Poseidon Startet 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 12.Juli.2010 God dagen godtfolk, Jeg har nylig skiftet AIS, og har nå en Simrad AI-80, som virkelig er en kjekk liten sak. Men jeg får litt merkelige forhold når den skal samarbeide med kartplotteren som er en Seiwa Explorer 3. Det ser ut for å være to forskjellige feil som opptrer, men det kan godt være at de allikevel har en sammenheng: 1) Min egen posisjon på plotteren kan plutselig begynne å "hoppe" med noen sekunders mellomrom. Dvs, det ser ut som om POSEIDON II flytter seg brått og umotivert mellom to posisjoner hvorav den ene er riktig og den andre ser ut for å ligge 1/6-dels nautisk mil rett nord eller sør for den riktige posisjonen. I helgen ropte jeg på Kvitsøy VTS og ba dem sjekke om min posisjon forandret seg tilsvarende på deres AIS/plotter-skjermer, men det gjorde den ikke. 2) Den andre feilen ser ut for å opptre kun på noen av avstandsområdene. Da virker det som om andre båter ikke får slettet AIS-signalet på min skjerm, dvs isteden for at hver båt har kun en markert trekantpil, så kommer lange kjeder med slike trekantpiler etter som båten beveger seg. Men så snart jeg skifter område ser alt normalt ut igjen. Har noen vært borti noe lignende, eller har dere en tanke om hva det kunne være som skjer?? Bildet viser omtrent hvordan det ser ut med det jeg forsøker å beskrive i pkt 2): Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 12.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2010 prøv reset av hele systemet. kan hjelpe det Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Prøver meg på en teori her... Hopper posisjonen din om du slå av AI-80 ? Hvis ikke - kan det være at Seiwa'en din mottar 2 GPS signaler - en fra GPS'en og ett via AI-80 ? Disse kan avvike og føre til at posisjonen "hopper" på skjermen. Er jo enkelt å teste det. feil nr. 2 at AIS targets ikke slettes.. kan det være en software feil ? Ta kontakt med Verner Jakobsen hos Pronav. Hør om dette er en kjent feil og om du har nyeste versjon programvare. Det er enkelt å oppdatere dette. Du erstatter kartbrikken med en minnebrikke som inneholder ny versjon og slår på. Da installeres denne. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
roaldbj Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Så detaljert du beskriver det med konsistente feil på visse avstander, så tipper jeg på softwarefeil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Jeg tillater meg å synse litt jeg også. En GPS mottaker oppfører seg slik du beskriver dersom den ikke har 360 graders sikt. Da vil den få dårlige skjæringer og posisjonen vil hoppe i en bestemt retning avhengig av hvor den er skjermet. Man kan selvsagt legge et hardt filter, men da vil man ikke riktig se hvor man er. Jeg foretrekker at den er litt "nervøs" fremfor at den står i ei hengemyr av et filter. Ang. skjerm. Du har ikke fått slått på en trailfunksjon da? At de slettes når du panner er jo naturlig fordi skjermen da tegnes opp igjen. Tyder på at gamle punkter ligger kun i minnet for skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Champagne Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Poseidon, jeg har samme issue med egen posisjon hopping som deg (#1) Jeg har Ray C120W, Ray55e vhf og AIS class b transponder (husker ikke fabrikat) ombord, alle henter infoen sin fra samme GPS antenne (internt montert i C120W kassa) skal prøve å skru av AIS'n for å se om den slutter å hoppe. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 13.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 prøv reset av hele systemet. kan hjelpe det "Master reset" er allerede forsøkt uten at det gjør merkbar forskjell. Hopper posisjonen din om du slå av AI-80 ? Det har jeg ikke forsøkt, men skal prøve ved første anledning. Hvis ikke - kan det være at Seiwa'en din mottar 2 GPS signaler - en fra GPS'enog ett via AI-80 ? Disse kan avvike og føre til at posisjonen "hopper" på skjermen. Tanken er grei, men der har jo vært to GPS'er inne hele tiden og dette oppstod plutselig. Jeg skal allikevel forsøke som foreslått, og samtidig sjekke hvorvidt det berører aller "ranger". Er jo enkelt å teste det. feil nr. 2 at AIS targets ikke slettes.. kan det være en software feil ? Ta kontakt med Verner Jakobsen hos Pronav. Hør om dette er en kjent feil og om du har nyeste versjon programvare. Det er mulig at det kan være software, men jeg ser også for meg en mulig sammenheng med #1, for som du ser ligger det ene sporet rett over land. Nå var dette riktignok Tau-fergen, men alligavel . . . . . Det er enkelt å oppdatere dette. Du erstatter kartbrikken med en minnebrikke som inneholder ny versjon og slår på. Da installeres denne. Geir Takk for tipsene Geir, jeg skal ha dem i tankene når jeg tester ombord en av dagene. En GPS mottaker oppfører seg slik du beskriver dersom den ikke har 360 graders sikt. Da vil den få dårlige skjæringer og posisjonen vil hoppe i en bestemt retning avhengig av hvor den er skjermet. .... Jeg følger tanken, men dette oppstod plutselig og jeg har ikke sett at det har noen som helst sammenheng med fartøyets retning; hvilket skulle være å vente hvis det var sikten som ble begrenset? Ang. skjerm. Du har ikke fått slått på en trailfunksjon da?At de slettes når du panner er jo naturlig fordi skjermen da tegnes opp igjen. Tyder på at gamle punkter ligger kun i minnet for skjermen. Nei, ingen trailfunksjon og som sagt kun på et fåtall avstandsområder. Ja, det ligger muligens i skjermminnet, men hvorfor Takk for interessante tilbakemeldinger. Jeg skal tygge litt på det og "ekskrementere" litt videre når jeg kommer ombord igjen en av dagene. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.