egilwh Startet 14.Juli.2010 Del på Facebook Startet 14.Juli.2010 Først et lite sitat fra Jack Frostad, forsikringsguruen sakset fra Båtliv: "Enkelte tror dessuten at dieselmotorer er så mye mer brannsikre enn bensinmotorer. Man glemmer da hvilket trykk dieselmotorer arbeider under og at dieselen antenner raskt på ganske lave temperaturer, fortsetter han." Det er klart at diesel er brannfarlig, ellers ville ikke motoren gått. Men her får han det nesten til å høres ut som om diesel antenner like lett som bensin.... Og det at dieselmotoren arbeider under høyt trykk er jo nettopp fordi at den ikke antenner så lett under lavt trykk.... Eller? Er det noen som vet om båtbranner som er forårsaket av diesel? Gleder meg egentlig til reaksjonene her.... Egil Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Vestkystseiler Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 "Enkelte tror dessuten at dieselmotorer er så mye mer brannsikre enn bensinmotorer. Man glemmer da hvilket trykk dieselmotorer arbeider under og at dieselen antenner raskt på ganske lave temperaturer, fortsetter han." Jeg skjønner ikke helt hva motorens arbeidstrykk har med dieselens brannfarlighet å gjøre. Diesel har vel et flammepunkt på ca 60 grader, så dersom 60 grader er en ganske lav temperatur, har han rett.. Det som er farlig, er om man får dieselsøl på varme motordeler (eksosanlegg f.eks). Da blir den fort mer enn 60 grader, og da skal det bare en liten gnist til. Det har vært båtbranner forårsaket av diesel, og årsaken er gjerne at folk slurver med vedlikehold av dieselslanger og rør - ut fra den tro at diesel ikke er brannfarlig. Hvilket ikke stemmer. Men jeg vil ikke være med på at diesel er like brannfarlig som bensin. Bensinsøl behøver ikke å komme i kontakt med varme motordeler før den danner brannfarlig damp, det holder med romtemperatur og en gnist. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Jeg er av den oppfatning av at diesel gir mindre risiko for ukontrollert brann ved lekkasje såfremt det ikke lekker på en varm turbo e.l,slik at den fordamper. For det er vel nettop dampen/gassen fra drivstoffet som er skummel,og siden bensin fordamper lettere enn diesel er det større sjangs for at den antenner. Så av to brannfarlige stoffer er diesel det minst farlige. Er ikke uten grunn at det i gruver og andre "utsatte" områder ikke tillates bensinmotorer,kun dieselmotorer. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Det kan også handel om hva Jack Frostad sa og hva journalisten skrev. Behøver ikke å være samsvar her! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Jan E. Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Jeg skjønner ikke helt hva motorens arbeidstrykk har med dieselens brannfarlighet å gjøre. Grunnen er nok om man får en lekkasje. Så kan en veldig finstøvet dieselsky sprute ut. Og pga det er dampen som antennes på diesel som på bensin. Så skal det ikke mye varme til før en dieselsky antenner. Vil tro ved litt høyere tempratur en bensin. Men noen overflater på motoren er varme nok til å antenne diesel også. Så om lekkasjen skjer på rett/feil plass kan den være like brannfarlig som bensin. Men totalt sett vil diesel være mindre brannfarlig en bensin. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Gudmanda Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ja, lekkasje på høytrykkssystemet er mildt sagt eksplosivt! Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Ja, lekkasje på høytrykkssystemet er mildt sagt eksplosivt!Nåja, eksplosivt er vel å dra den litt langt men en finforstøvet dieselsky brenner godt, ingen tvil om det. Den store forskjellen mellom diesel og bensin i denne sammenhengen er at bensindamp har lett for å eksplodere men det skal det mye til før dieselen gjør. Der finnes vel noen statistikker og teorier som sier at dieselbåter brenner oftere og det kan godt være riktig det men jeg liker nå å ha noen minutt på å forlate skipet om uhellet skulle være ute, heller det enn mindre enn et milllisekund... Jeg tror holdningen at diesel er så mye sikrere gjør at folk slurver med sikkerheten og dermed går det også ille litt for ofte. Dette er akkurat det samme som at folk mener at rødspritkokeapparater er trygge fordi de jobber uten trykk, sjekk med Brannskadeavsnittet på Haukeland så finner du fort ut hva den "trygge" rødspriten kan gjøre... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
paxo Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Her er fra datablad til Esso Autodiesel: BRANNFAREEGENSKAPER Flammepunkt [Metode]: >56ºC (133F) [ ASTM D-93]. Eksplosjonsgrenser (ca. vol.% i luft): NEG: 0.6 ØEG: 7.0. Selvantennelsestemperatur: >250°C (482°F). Her er fra datablad til Statoil blyfri bensin: FYSISKE OG KJEMISKE PARAMETERE Flammepunkt < -40 °C Eksplosjonsområde 0,6 - 8 % Tenntemperatur 400°C Oktantall RON 95 Bensin er altså eksplosjonsfarlig og brannfarlig over -40grader. Diesel må varmes til 56grader først. Dvs.ved en sprut på en flate som holder mer enn 56 grader, vil de være like eksplosjonsfarlige. MEN: Bensin vil antenne på en flate som holder 400grader. Diesel vil antenne på en flate som holder bare 250grader. En gnist fra elektrisk feil vil lett være mye varmere enn dette. Konklusjon: Har du antennelse ved elektrisk feil, vil en kald drivstofflekkasje være farligst med bensin. Har du antennelse ved drivstoffsprut mot en varm flate, vil diesel være farligst da den tenner ved betydelig lavere temperatur. Begge kan eksplodere. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Dersom man tar et fingerbøl med bensin og et med diesel og setter ved siden av hverandre. Det er 20 °C i rommet og i drivstoffet. Tenn en fyrstikk og før den sakte ned i fingerbølet med diesel og se den slukne i det den dukker under overflaten.... Tenn en ny fystikk og før den sakte ned mot fingerbølet med bensin... ved 5-7 cm avstand sier det VOOFFFFF Hvordan skal jeg klare å få mine barn til å tro at diesel er mer brannfarlig enn bensin Hvilke deler i en dieselmotor er varmere enn 250 °C Max eksostemp på en dieselmotor: 400 °C Max eksostemp på en besinmotor 900-1100 °C Er jeg i tvil... Nei Jeg glemte å si at jeg ER dieselfan Redigert 14.Juli.2010 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 (redigert) Ved brennstoff lekkasjer er alle motorer brannfarlige uavhengig av type drivstoff ( bensin / diesel ). Og årsakene er godt forklart lenger oppe i tråden. Redigert 14.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 14.Juli.2010 Del på Facebook Svart 14.Juli.2010 Hvilke deler i en dieselmotor er varmere enn 250 °C Du mener sikkert: Hvilken deler i en dieselmotor er varmere enn 56grader. Ved den temperaturen blir bensin og diesel like eksplosjonsfarlige. (som databladet sier) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.