Jump to content

Sandefjord - Risør Vind - Vind - Vind Grrrr.

Rex-Mazo

Recommended Posts

Kan ikke noen få den vinden til å gi seg snart da?

Tenkte å ta en familietur til Risør for å besøke venner som er der i helgen(Fra Sandefjord) men den turen er i ferd med å blåse bort.

Har aldri vært nedover der tidligere. Noen som har en formening om vi bør ta bil eller båt i denne vinden? Har muligheten til å reise ut Tordag ettermiddag og må være der nede fredag kveld.

Har en Skarpnes 9100.

What dæven do we do?

Kan ikke noen få den vinden til å gi seg snart da?

[...]

What dæven do we do?

Det blåser mindre om natten og i slutten av august... "Solgangsbris" kalles det, når den i tillegg får litt hjelp av en svak sønnavind blir det riktig kjipt utpå ettermiddagen. Gidder du å tusle indre lei (det er en egen tråd om den leia her ett sted) og tar så langt man orker uten for mye ubehag på torsadag (til Stavern skulle vel gå greit?) Så starter du latterlig tidlig på fredag (4-5 tiden) så passer det perfekt med frokost underveis i sakte fart innenfor Jomfruland og du er i Risør når vinden begynner å bli kjip rundt lunchtider. (i tillegg får du den beste plassen i havna, fordi du er på vei inn når alle andre er på vei ut)

Det er store variasjoner på værvarselet for de nærmeste døgn folkens, yr.no har vist seg å være veldig lave på deres indikasjoner på både vind og varierer kraftig på meldt bølgehøyde i forhold til faktiske forhold.

Jeg vil anbefale dere å ta en titt på http://ifm.frv.dk/ de har vært suverent riktigst siste 10 døgn i forhold til hva jeg har registrert opp mot de jeg holder kontakt med i båt nedover vestsiden av yttre-oslofjord.

Mvh

Champagne

Med båten din går det fint å ta turen til Risør selv om det blåser, og liker ikke familien høy sjø kan du gå innaskjærs. Den verste kneika fra Sandefjord er rundt Rakkebåene utenfor Larvik/Stavern. Pass på å gå godt på utsiden. Lenger inn er det krapp sjø. Etter Rakkebåene fortsetter du forbi Nevlunghavn og videre over Langesundsfjorden (Helvetesgapet lokalt). Der er det nesten alltid store dønninger, men bare dønninger.

På andre siden av Langesundsfjorden kan du kjøre innaskjærs gjennom Kreppa til Kragerø og ned mot Risør.

Du visste sikkert dette fra før, men har selv tatt turen noen ganger og det er en like god opplevelse hver eneste gang.

Er du usikker, ta bilen.

Ser at YR påstår nord øst 7-9ms. Onsdag natt. Dreiende over på sør og økende til 10 ms. i løpet av Torsdag formiddag. Torsdag formiddag også meldt kraftig regn og fare for lyn og torden.

Er man usikker ikke mye gøy å ha mye sjø mens regnet høljer ned samtidig med lyn og torden.

Erfaringsmessig er YR som regel moderat i sine meldinger av vind.

Noe fare er det sikkert ikke, men behaglig?????

Husk: Det er den som blir først redd, som bestemmer om man skal gå eller ei.

Redigert: Vanskelig å gå noe innaskjærs seilas før etter Mølen. Det er det å komme dit som er utfordringen. Etter det er det plankekjøring.

Inn mot Helgeroa, kryss langesundsfjorden lenger inne. Ut ved Langesund over Rognsfjorden og innaskjærs til Kragerø.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Takk for seriøse svar. Jeg er veldig i tvil. Er jo båtvant generelt, men selve båten er ny for meg. Første runding av Rakke er ikke noe jeg ser frem til i 2 meter sjø med familien om bord. Hadde jeg vært alene hadde nok saken vært litt anderledes. Tenkte å kjøre om natta først, men YR.NO melder jo 9 sekundmeter også da så det ser ikke ut til å være noen trøst desverre.

Hadde jeg ikke måtte være der på fredag hadde det ikke vært noen tvil. Da hadde vi reist men bare ventet på riktig vær"vindu". Men føler det blir litt klønete når man må være fremme innen et vist tidspunkt. Får se ann været på den i morgen og tar en avgjørelse utifra det.

Hører fra meg hva resultatet blir.

Litt nederlg å sette seg i bilen å.... :-)

Redigert av Rex-Mazo (see edit history)

En 8-9 m/s vind og vel så det over noen dager drar med seg en del sjø med den vindretningen vi har hatt den siste tiden... Så at det blir en humpete tur med en slik båt er nok sikkert... Den er vel ikke mer enn drøyt 25 fot i skroget...

Med uvant familie ombord så kan det bli en utfordring, så bilen er et greit alternativ og ikke noe nederlag på noen måte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Turen i seg selv er flott, det hele avhenger av været og om værmeldingen slår til. Når de forskjellige værmeldinger er såpass motstridende øker vel det også usikkerheten ytterligere. Av erfaring så vet man jo også at den feil værmeldingen gjør kan slå ut positivt så hvorfor ikke forberede seg på båttur, ser det ok ut så start turen, men ikke nøl med å snu hvis det blir ubehagelig og/eller noen blir usikre/redde. Intet nederlag om man til slutt tar bilen, kun sunn fornuft og godt sjømannskap det, etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

... maks 8 - 9 m/s og da blir det ikke mye bølger, blir en fin tur!

Moosewine, jeg er ikke dessverre ikke enig.

I tillegg til Rakke har du strekningen Portør - Risør. Her kan det også stå ganske godt på.

Jeg hadde uten tvil tatt bilen, og spart båtturen til en gang med større sikkerhet for bra vær.

Buster X med Yamaha 70

Hei

Familien er ikke direkte redd. Men man skal kose seg på båttur, Ikke stresse frem på tid :-)

Har derfor inngått et kompromi og tatt avgjørelsen om å ta hjula fatt på torsdag og hjem lørdag.

PS:Lørdag blir det vann under kjølen og kursen settes mot Koster hvor vi skal møte andre gode venner.

Takk for at dere hjelp meg ta avgjørelse.

God båtsommer

Forsøker å hive meg på her. Skal nedover samme vei. Har tenkt å gå fra Svelvik til Nevlunghavn i løpet av helgen, men foreløpig er vinden en showstopper. Har nettopp kjøpt en 28 fot Skaarsnekke etter å ha forhandlet med madamen om båt i årevis. Hun er fullstendig novise på sjøen, og blir foreløpig fort redd. Tror ikke vi skal så mye over et halvannen til to meter bølger før hun sliter. Jeg har svært lite lyst til å ødelegge denne muligheten til å komme i gang med båtlivet igjen, så jeg er veldig interessert i å høre mer om forholdene rundt Rakkebåene og Stavernsområdet generelt. Kan se ut som om jeg må ca 3 nm ut for å gå helt klar av Rakkebåene? Mottar også gjerne andre tips om rutevalg som kan gjøre turen mest mulig "konevennlig". Vi har tre uker, så tiden er uvesentlig :)

Redigert av Woot (see edit history)

[...]forholdene rundt Rakkebåene og Stavernsområdet generelt. Kan se ut som om jeg må ca 3 nm ut for å gå helt klar av Rakkebåene? Mottar også gjerne andre tips om rutevalg som kan gjøre turen mest mulig "konevennlig". Vi har tre uker, så tiden er uvesentlig :)

Hvorfor gå så langt ut? Det er "der ute" det er kjip og ekkel sjø (vind fra syd og strøm fra nord = ubehagelig sjø, særlig uten seil og kjøl), med gps og kartplotter er det absolutt ingen utfordring å ta "indre lei" (kart m/ rute inntegnet (gulesider)) med papirkart, kikkert og gps (eller peilekompass) er det også trygt og enkelt.

Fordeler med "indre lei" på familietur med skeptisk mannskap:

- mindre bølger og strøm

- mer å se

- man kan tøffe avgårde i behagelig tempo (finn hastigheten som er mest komfortabel både med tanke på bevegelser i båten og støy, gjerne ikke mer enn 5-6 knop)

- mer å lære for hele mannskapet. (alle fra mor til junior på 3 kan hjelpe til å finne staker, klosser og skjær)

- mindre sjangse for sjøsyke (pga. mindre bevegelser i båten generelt og fordi det stadig vekk blir pauser fra det større bølgene bak holmer og skjær)

- de "skumle" delene av turen blir mindre skumle. (Rakke f.eks blir bare en helt vanlig etappe med "stake til stake" navigasjon, og ikke "store skumle Rakkebåene hvor vi må langt til havs for å unngå dødsskjærene", særlig unger plukker opp på sånnt)

Ulemper:

- må faktisk følge med i kartet

- er det sterk pålandsvind er det litt mindre margin ved motorstopp (men akkurat på Rakke er det stort sett god plass å drive på uansett)

Hvorfor gå så langt ut? Det er "der ute" det er kjip og ekkel sjø (vind fra syd og strøm fra nord = ubehagelig sjø, særlig uten seil og kjøl), med gps og kartplotter er det absolutt ingen utfordring å ta "indre lei"

- er det sterk pålandsvind er det litt mindre margin ved motorstopp (men akkurat på Rakke er det stort sett god plass å drive på uansett)

Takk for svar! Så i Mapsource at aktsomhetsområdet går ca 2 nm ut ved Rakkebåene, og at det er veldig mange undervannssteiner på 2-5 meters dyp. Når rogdov anbefalte å gå godt utenfor, antok jeg at det var mest vanlig her. Har ikke fått sjekket plotter eller papirkart (ligger i båten), men hvis du mener det går greit å passere gjennom båene, er jo det å foretrekke med tanke på mannskapet. Er for øvrig helt enig i det du skriver om indre lei i en innkjøringsfase :)

Redigert av Woot (see edit history)

Godt poeng Millisivert, godt argumentert. Selvfølgelig går det ann å seile inner'n, kanskje det er akkurat det jeg bør gjøre på vei nedover i år for variasjonens skyld så vel som for å bli kjent med den, dog skal det være pent vær før jeg tør å gå det strekket.

Jeg pleier altid å seile utaskjærs rundt rakke på grunn av mangel på margin ved motorstans eller annet som kan skje ombord (hovedgrunnen er vel egentlig frykt for å grundstøtte i kombinasjon med motorstans) det dypeste punktet på min båt er propellene, de er ikke hyllevare, så ryker de - ryker ferien)

Er det ufyselig vær så vil jeg velge å ligge en dag til i le fremfor å forsøke å gå rundt rakke.

Ufyselig vær for meg er når sjøen blir høyere enn den er lang godt hjulpet av god vind. store dønninger har jeg ikke problem med å seile i. Det jeg "føler på" er å ikke risikere å nå det punkt hvor vi får bunnslag eller begynner å ta vann over dekk. Vær kan altid bli værre dersom man skal seile en distanse. Da er det dumt å begynne nær dine egne\båtens øvre grenser.

Viktigst av alt: mannskapet ombord må være enige i at vi skal prøve å gå i forkant av at vi stikker ut i dårlig vær, jeg vil ikke at barna & kona skal bli redde for å være ombord, det hadde vært tragisk, sier noen dette holder, så setter jeg umiddelbar kurs for nærmeste trygge havn.

Eget mettningspunkt mht sjø for rakke pleier jeg å finne ut av på vei utover fra Stavern mot lysbøya og vet at sjøen pleier å roe seg vesentlig ned og at bølgene øker i lengde så fort man er en halv nautisk utenfor lysbøya. Er det for tøft så prøver jeg å huske på at jeg er på ferie og ikke på tokt med MTB..og heller sette kurs for lun havn.

Mvh

Champagne

Her er jeg rimelig uenig med millisivert. Dersom været er bra er det en strålende tur innaskjærs Rakke, men da er det rimelig stille på utsiden også. Dersom det er en del sjø så blir Rakkeboaene i seg selv et kok av skum og brytende bølger - ikke anbefalelsesverdig. Leia på utsiden av kostane - Herregårdsbåen og videre vestover - er grunn (10 - 12 meter noen steder) og det setter opp krapp og rotete sjø. Ikke noe problem å gå her i opptil 15-17 m/sek. fra sydvest, men stille og fint er det ikke. Mye roligere sjø helt utenom.

mvh tuffff

[...]Har ikke fått sjekket plotter eller papirkart (ligger i båten), men hvis du mener det går greit å passere gjennom båene[...]

Sjekker du gulesider kartlinken i innlegg #21 så er "løypa" tegnet inn. Følger du den sånn ca. (dvs. riktig side av alle bøyer og jernpåler) skulle du aldri være på grunnere vann enn 7 meter. Dvs. at så lenge det er mindre enn 3-4 meter bølger er det ingen fare for grunnbrott/brytende sjø, og i sånnt vær holder du nok havn uansett.

Angående grunnståting så vil aldri en fornuftig båtfører gå på grunn mans han/hun følger leia og har kartet framme i ukjent farvann. Grunnstøtingen kommer rett utenfor hjemmehavnen der du er så kjent at du ikke gidder å bruke kart, i den leia du har gått 73 ganger før og tar en snarvei, eller når du "bare skulle ned å hente litt kaffe".

Edit: I 15-17 m/s er en feriebåt med god tid enten trygt i havn eller "ute og leker med drittværet" (for de som synes sånnt er gøy) så det blir ikke så relevant.

Redigert av millisivert (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...