved kallstart?  Jeg var ikke det. :nonod:

Her er rett prossedyre: Sett gasshendelelen litt over halv gass (i fri naturligvis) trekk  "Stopp spaken" helt ut og sakte tilbake, så starter du. Prossedyren gir mer disel i start øyeblikket.

Hei Tigergutt.   Gjelder dette andre motorer også???

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Hei Pjolter, kan ikke med sikkerhet si at dette stemmer for andre motorer enn md 2003. Ragnar Ringstad som selger Volvo Penta i Fredrikstad fortallte meg at prosedyren på 2003 var spesiell. Mulig dette er riktig fremgangsmåte på andre typer også :confused:

Det er imidlertid viktig å følge prossedyren, gass først og så "stopp hendel" helt ut og sakte til bake. Eller så funker det ikke.

Har noen andre råd og erfaringer i denne sammenheng? :sailing:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Jeg kjenner ikke til den spesielle startprosedyren som nevnes etter som jeg ikke har erfaring med akkurat disse motorene.

Men sånn i alminnelighet så er der svært mange dieselmotorer som foretrekker ganske høyt pådrag (gass) for å få nok innsprøytning av drivstoff i startøyeblikket. Du gjør ihvertfall ikke noe galt i å forsøke med halv gass når du starter  -  og så straks redusere når du får start på den.

Det eneste du bør være oppmerksom på, og som andre allerede har nevnt, er at du må sikre at den står frikoblet før du gir "gass"  -  ellers kan du få en kostbare overraskelse når den jumper hardt forover i fortøyningene.

Lykke til!

mvh Poseidon

Jeg har hatt et lignende problem på min MD 2030, feilen var da manglende/ for lite gløding. Det viste seg at releet som strømmen går gjennom før glødepluggene, hadde beveget seg delvis ut av posisjon pga av vibrasjoner fra motoren. Jeg tok ut releet og bøyde føttene litt og problemet var løst. Dette problemet var også større nå det var kalt og motoren trengte mer gløding.

Sannsynligvis er ikke dette problemet med din båt, men tenkte det kunne være nyttig informasjon for noen alikevel.

Terje

TMS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...