Jump to content

Vurderer solcellepanel i min Nidelv 26

emilie 2

Recommended Posts

Hei alle båtvenner :flag_bp:

Som dere ser av overskriften vurderer jeg å montere solcellepanel,det jeg lurer på er hvor stort panel jeg må ha.Jeg har 2 forbruksbatterier på 120A og 1 startbatteri på 75A.Ellers har jeg bare helt vanlig utstyr ombord,det vesentlige er å kunne bruke kjøleskap og å slippe å gå tom for strøm.

Fortsatt god båtsommer :cheers_wine:

Hei alle båtvenner :flag_bp:

Som dere ser av overskriften vurderer jeg å montere solcellepanel,det jeg lurer på er hvor stort panel jeg må ha.Jeg har 2 forbruksbatterier på 120A og 1 startbatteri på 75A.Ellers har jeg bare helt vanlig utstyr ombord,det vesentlige er å kunne bruke kjøleskap og å slippe å gå tom for strøm.

Fortsatt god båtsommer :cheers_wine:

Hei Emilie 2.

Jeg har hatt solcellepanel på to båter og skal uten tvil ha det på neste båt. :smash:

Vi var nok ingen storforbrukere av strøm, men kjøleskapet gikk hele tiden når båten var i bruk. Riktignok et forholdsvis nytt kjøleskap av den strømgjerrige typen.

Hadde 2 X 115 amp til forbruk som panelet var tilkoplet. Hadde manuell "vender" så når denne sto på "both" så fikk selvfølgelig også startbatteriet lading, men der sto den bare når vi kjørte og kun skjelden. Starbatteriet ble kun belastet av baugpropellen.

Vi hadde et 50 watt panel kjøpt hos Seatronic med regualtor. Kjempefornøyd. Lå en gang stille i 5 døgn i skiftenede vær. Startet på forbruksbatteriene uten at vi kunne høre noen svakere effekt på starteren. :rolleyes:

Brukte batterilader kun etter opptak om høsten og toppet en gang i løpet av vinteren og før utsett på våren.

Koblet fra panelet under opplag/presenning da regulatoren bruker ørlite strøm.

Dessuten for å legge alle batterier "død" uten fare for strømtap.

Har sittet i noen gjestehavner og sett de løper i land med skjøteledning sammen med første tauet, men det er vel kanskje også for å ha varmt vann.

Kjøp panel og god sommer.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...