Jump to content

Yanmar 3GM30F får ikke nok diesel

arkmarin

Recommended Posts

Tidligere i sommer stoppet min Yanmar 3GM30F, da vi var på vei over Nordsjøen fra Shetland. Jeg sjekket i motorrommet og oppdaget at den nettopp monterte "blærepumpe" var helt flat. (Det er samme type pumpe som brukes mellom tank og påhengsmotorer. Jeg monterte den for lettere å kunne lufte dieselsystemet.) Mens jeg så på den fikk den langsomt fasongen tilbake. Vi startet og fortsatte med litt redusert turtall, og blæren ble nesten flat.

Jeg ble usikker, er det noe som hindrer tilførselen av diesel, eller er "blærepumpa" for myk, slik at den ikke tåler undertrykket matepumpa skaper.

I går begynte jeg å se på problemet. Jeg koplet fra dieseltanken og satte slangen opp i en flaske med diesel og alt funket som normalt. Feilen måtte derfor ligge i tanken.

Jeg tar årlig sjekk for skitt og vann på tanken. Jeg åpnet mannhullet og sjekket tankinnholdet. Jeg pumpet ut det som var i den. Den inneholdt meget lite rusk og rask, slik at det kunne heller ikke være problemet.

Da gjenstod det bare en mulighet, stengekrana som sitter på uttaket for diesel fra tanken. Det viste seg at noe dritt hadde satt seg fast inne i krana, det var ikke mye men nok til å redusere diesel tilførselen.

rusk.jpg

Noe så ut noe som at det kunne være rester av gjengetape, samt noen små klumper som minnet om tyggegummi/tettningsmasse. Det var ikke mye, men nok til at motoren ikke ville gå på høyt turtall.

Redigert av arkmarin (see edit history)

hei. har du sjekka slangen fra tankten til motoren kan ligge rusk der.

diselfiltre kan trengs og byttes du burde sjekke diselpumpa og se at den ikke er tett. etter du har sjekka det kan du lufte og se om det fungerer da. om det ikke fungerer da kan det hende ventilene maa slipes med det tviler jeg paa.

lykke til .

mathias

Plukket du fra hverandre ventilen, - eller var det nok å rense inn- og utløpet?

Hvis dette er samme type stengeventil som jeg har er det lett å få lekkasjer når du setter den sammen igjen. Siden dette er på sugesiden betyr det luftbobler videre innover i motoren. Jeg slet en hel sommer med en motor som stadig måtte luftes før jeg fant årsaken.

Nå er mutteren rundt akslingen dratt til så hardt at jeg knapt kan stenge ventilen, - men den er i allefall tett...

Plukket du fra hverandre ventilen, - eller var det nok å rense inn- og utløpet?

Nå er mutteren rundt akslingen dratt til så hardt at jeg knapt kan stenge ventilen, - men den er i allefall tett...

Jeg plukket den fra hverandre. Spindelen er festet med en mutter, den er bare der for at du ikke skal kunne skru ut spindelen. Tettingen er en O-ring som sitter på toppen av spindelen. Om du drar til hardt har det ingen betydning for tettingen, da O-ringen sitter rundt spindelakslingen og i kranhuset, slik at den ikke er påvirket av hvor hardt du strammer mutteren.

Ellers så har jeg modifisert luftingen av dieselsystemet. I stedet for lufteskruen på filteret har jeg montert en nippel med ei lita forgasser dyse inn skrudd. Derfra går den en slange inn på returen til tanken. Det betyr at det hele tiden strømmer litt diesel gjennom "lufteskruen" og tilbake til tanken, slik at om det kommer litt luft inn i systemet blir det automatisk luftet. Dette har jeg gjort på alle mine båter etter jeg fikk motorstopp pga av kortvarig sterk krengning. Jeg skulle inn i havn i dårlig vær og startet motoren før jeg tok ned seil. Fikk et vindkast som la oss "flat", og fikk deretter tatt ned seilene og øyeblikket etter stoppet motoren. Det var krise et øyeblikk i pålandsvind og en molo rett innom om oss. Heldigvis kom kameratbåten meg raskt til assistanse og slepte oss inn men jeg luftet dieselsystemet. I tillegg til denne modifisering av systemet, sørger jeg alltid for å ha mest mulig diesel på tanken.

For å få lettere lufting etter filterbytte mm monterte jeg inn "blærepumpa", som virker helt upåklagelig. Etter jeg fikk fylt opp tanken, var det bare å trykke en 10-12 ganger på pumpa og starte opp.

Ellers så har jeg modifisert luftingen av dieselsystemet. I stedet for lufteskruen på filteret har jeg montert en nippel med ei lita forgasser dyse inn skrudd. Derfra går den en slange inn på returen til tanken. Det betyr at det hele tiden strømmer litt diesel gjennom "lufteskruen" og tilbake til tanken, slik at om det kommer litt luft inn i systemet blir det automatisk luftet.

For å få lettere lufting etter filterbytte mm monterte jeg inn "blærepumpa", som virker helt upåklagelig. Etter jeg fikk fylt opp tanken, var det bare å trykke en 10-12 ganger på pumpa og starte opp.

Kan du legge ut bilder av dette? Hørtes ut som en interessant modifisering.

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...