Jump to content

KAD44 jager mellom 2600 og 3100, ellers stabil. Turbotrykksgiver?

Lettølen

Recommended Posts

Hei,

Er plaget av at motoren jager mellom 2600 og 3100 omdreininger. Utenfor dette området går den helt stablit og det er ikke noe røyk på noe tidspunkt. Det merkelige er at dersom jeg slår av motoren og så starter igjen for deretter å gi gass på direkten er problemet borte. Noen andre som har vært ute for dette? Har fått et tips at det kan være EDC turbotrykkgiveren noe som i og for seg virker logisk.

Virker logisk at det har med ladetrykksregulering. Komressoren skal koble ut rundt 3100omdr/min når turbo skal ha nok turtall til å ta over. Hvis det er feil med kalibrering av ladetrykksensoren (dvs. mener trykket er lavere enn det faktisk er) eller turbo ikke klarer å levere trykket den skal fra 3100omdr/min vil turtallet synke og kompressoren koble inn igjen. Har du noen feilmedling på EDC panelet? Har du normal kraft i turtallsområdet over 3100 omdr/min?

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)

Hei igjen,

Kompressoren på disse motorene kobler vanligvis ut på 2600 til 2700 rpm. Før dette går motoren helt normalt og med godt pådrag. Når kompressoren kobler ut tar turboen over, men mister effekten og går ned i turtall til kompressoren slår inn, dette skjer i inkrementer oppover og med tom båt øker den i turtall for hver gang dette skjer. Når den til slutt passerer 3100 rpm er det som om motoren våkner og farten øker. Dersom jeg holder meg over 3100 går dette fint, men om jeg sakker på går den tilbake til å jage igjen. Forklaringen jeg har fått på dette av en volvoguru er at EDC turbotrykksensoren viser for lite trykk, dermed tror hjernen at det ikke er nok luft til å gi mer diesel og struper derfor dieseltilførselen. Dette virker veldig logisk og tenker derfor å bytte denne sensoren, men lurte på om andre hadde vært borti problemet i og med at det er 2000 kr ut vinduet dersom det ikke virker. Det er ingen feilmelding på EDC panelet når dette skjer så jeg tror rett og slett at det er en dødgang i måleområdet til EDC føleren

Fra Verkstadshandbok EDC

Laddlufttrycksgivare (-)

Givaren er integrerad i styrenheten.

Eftersom givaren er integrerad i styrenheten kan den

ej bytas ut separat, utan hela styrenheten måste bytas.

Står at giveren kalibreres mot atmosfærisk trykk ved oppstart. Kan være et halmstrå at denne kanalen er tett og fører til feil kalibrering?

Redigert av Dag-Håkon (see edit history)
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Hej

Mitt första inlägg här :smiley::

Kontrollera även avgassidan på turbon (koppla bort avgaskröken och inspektera). Det är ett vanligt fel att avgassidan på turbon rostar då den ofta sitter för nära vattennivån (drevmotorer). Väggen på denna rostar och avståndet mellan turbinen och väggen ökar och då minskar effekten på turbon.

Detta gör att turbotrycket sjunker och kompressorn kopplar in och ur igen. Mät också turbotrycket och jämför med specifikationen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...