Lettølen Startet 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2010 Hei,Er plaget av at motoren jager mellom 2600 og 3100 omdreininger. Utenfor dette området går den helt stablit og det er ikke noe røyk på noe tidspunkt. Det merkelige er at dersom jeg slår av motoren og så starter igjen for deretter å gi gass på direkten er problemet borte. Noen andre som har vært ute for dette? Har fått et tips at det kan være EDC turbotrykkgiveren noe som i og for seg virker logisk. Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 (redigert) Virker logisk at det har med ladetrykksregulering. Komressoren skal koble ut rundt 3100omdr/min når turbo skal ha nok turtall til å ta over. Hvis det er feil med kalibrering av ladetrykksensoren (dvs. mener trykket er lavere enn det faktisk er) eller turbo ikke klarer å levere trykket den skal fra 3100omdr/min vil turtallet synke og kompressoren koble inn igjen. Har du noen feilmedling på EDC panelet? Har du normal kraft i turtallsområdet over 3100 omdr/min? Redigert 13.Juli.2010 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lettølen Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Hei igjen, Kompressoren på disse motorene kobler vanligvis ut på 2600 til 2700 rpm. Før dette går motoren helt normalt og med godt pådrag. Når kompressoren kobler ut tar turboen over, men mister effekten og går ned i turtall til kompressoren slår inn, dette skjer i inkrementer oppover og med tom båt øker den i turtall for hver gang dette skjer. Når den til slutt passerer 3100 rpm er det som om motoren våkner og farten øker. Dersom jeg holder meg over 3100 går dette fint, men om jeg sakker på går den tilbake til å jage igjen. Forklaringen jeg har fått på dette av en volvoguru er at EDC turbotrykksensoren viser for lite trykk, dermed tror hjernen at det ikke er nok luft til å gi mer diesel og struper derfor dieseltilførselen. Dette virker veldig logisk og tenker derfor å bytte denne sensoren, men lurte på om andre hadde vært borti problemet i og med at det er 2000 kr ut vinduet dersom det ikke virker. Det er ingen feilmelding på EDC panelet når dette skjer så jeg tror rett og slett at det er en dødgang i måleområdet til EDC føleren Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Har du ikke en kompis som har KAD eller en i båyhavne som er villig til å la deg låne sensoren til en halvtimes prøvetur ?? Her på mine kanter er det godt samhold i KAD flokken... det kan jo være han du låner av som trenger litt velvilje neste gang Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Fra Verkstadshandbok EDC Laddlufttrycksgivare (-) Givaren er integrerad i styrenheten. Eftersom givaren er integrerad i styrenheten kan den ej bytas ut separat, utan hela styrenheten måste bytas. Står at giveren kalibreres mot atmosfærisk trykk ved oppstart. Kan være et halmstrå at denne kanalen er tett og fører til feil kalibrering? Redigert 15.Juli.2010 av Dag-Håkon (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 16.August.2010 Link til dette innlegget Svart 16.August.2010 Hei Lettølen Har nøyaktig samme problemet med en av mine KAD44. Har du funnet ut hva som er/var problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Lettølen Svart 26.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hei, Har ikke funnet ut av det enda nei.. Skiftet EDC turbotrykksensoren, men det gav ingen effekt, må nok få en Vodia diagnose på det etter som det ser ut til å være en sensorfeil. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 26.August.2010 Link til dette innlegget Svart 26.August.2010 Hei Takk for tilbakemeldingen. Siden jeg har to motorer prøvde jeg og kryssbytte edc kotroll boksen som trykkføleren sitter i. Det ga heller ikke noen resultat på min motor. Er i kontakt med Volvo Penta, som har lovet å komme å se på båten. Vi kan vel begge holde hverandre informert her i tråden vist feilen blir funnet. Sitér dette innlegget Link to post
Mossekråke Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Hei Har nå funnet feilen på min motor. Det viste seg at det var ladeluftstempratur følerene som hadde tatt kvelden. Den er nå byttet, og motoren fungere som normalt igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hanto123 Svart 8.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2013 Hei! Har en Fairline Targa 34 med 2stk kad44. Har akkurat de samme problemene som du hadde. Har også lånt en ny EDC boks, og prøvd denne uten hell. Ser at du har byttet ladeluftstempratur følerne. Hadde vært veldig takknemlig om du kunne forklart hvor de sitter og evt. Pris på disse. Sitér dette innlegget Link to post
Camarque44 Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hei. Har kad 44 i min båt. Den har muligens samme problemer som nevnt her. Og hvor sitter disse ladeluftsfølerne? Sitér dette innlegget Link to post
Peps Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hej Mitt första inlägg här : Kontrollera även avgassidan på turbon (koppla bort avgaskröken och inspektera). Det är ett vanligt fel att avgassidan på turbon rostar då den ofta sitter för nära vattennivån (drevmotorer). Väggen på denna rostar och avståndet mellan turbinen och väggen ökar och då minskar effekten på turbon. Detta gör att turbotrycket sjunker och kompressorn kopplar in och ur igen. Mät också turbotrycket och jämför med specifikationen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.