Champagne Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Snakket akkurat med en kamerat som rundet Rakke i går i en HR26 seilbåt, han gikk indre led, men krysset ut syd av Tvistein, det var 2.5 meter relativt rotete dønninger\gammel sjø i går formiddag med noen bølger som var betraktlig større. Men null vind. Han ligger nå i Paradisbukta, Helgeroa i øse pøse vær. mvh Champagne Redigert 15.Juli.2010 av Champagne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Edit: I 15-17 m/s er en feriebåt med god tid enten trygt i havn eller "ute og leker med drittværet" (for de som synes sånnt er gøy) så det blir ikke så relevant. Jepp, det er jeg enig i. Jeg sa bare at det går an til å gå denne leia i opptil slik vind, men hovedpoenget mitt er at dersom du skal unngå skvalp og bølger, så går du definitivt ikke indre lei over Rakke. Dette er en typisk godværslei, så da er det ikke noen bølger å unngå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Woot Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Sjekker du gulesider kartlinken i innlegg #21 så er "løypa" tegnet inn Fikk ikke med meg at du hadde tegnet inn ruten også. Den virker jo fornuftig. Mulig jeg prøver meg langs den linjen. Enig i at det blir hypotetisk med 3-4 meter bølger. Da er i hvert fall jeg et helt annet sted :) Jepp, det er jeg enig i. Jeg sa bare at det går an til å gå denne leia i opptil slik vind, men hovedpoenget mitt er at dersom du skal unngå skvalp og bølger, så går du definitivt ikke indre lei over Rakke. Dette er en typisk godværslei, så da er det ikke noen bølger å unngå. Nå blir jeg litt usikker igjen. Er det slik at det er mer skvalp og bølger på innsiden enn på utsiden av lysbøya? Jeg får vel bare se an forholdene når jeg kommer dit. Går også og venter på Den norske los, som bør ankomme før helga. Med den og Havneguiden, papirkart, plotter, planlegging og tips herfra, føler jeg vel at jeg er så forberedt som det går an å bli. Som ferskt medlem vil jeg også få takke for et flott forum. Har brukt noen titalls timer på å lese gjennom tidligere innlegg. Det er utrolig lærerikt og nyttig. Redigert 15.Juli.2010 av Woot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Nå blir jeg litt usikker igjen. Er det slik at det er mer skvalp og bølger på innsiden enn på utsiden av lysbøya? Det er sånn at dersom det blåser en del så vil sjøen bli krappere og mer rotete der hvor det grunner opp, og på Rakke strekker grunnene seg langt utover. Derfor er utsiden, med lengre bølger, mer behgelig å gå i slikt vær - selv om det er lenger. De indre ledene over Rakke er for godværsleder å regne, og i slikt vær så er det jo stille enten du går innafor eller langt ut. Da er det naturligvis koseligere å gå nærme land hvor det er mer å se på. Kortere er det også - i hvert fall om du kommer fra Stavern. Det krever dog redusert fart, men det er jo også koselig. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det går jo også ann å benytte seg av Redningsselskapets eskortetjeneste som går fra Stavern til Jomfruland. Stavern - Nevlunghamn - Jomfruland og retur: RS «Askerbæringen» 916 79 602 Mandag, onsdag, fredag og lørdag. Avgang Stavern kl 10:00. Avgang Stråholmsbukta kl 14:00 Distanse 16 nm. Turen tar ca 3 timer. Sjøkart nr 5. Båtsportkart serie C. Sitér dette innlegget Link to post
Woot Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 (redigert) Da skjønner jeg hva du mente, tuffff. Det går jo også ann å benytte seg av Redningsselskapets eskortetjeneste som går fra Stavern til Jomfruland. Bra tips! Det var jeg ikke klar over at de drev med. Forresten noen som har fått Ugrib til å fungere med GRIB-data fra yr? Redigert 15.Juli.2010 av Woot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Veldig godt forslag Ally. Fulgte redningskjøyta en gang fra Nevlunghavn og over til jomfrulandsrenna. Familien hadde normalt garantert nektet meg å i det været vi da hadde. Veldig beroligende for små nervøse familiemedlemmer, å ligge bak redningskjøyta sammmen med flere båter, Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Ally Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 For dem som er intressert kan man lese mer her. Noen regler mht antall båter etc, så det er lurt å melde seg på. Når det gjelder indre lei forbi Rakkebåene mener jeg å huske at det var redningsskøyta i Stavern som i sin tid forklarte oss den veien. Har alltid gått her og ikke tenkt noe særlig over det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.