Heidi Haugan Startet 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 13.Juli.2010 Hei! Vi har en Nidelv 24 fra 1979. Fikk plutseli problem med varm motor.Så at det drypte fra Vannpumpa. Umulig å få tak i ny, kjøpte rep.kit hos Framnes og byttet impeller, og spylte gjennom kjøleslanger og fikk ut mye "dritt". Alt virket bra, men så gjorde vi en kjempe-brøler...slangen fra toppen av oljelokket, var ødelagt og vi satt på en slange uten benn. Når vi satte på dørken, har denne kommet i klem. Kjørte kun 200 meter før motoren bare stoppet. Det røyk fra motoren, og den tømte seg for olje i kjølen. Fylte på olje, men hørtes ut som vi prøvde å starte en verktøykasse.... Har denne motoren kommet til de evige jaktmarker, eller kan den la seg reparere? har hørt om termisk spyling..bytte veivlager? Sitér dette innlegget Link to post
Smellingen Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Huff da! Hvordan så oljen ut? Så at dere etterfylte olje, peilet dere oljen først? Er dere sikker på at ikke motoren er full av sjøvann/oljeblanding? https://baatplassen.no/i/index.php/topic/67751-penta-md21a-sjoevann-i-motor-via-impellerpumpe/page__p__957101__hl__md21__fromsearch__1#entry957101 Sitér dette innlegget Fagfolk kan ha rett... Link to post
princess32 Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Motoren har jo ikke fått smøreoljetrykk. Jeg ville prøvd å starte motor igjen siden dere har "ordnet problemet med slangen". Samt fylt olje. Kan ta litt tid før du for opp trykket på oljen, da vil du få litt treskeverk lyd i begynnelsen. Men du må kjøre motoren litt, gir det seg ikke etter et halvt minutt ville jeg stoppet. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 13.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2010 Hvis du kjører med veivhusventilasjon-slangen i klem vil nok ofte oljen drenere seg ut gjennom røret som du kan bruke til å suge ut oljen med. Det er altså ikke slangen i seg selv som har forårsaket noe galt, men mest sannsynlig mangelen på olje. Hva mangelen av olje kan ha ført til er det nok andre som kan svare bedre på, men rådelager og rammelager er nok svært utsatt. I tillegg krøller toppen seg lett hvis motoren går varm, men det er nok neppe tilfelle her med den korte driftstiden uten olje. Dere får se etter en med gåen topp og flytte over deres topp på den :-) Geir Sitér dette innlegget Link to post
Heidi Haugan Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Takker for svar Vi har heldigvis fått en til å fixe motoren, og nå går den som en klokke! Sitér dette innlegget Link to post
BAG049 Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Det hadde vært interessant å få vite hva som var problemet og løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Heidi Haugan Svart 2.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Veiva måtte slipes og lagerene måtte byttes, de var visst veeeldig ripete ellers var alt ok. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 2.September.2010 Link til dette innlegget Svart 2.September.2010 Når motoren tømte seg for olje:Hvor kom denne oljen ut fra? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.