Smurph Startet 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2010 Det forekommer meg at det er en populær myte, kanskje spesielt blant motorbåtfolket at motorbåter egentlig er mer miljøvennlig enn seilbåter, siden det går med så innmari mye olje for å produsere et seil. Siden jeg er en nysgjerrig faen, så har jeg gjort litt research rundt dette. Nå er det ikke så enkelt å finne ut akkurat hvor mye energi som går med til å produsere et seil, men en brukbar pekepinn gis av denne rapporten fra University of Cambridge, som oppgir at det kreves ca 75MJ i oljeekvivalenter for å produsere ett kilo PET. Dakron er et handelsnavn for PET, som er det samme materialet som brukes til brusfalsker og fleecegensere. Det oppgis videre at ca halvparten av energien brukes brukes til å drive prosessen, mens det resterende utgjør råstoffet som PET utvinnes av. For å produsere et storseil på 50kg, som burde holde til en 40'+ seilbåt, kreves det dermed 3750MJ i oljeekvivalenter. Til sammenligning så inneholder 1 liter diesel ca 36MJ energi. Man trenger dermed 2,1 liter diesel for å produsere 1kg PET, eller 104 liter for å produsere nok PET til et 50kg dakron storseil. En moderne, 50hk dieselmotor bruker ca 6 liter/time på marsjfart. For den energien som går med til å produsere et storseil kan seilbåten marsje i 17,3 timer, eller seile over Atlanteren. Dette eksempelet tar selvfølgelig ikke høyde for all annen energiinput som er forbundet med seilproduksjon, ei heller kostnaden forbundet med rigg, varetransport etc. Dette er heller ikke så enkelt å finne ut av, og det spørs vel om dieselen kommer noe særlig heldigere ut av en slik sammenligning... På den annen side, så tar jeg heller ikke høyde for at seilet kan resirkuleres når det er utslitt. Uansett, jeg finner dette enkle regnestykket klart i favør av seilbåten. OK, det forutsetter jo at man faktisk seiler, da... Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Hansi Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 OK, det forutsetter jo at man faktisk seiler, da... Greie og informative opplysninger det. Her i fjorden er det bra mange seilbåter, dessverre er det veldig få av dem som får oppleve gleden ved å seile. Stort sett går de på motor. Mulig de hiver opp seila når de er ute av syne og ingen kjente observerer de. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.