Jump to content

Hvor hører denne ledningen hjemme? GM 350

Mjøsfarer

Recommended Posts

Det kommer inn litt vann i motorrommet, så i den anledning har jeg pleid å slenge ned et par bleier i ny og ne for å suge opp det som kommer. (Jeg vet ikke hvor det kommer fra, men det er ikke det denne tråden hander om heller.) For å komme helt innerst har jeg brukt båtshaken for å ta bleiene inn og ut, og i dag var jeg så heldig at det løsnet en ledning på undersiden av blokka. Jeg vet ikke hvor den skal sitte, er det hjelp å få her? Loddes fast eller sitter den i ei kontakt? :headbang:

img_9342.jpg

I et lite sekund hørte jeg litt knitring, så da har den tydeligvis kommet borti et eller annet. Etter å ha kortsluttet et bilbatteri for noen år siden har jeg fått total angst for alt som har med elektronikk å gjøre, så det var rimelig lite aktuelt å undersøke mer av den knitringen. :crazy:

Takk for svar!

Speil høres lurt ut ja! Må omtrent være teskjekjerringa for å komme til nedi der, men det får så være. Når du ramser opp noen alternativer så lurer jeg på om det kan være dynamoen. Den sitter lagelig på høyre side når en kikker nedi motorrommet, men det er bare halve forklaringen. Jeg har i den siste tiden hatt så lite strøm på batteriene, og jeg har satt det på kontoen for dårlige batterier og de er planlagt skiftet. Kanskje det er så enkelt som at den ledningen har sittet løst over tid? Hadde det bare vært så lett :) men skal den loddes fast, eller er det ei kontakt? Skal på en liten ferietur i morra, så jeg får ikke sjekket det før helga.

Det ser ut som en vanlig flatstift som ikke skal loddes. Dette kan være til så mye.

Hvis du passer på at flatstiften IKKE kommer borti metall, kan du prøve å starte motoren og sjekke om lamper/instrumenter for oljetrykk, temperatur, lading, turtall, knopmåler, osv. fungerer som normalt. Sjekk også om trim av drev og flaps samt lensepumper fungerer som det skal. Hvis noe av dette er feil, må du finne giveren e.l. for det respektive og plugge den inn igjen. Hvis du har en nyere motor med elektronisk insprøytning kan det være mye annet, men det burde du merke ved at motoren går ugjevnt på tomgang og/eller gir mindre effekt en tidligere, etc.

Lykke til

Sjekk instrumentene dine når du slår på tenninga. Se om visere i temperatur/trykk målere gjør et lite hopp, og spesielt ladelampa om den lyser!

Om ladelampa ikke lyser så hører tilkoblingen til på D+ på dynamo!

Om en av instrumentene ikke fungerer så hører den, mest sansynlig, til ditto sensor!

Lykke til !!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Da var saken løst og det var en stift på dynamoen som denne ledningen skulle inn på. Da har jeg i allefall lært ei lekse om å fikle under blokka for å tørke opp! Jeg får heller gå hardere til verks med å finne ut hvor lekkasjen kommer fra. Da har jeg noe ekstra å pusle med i halvåret båten ligger på land.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...