Haba Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 (redigert) Hei. Har en gammel Laptop med Telchart ver.V som jeg har tenkt å bruke som ev. ekstra plotter. Lurer på om det er mulig å kople dette systemet til VHF-en slik at den mottar posisjonen ? Redigert 14.Juli.2010 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Jeg har gjort det ved å "tjuvkoble" på serieporten for å hente ut signalene. Husker ikke i farta hvilke pinner på porten, men det fant jeg i sin tid på en tråd her eller en annen plass på nettet.... tror HELT SIKKERT at det finnes en tråd her med denne informasjonen.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gudmanda Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Egilwh: Du kan med andre ord berre splitte signalet ut frå gps`s en til både pc og vhf eller har du 2 utgongar på gpsen din? Kva med oss med USB og ikkje seriell? tenkte kansje det var mulig å ta signal UT frå seriellporten på pcen og deretter til vhf igjen men har ikkje forska so masse på det endå. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Kan denne brukes? Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Du kan med andre ord berre splitte signalet ut frå gps`s en til både pc og vhf eller har du 2 utgongar på gpsen din? Ja, gps-musa henter strøm fra serieporten, evt. usb-porten og det er nok styrke i signalet tilbake til å levere både til pc og til vhf. Har ikke hatt noen problemer med det. Kva med oss med USB og ikkje seriell? tenkte kansje det var mulig å ta signal UT frå seriellporten på pcen og deretter til vhf igjen men har ikkje forska so masse på det endå. Om du kan ta signalene UT fra serieporten, avhenger av om du har et program på pc'en som kan sende de signalene dit... Men for USB-brukere så skal det også være mulig å fikse det. Enten ved å bruke en USB til RS232 adapter og så hente signalet fra riktig pinne i RS232 pluggen. Forøvrig, signalet som går til USB-porten er vel akkurat det samme signalet, så det bør være fullt mulig også å "tjuvkoble" seg inn på ledningen.... Egil Redigert: Forresten, siden gps-musa får strøm fra pc'en, så betyr det at pc må være skrudd på for at gps virker... dvs at du ikke får posisjon på vhf når pc er avslått.... Ikke noe stort problem vanligvis... Redigert 14.Juli.2010 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Gudmanda Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Ja forstår.. Nei eg har egentlig mest lyst å kjøpe en gps som kan brukast uten pc! Nokken som kansje har et forslag? Finnast der ikkje slike der alt sit i antenna på taket, og då bruke informasjon i vhf` en og eventuelt kjøre kart pc når dette er behov? Kun straum og nmea ut! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 En gps kan sjølsagt brukes uten PC! Da bør den ha skjerm og kart, ellers kan du ikke bruke det til noe særlig Skal den koples til VHF-en, må den ha NMEA-utgang, ikke bare USB. Skal den brukes til både VHFen og en PC, så må PC-en ha serieport (for myere laptoper og nettbøker betyr det et USB-til-serie-adapter); data ut fra GPSens NMEA-kabel skal på Data Inn (pinne 3) på seriekontakten, null/common på GPS-kabelen skal til null/ground (pinne 5) på seriekontakten (jeg tar utgangspunkt i D9-seriekontakter, altså med ni pinner/ni huller). Det går greit å bruke samme utgang fra GPSen til både VHF og PC. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Mulligan Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) Kommunikasjonsstandarden har ikke forandret seg siden sist, så jeg poster: Redigert 14.Juli.2010 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 jeg har (uansett tabellens opplysning for RS232: 1 driver, 1 receiver) kunnet sende NMEA-data i ett oppsett til 2 VHFer inkl motta data fra den ene, og i et annet oppsett til og fra en VHF og til en autopilot. Derfor tror jeg at et oppsett med data fra GPS til både VHF og PC burde gå helt bra. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Gudmanda Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Åkej! Vart sittande på EBAY å trykke litt eg no! Er vel på tide å hive den haicom usb mus gps greia! bestilte meg en furuno gp32 og et flowmeter frå floscan Flowmeter Det såg genialt ut, sjølom stiv pris. For heller montere av ved båtbytte! So då håper eg min gps kan forsyne både flowmeter, vhf og pc (pcen er fastmontert med seriel rs232 port) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Furuno GP32. Bedre blir det ikke. Dessuten har den både RS232 og RS422 utgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.