Jump to content

Hjelp til sjøs?

Baltic

Recommended Posts

Jeg har trengt hjelp av redningsskøyta tre ganger de siste tre årene. Første gang utenfor Aker Brygge da jeg fikk en noe av en presenning i propellen. De slepte meg til båtplassen som dengang var like i nærheten.

Denne sommeren har jeg fått hjelp to ganger. Først slep inn til Horten (nærmeste havn) pga av motorhavari (på ny motor???) og etter å ha fått ny motor på garantien fikk jeg tau i propellen. Jeg kom meg til båtplassen ved egen hjelp (etter samråd med skipperen på redningsskøyta), men benyttet medlemskapet mitt i Redningsselskapet NSSR til å få gratis dykk for å få fjernet tauet.

Mye på kort tid, men du verden så godt det er å få hjelp når man trenger det    :cool:

Mått ha slep to ganger, begge ganger pga motor stopp, begge ganger mer en 3 år siden.

Første gang var første sesong med første båt. Topppakningen røk. Klarte å kjøre en stund med det, og var nesten i hjemme havn, da den stoppet helt. Fikk slep av en seilbåt som passerte(var ikke så mange utpå). Pulsen var høy, og vurderte å ringe rednings skøyta, da jeg drev retning bybrua Stavanger der veldig mye av rutetrafikken passerer, men så dukket det altså en båt opp som jeg fikk praiet.

Andre gang var det bensinpumpa som gikk i stykker (Hendelen løsnet).  Ringte en kamerat, og det ordnet seg greit, uten dramatikk.

Siste sesonger har alt gått greit, bank i bordet.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Med nyinnkjøpt båt på vei fra Oslo til Kristiansand i sommer. Den trofaste Hantoen hadde bare gått noen korte turer i Oslofjorden hver sommer siden den var ny, så det ble nok litt uvant å skulle kjøre mange timer i strekk.

Etter første overnatting i Tallakshavn utenfor Sandefjord var starteren død. Medlemsskapet i Kystpatruljen var godt å ha, for når mannskapet på redningsskøyta hadde fått sving på motoren viste det seg at starteren hadde låst seg, og fortsatte å svive rundt. Før vi fikk stoppet spetakkelet hadde det allerede begynt å ryke av udyret.

Vi ble slept inn til Årø Motorservice søndag formiddag, og der lå vi og mekka diverse andre småting til de åpnet mandag morgen. Den gamle starteren kunne byttes på et verksted i Oslo. (Yanmar har delelager i Nederland, og det ble litt mye tid og penger for en ny starter til en 3QM30 fra 1979.) Gamle muttere sitter godt, så vi fikk verktøy- og håndhjelp fra verkstedet. Vel ute ser han på starteren og sier "jeg trur jeg har noen sånne liggende innpå her!" Borte i en hylle lå en godt brukt men fungerende starter som vi fikk til halv pris av det de forlangte i Oslo, og vi slapp kjøreturen opp og ned.

Sommeren har gått (og båten har logget 125 driftstimer og 555 seilte knop), og starteren funker som en drøm fortsatt.

:cool: Hjertelig takk til mannskapet på Redningsskøyta Færder og til Årø Motorservice!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Har en gang fått hjelp av redningsskøyta og en gang av en annen båt i hele mitt båtliv (fra ca 1980).

Har selv vært i andre enden av slepetauet LANGT flere ganger.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Vi måtte ha hjelp av svenske Trossan i fjor sommer. Etter å ha fylt diesel i Havstensund, tuslet vi i 7 - 8 knop over Gule Humpen og inn på Tjurpannan. Pent vær med 6 -7 m/s vind og ca 1.5 meter bølger. Så dør motoren. Ut med drivanker, og på VHF-en til Sweden rescue, men vi driver raskt mot land, og situasjonen begynner å nærme seg kritisk. Det var for dypt til å ankre. Vi vet at "Ivan Holmberg" er på vei, men er usikker på om de rekker frem før vi går i steinene. Admiralinnen går i gummibåten for å forsøke å trekke Vega slik at vi muligens kan drive inn mot grunnere vann, men det mislykkes. Heldigvis rekker "Ivan Holmberg" frem, da var det ca 25 meter igjen til å bli slengt på land. Vi får ombord sleper og blir slept pent og rolig inn til Grebbestad. Gudskjelov for både Kystpatruljemedlemskap og VHF.

Vega

Hatt litt "uflaks" med tåke, hvor man har vurdert litt feil på dager hvor det har vært varmt og flott på sjøen, vinden har snudd til nordøst, og tåka kommer over havet og mot meg i den retningen jeg skal, og den kommer fort. Da kan du bomme noe jæ**** på kompassretningen, hvis du er gått for langt ut. Ikke noe særlig, når du ligger på utsiden av Varangerfjorden. Da har jeg blitt geleidet inn av båt med radar.Derfor gikk jeg til anskaffelse av kartplotter med radar-mulighet. Nå er det bare å legge litt kroner til side, så man får kjøpt radomen som trengs.

Sitat

Skal gjerne svare, men "logikken" i spørsmålene "skurrer".  Flere svar kan være korrekte, f eks en gang siste år kan dekkes av flere ganger siste tre år.

Skjønner hva du mener, men du skal svare det som blir mest forklarende/mest presist. Har du hatt hjelp en gang siste år,- så svarer du det.

Selv har jeg hatt behov for hjelp til sjøs tre ganger i mitt liv og det har vært i de siste tre år. Da svarer jeg ikke flere ganger siste ti år, men altså det som blir mest presist: Flere ganger de siste tre år.

OK?    :wink:s

Hadde ett motorproblem når vi hadde kommet 3 kvarter utenfor våres båtplass i sommer. Ringte da redningsskøyta, men de kunne ikke komme før om 4 timer.

Vi dregget opp, og tenkte at her skulle vi ligge i minst 4 timer før vi ble hentet. Vi prøvde å stoppe en Rib båt, men de ville ikke kjøre oss inn.

Dette synes jeg er dårlig sjømannskap, men men. Heldigvis hentet min bror (jorhei) oss i en annen båt som han hadde fått lånt, så dermed ble redningsskøyta avlyst.

Nei, jeg har heldigvis blitt forskånet for havarier av en slik størrelse at jeg har trengt hjelp. Men, jeg lurer på en ting. Avkommet bruker båten like mye som meg, og jeg mistenker at de kanskje også seiler den noe hardere enn jeg gjør.

Så, hvis uhellet er ute, og de trenger hjelp, kommer Redningselskapet med regningsblokka fordi medlemskortet ligger i min lommebok, mens klistremerkene sitter på båten?

Altså, er det båten eller jeg som er dekket som medlem?

Store Norske Kullseilingskompani.

Sitat

Nei, jeg har heldigvis blitt forskånet for havarier av en slik størrelse at jeg har trengt hjelp. Men, jeg lurer på en ting. Avkommet bruker båten like mye som meg, og jeg mistenker at de kanskje også seiler den noe hardere enn jeg gjør.

Så, hvis uhellet er ute, og de trenger hjelp, kommer Redningselskapet med regningsblokka fordi medlemskortet ligger i min lommebok, mens klistremerkene sitter på båten?

Altså, er det båten eller jeg som er dekket som medlem?

Dette lurte eg også litt på da faren min meldte seg inn. Medlemmskapet følger båten og eierens familie.

• 10 år senere...

Trengte hjelp i havn på Bohuslän kysten i går tidlig før det blåste opp da den forbaskede Ankorlina gikk i propellen. Fikk etter en del tull med feil telefon nummer fra Stockholm Radio tak i Sweden Rescue via telefonnummeret jeg fikk fra det Norske Redningsselskap.  Etter en time ringer redningskøyta til meg og foreteller at de ikke har dykker om bord så jeg fikk et telefon nummer til en privat dykker i nabobyen. Begynner å dra på åra og kan ikke holde pusten like lenge som jeg var ung, men fant ut at jeg fikk hoppe i sjøen sammen med alle brennmanetene isteden for å vente ennå flere timer. Og fikk etter noe møye kuttet av dreggetauet. Først gang med 17 års medlemskap jeg prøvde å få hjelp, men altså ingen hjelp å få i Sverige hvor vi vanligvis feriere. Det er muligens ikke alltid at det er dykkerkyndige om bord på Sweden Rescue sine båter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...