Jump to content

Viksund 340 St.Cruz - ombygging av eksosutløp

Brigg

Recommended Posts

På vår 2005 modell Viksund 340 med Volvo Penta D6-370 og fast aksling er eksosutløpet plassert helt akter på styrbord side. Det er plassert så lavt at det ligger rett under vannlinjen.

Når motoren går på tomgang medfører dette at vannet spruter opp på grunn av trykket i eksosen. Dette er lite praktisk for oss som bruker båten, det er vanskelig å håndtere fortøyningene ved fortøning mot SB side uten å bli kliss våt.

sprut_av_eksos.jpg

Slik er spruten fra eksosen

utv_foer_ombygging.jpg

Plasseringen vist utvendig

innv_foer_ommbygging.jpg

Plasserngen vist innvendig

I forbindelse med årets landsetting for "vårpuss" fikk vi bygget om eksosutløpet slik at det nå ligger over vannlinjen. Det ble leid inn proffe folk for å gjøre jobben. Arbeidet besto grovt sett av å demontere eksisterende eksos-stuss, lage nytt hull høyere opp på skroget, støpe igjen gammelt hull, montere eksos-stussen på nytt og korte inn på eksos-slangen slik at denne passet til den nye plasseringen. Etter dette ser det nå slik ut:

innv_etter_ombygging.jpg

Innvendig etter ombygging

utv_etter_ombygging.jpg

utv_etter_ombygging2.jpg

Utvendig etter ombyging

Fordelene vi opplever med dette er:

- Ikke noe vannsprut fra eksosen

- Lettere å se at det kommer kjølevann sammen med eksosen

- Mindre risiko for vanninntrenging i båten som følge av tæring på eksosutløpet

- Bedre stueplass i motorrommet

Ulemper:

- Noe mer "buldre-lyd" fra eksosen når motoren går på tomgang.

Kostnader: Vi har ikke motatt faktura for arbeidet enda. Men det tok ca en arbeidsdag for en mann, da kan men jo velge en passelig timepris og regne ut selv.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

FLott at du legger ut slike bilder. Ser veldig fint ut synes jeg som legmann.

Holdbarheten på eksosslangene er i teorien ja. Mine eksosslanger lakk begge på i våres. Byttet på garanti fra VP. Nå har jeg eksos gjennom drevet - så da det var ikke fare for lekkasje.

Hvorfor velger Viknes å legge eksosen slik i vannlinja?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Den største fordelen må jo være at når den dagen kommer at slangen går av, så synker du ikke.

På yrkesbåter er det ikke tillatt uten stengeventil.

Stussen på gjennomføringen er så høy at selv med den opprinnelige monteringen ville ikke en lekkasje i slangen vært noe problem så lenge motoren ikke er i gang. Men med litt høye bølger som slår inn kan også dette være en problemstilling. Eksosslangen er forøvrig merket Trelleborg, noe som i gamle dager borget for kvalitet.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Hvorfor velger Viknes å legge eksosen slik i vannlinja?

Ingen grunn til å rette baker for smed her. Dette gjelder Viksunds St.Cruz-serie, ikke Viknes.

Jeg har sett tilsvarende løsninger på mange Viksundbåter produsert over flere år. Så spørsmålet om hvorfor Viksund velger en slik løsning er absolutt relevant. Etter mittt syn er det ikke noen god løsning, jeg synes det er nærliggende å benytte begrepet feilkonstruksjon om dette.

Brigg

Jeg ville foretrukket gjennomføringen i hjørnet, i 450 ut, da unngår

en mye sot og eksoslukt problemer.

Siden gjennomføringen var av god kvalitet valgte vi å bruke denne på nytt. Vi har ikke brukt båten mye etter ombyggingen, slik at noen erfaring om sot på skroget har vi ikke. Men dette burde ikke bli noe anneledes enn det var med den opprinnelige plasseringen. Kanskje har vi bedre grunnlag for å konkludere på dette når ferieturen er over om fire uker.

Brigg

Hadde det også slik på min tidligere Viksund 850 Combi, grunnen er nok støyreduksjon. Vet du hvordan det har blitt med støy på marsjfart for andre enn de som er ombord? Det kan være markant forskjell selv om en ikke hører noe selv i båten... Det er lett for oss som er ute for å nyte stillheten på fjorden (hehe :wink: ) å høre om det er eldre cabincruiser som kommer dundrende eller en nye en... Nye motorbåter har svært liten støyforurensing... Vil tro det at eksosen har mye å si for dette...?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Klassisk problem dette, Princess 37 bl. a. har to av disse akterut på BB, fine til å plage folk på flytebrygger med. Plasseringen demper lyd og vinklingen pluss vannatrømmen under gange sørger for å få eksosen ut, begge deler mistes ved plassering over vannlinjen. Den mest "hygieniske" løsningen er dog å legge inn et vinkelbend/støvel og få det ned i vannet på hekken under badeplattformen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Lyden på tomgang ble litt mer "buldrete" enn tidligere. Men dette oppleves ikke som plagsomt. Lyden ligner mer på andre båter av samme størrelse som har eksosutløpet over vannlinnjen originalt, f.eks Skorgenes.

Under marsj mener jeg at skroget vil løfte seg slik at også det opprinnelige utløpet ligger over vann. Dermed vil ikke denne endringen medføre store forskjeller. Båten er uansett utstyrt med en skikkelig eksospotte:

eksossystem.jpg

Bildet viser eksossystemet med turbo helt til høyre. Lyddemperen er den hvite sylinderen rett til høyre for midten av bildet. Utløpet blir til venstre på bildet, bak septiktanken. (Beklager rotet.)

Jeg kan ikke helt sikkert si at det ikke blir endring i lydbildet i marsjfart. Men jeg tror ikke det skal bli stor forskjell.

Brigg

Plasseringen demper lyd og vinklingen pluss vannatrømmen under gange sørger for å få eksosen ut, begge deler mistes ved plassering over vannlinjen.

Vil ikke et utløp over vann gi eksosen og kjølevannet enklere vei ut under fart enn et utløp under vann selv om dette skrår bakover?

Brigg

• 3 år senere...

Gode erfaringer.

Eneste jeg kunne ønsket meg er å unngå svertingen på skroget bak ekosutløpet. Men dette var der også med den orginale løsningen. Er ikke verre enn at dat ordnes med å vaske en gang i blant.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...