Jump to content

Tungstartet dieselmotor

anton

Recommended Posts

Kaldstartprosedyrer varierer fra motor til motor. Bl.a. har enkelte Ford og større/eldre Volvo en knapp på innsprøytningspumpa som må trykkes inn ETTER at en har gitt minst halv gass og FØR en starter. Andre motorer har denne funksjonen automatisk (termostat?).

De fleste forkammermotorene (=semidiesel :confused:) har ingen kaldstartanordning da glødingen gjør denne jobben uansett om motoren er varm eller kald.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Dersom problemet er at startmotoren er for slakk på turtallet så har du fått mange gode svar.

Dersom starterturtallet er OK og motoren fremdeles ikke starter/tenner når det blir kaldt i været vil jeg tro at glødingen ikke er i orden.

De fleste diesler starter lettest ved full gass.

Glødepluggene sjekkes enkelt med ohm-meter mens de er montert.

Alternativt kan de demonteres og sjekkes fysisk at de gløder.

Et annet triks er å varme innsugningsmanifolden på utsiden med varmluftspistol eller propanbrenner slik at innsugningslufta blir noe oppvarmet. Skal mye til at ikke motoren starter da. Alternativt kluter oppvridd i varmt vann.

Startgass kan nyttes, men er egentlig noe som helst bør unngåes. IKKE bruk startgass i tillegg til oppvarming av manifolden.

Flott at mange engasjerer seg og kommer med gode råd !

Det som er helt klar når det gjelder VP 2003, er at den ikke har gløding. Ellers står det i instruksjonsboka at gassen settes på mellom halv og full gass (helst full). Videre skal stoppknappen trekkes helt ut og så dyttes inn igjen.

Jeg synes Poseidon sitt råd om å sjekke spenningen både her og der virket veldig interessant.

Det pussige er at enkelte dieselmotorer starter som et skudd og andre er trege (av samme type). Jeg har en mistanke om at dårlig omdreining på startmotoren ofte er årsak til treg start.

Dette er typisk for en dieselbil som er tungstartet.  

Hva er akseptabel lengde og tverrsnitt på startkablene? Tenker da på batteri ca.

75 Ah/400A/12V og en Vp 2003 på 28 hk ?

Jeg vil begrense kommentaren til kablene denne gangen:

Helt generelt; jo tykkere jo bedre!

Sveisekabler er helt topp hvis man f.eks. får tak i noe brukt, men har man noe annet i området 50 - 100 mm2, så er det sikkert brukbart.

Vær oppmerksom på at lengden av kablene også er viktig: Står batteriet ganske nær motoren, slik at hele sløyfen bare er en meter eller to, da skal det ikke så mye til. Men står batteriene kanskje 5 meter fra motoren, slik at man får en runde på 10 meter   -  da er det helt klart en fordel å øke kabeltverrsnittet for å redusere spenningsfallet når startmotoren drar tungt.

Med vennlig hilsen POSEIDON

OK, jeg for min del takker for alle gode råd her.

Men det jeg i tillegg lurer på er: Hvorfor koster er (inbytte) startmotor til min VP MD 2002, ca. 6000,- kr. hos Volvo, mens Maritim skal ha godt og vel 2000 kr,- for en som passer min motor????  :smash: :smash:

Er Volvo sin kraftigere, eller hva i alle dager er dette her??

(Er ikke sikkert jeg trenger ny enda, men)

Mvh Jonny

Slike deler orginalt er kjent for å være rimelig dyrt. Ofte kan uorginal del være fra samme fabrikk bare at den ikke er lakkert i volvo sin grønnfarge.

Ellers er det en mulighet for at Maritim selger brukte, fabrikkoverhalte startere. Ser de oppererer med en "pante" ordning så det kan du jo sjekke. Sikkert ikke noe galt i å kjøpe en overhalt lader, men det kan forklare prisforskjellen. Men jeg kan også godt tenke meg at Volvo Penta skal sko seg. Glemmer aldri at det skulle ha 800 kr for en 5 cm langt kobberrør til min md 5.

De fleste billige startere og dynamoer er brukte som er overhalt. Men jeg tror de er verdt prisen.

Jeg glemmer ikke en ventil jeg kjøpte hos Volvo til kr. 950. Hos et seriøst verksted var dette hyllevare og kostet 90 kroner. I tillegg var denne tett, mens Volvo ventilen var lekk.

P.S. jeg fikk tilbake pengene hos Volvo da jeg leverte ventilen tilbake.

Hei du.....

Regner med at du har sjekket gløding? At alle glødeplugger fungerer? Har vært borti at rele for gløding henger seg på og deretter brenner pluggene.Neste skritt er å sjekke kabeltilkobling til motor.(Både pluss og minus).Ser endel biler innom verkstedet mitt som har kjempe stereoanlegg med ekstra tjukke pluss kabler og "gull" kontakter ,men det er jo til ingen nytte når minus siden er bilens originale......Intet kjede er sterkere enn det svakeste ledd.

Inspiser også alle kabler nøye i kobling/kabelsko og hvis fargen på metallet er brunt/svart og ikke blank/messingfarget ,har nok kabelen gjort nytta si.Skift ut da disse leder dårlig med strøm.Siste skritt er å få kontrollert innsprøyningstidpunkt (proff) på motoren da en liten feilmargin kan oppleves med gradvis startvansker når det blir kaldere men motoren kan allikvel yte 90-95% som for deg kanskje føles at alt er OK. Lykke til.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...