Jump to content

Aqd40, en bra motor?

jensemann2

Recommended Posts

Ja hva skal man si. Forutsatt at motoren er tatt vare på og vedlikeholdt og behandlet pent, kan det være mye motor igjenn.Grunnstammen her de vel tatt ut opptil 200hk av, så effektuttaket på denne er ikke allverden. Svakheten i mine øyne, er et litt snaut kjølesystem som har lite å gå på.Ofte er det vel nettopp varmkjøring som dreper disse motorene. Videre er jeg lite begeistret for Volvo sin måte å bygge kjølesystem på med kobberrør og o-ringer, men det funker jo.Gammel teknologi med forkammer, kan gi endel røyk, og gjør vel motoren relativt tørst etter dagens målestokk.Forøvrig ganske tung motor, 475kg med gir mener jeg. :smiley:

Hei!

Jeg har en AQD40A i min Marex 23 DC. Jeg har hatt litt problemer med kjøling, men det er fikset nå. Det skyldtes en slakk reim til ferskvannspumpen, en brent impeller og en "frostplugg" som spratt ut under fart.

Varmeveksleren er en svakhet på disse motorene. Likeledes er det viktig at alle slanger og koblinger er hele og tette. Dersom du har muligheter, ta av luftfilterboksen og plastrøret mellom boksen og turboen. Kjenn deretter etter slark i akselen på turboen. Det er alltid litt glipp, men det skal ikke være mye. Akkurat hvor mye vet jeg ikke sikkert, men noe særlig over ett par mm skal det ikke være.

Som tidligere nevnt av andre er jevnlig vedlikehold vesentlig og det gjelder også for denne motoren. Den generelle tilstanden på båten gir også et godt inntrykk av hvordan tidligere eiere har behandlet motoren. Motoren skal glødes i 30 sek ved kaldstart, gi halv gass (uten at drevet innkoblet) og da skal den starte uten problemer. Den går kanskje litt rufsete de første sekundene, men det skal gi seg raskt. La motoren gå på rask tomgang til den blir varm. Sjekk for lekkasjer i både sjøvann og ferskvannskretsen.

Ta en prøvetur og kontroller at tempen ikke går noe særlig over 85 grader under belastning på 3200 - 3400 omdr. Se etter røyk/damp både under oppstart og ved drift. Min motor ryker en del gråhvitt ved kaldstart og ryker også litt på tomgang når den er varm, men røyken forsvinner ved belastning. Pass på at du får max turtall på 3600 omdr på full gass. Oljetrykket bør ligge på minimum 4-4,5 ved belastning og varm motor. Noe høyere ved kald motor. Tilbake ved kai sjekker du for smålekkasjer i kjølesystemet ved å kjenne etter med hånden ved slangekoblinger etter dråper av kjølevann ( NB! det er varmt). Se etter om det er oljesøl rundt filteret for veivhusventilasjonen (rundt filter av metall foran luftfilteret). Det er ikke et godt tegn at motoren kaster ut olje under drift.

Belast aldri motoren før den er god og varm, så har du en motor som går i lang tid.

Forbruket på min motor er ca 23-25 l/t ved en belastning på 3200 omdr. Jeg kjører bare unntaksvis på 3400 omdr og nesten aldri på max. Deler er dyrt til alle Volvo VP, også til denne!

Lykke til,

mvh

Pål M

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...