rogdov Startet 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2010 Har en 44 fots treskøyte med en DAF diesel 140HK. båten er fra 1952 og det har trolig tidligere vært montert en saktegående motor som har driftet propellen som fortsatt står på. Propellen er tobladet og høres ut som en miksmaster når jeg går over 1300 omdreininger. Pleier å marsje på 1200 omdreininger hvorav båten gjør ca. 5 knop. Siden denne propellen trolig er beregnet brukt sammen med en helt annen motor tror jeg en trebladet propell vil synkroniseres bedre med motor. Kan det stemme? Hvor stor bør den trebladede propellen være? Den tobladede har en diameter på 100 cm. Hvor kan jeg få tak i en trebladet propell og hvor mye kan den koste? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørnøy Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 Noe sånt kansje? http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=23256936 Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 14.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 [sitatslettet] Noe sånt kansje? http://www.finn.no/finn/boat/parts/object?finnkode=23256936 Se der ja... ser farlig ut som noe som kan passe, men ser den ikke litt stor ut? Bør ikke en treblader være mindre enn tobladeren som står på? [/sitatslettet] Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 14.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2010 (redigert) En av de absolutt største ekspertene på det du etterspør her i landet er Olle Terjesen i Winrace. Firmaet holder til i Froland like ovenfor Stoa ved Arendal. I tillegg har du Sleipner Motor som også er ganske store på propeller og propellanlegg generelt. Har handlet begge plasser med bare gode erfaringer. Om ikke det var nok har du også Progress Ingeniørfirma AS som også innehar mye kunnskap om fremdrifts anlegg til båt. Redigert 14.Juli.2010 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Har en 44 fots treskøyte med en DAF diesel 140HK. båten er fra 1952 og det har trolig tidligere vært montert en saktegående motor som har driftet propellen som fortsatt står på. Propellen er tobladet og høres ut som en miksmaster når jeg går over 1300 omdreininger. Pleier å marsje på 1200 omdreininger hvorav båten gjør ca. 5 knop. Eg er ikkje heilt overbevist om at propellbytte er det riktige, og vil stilla eindel spørsmål om det som er. Det er sagt at motoren er på 140 Hk, og blir kjørt med 1200 o/m. Kva er so det optimale turtallet for denne motoren? Mellom motor og propell antar eg at der er eit gear, som sjalter forover - fri - aktreover. Kva er utvekslinga i dette? Eller er der noka form for bakkslag, som kan regulera stigningen i propellen? Har den noka utveksling? Uten at eg kan påberopa meg noka ekspertise, so vil eg tru at eit gear eller bakkslag som, ved motoren sin optimale hastighet, driv propellen i ein hastighet av ca 200 - 300 o/m bør vera nokolunde optimalt. Då antar eg at propellen er vridbar. Magne Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 15.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Propellen er vridbar. Det optimale turtallet er usikkert. Går jeg over 1300 omdreininger dunker/visper propellen godt og det rister litt. Ligger jeg på 1200 går det greit. Motor har selvfølgelig et gir. Er ikke sikker på utvekslingen. Hørte på propellen Bjørnøy nevnte. Han skulle ha 20 000,- (billig), men den var 1300mm, noe som er for stort for motoren antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det optimale turtallet er usikkert. Motor har selvfølgelig et gir. Er ikke sikker på utvekslingen Greit nok det, foreløbig. Men å skifta drivverk, sjølv til gunstig pris, vil eg sammenligna med å ause pengar på sjøen, når du ikkje veit eksakt kva det er du har, og kor potensialet er. Dermed meiner eg at du bør skaffa deg eksakt greie på kva som er motoren sitt optimale turtall, samt kva giret heiter, kva størrelse det er og kva utveksling det har. Når eg i det forrige innlegget skreiv ca 200 - 300 o/m om propellen, er det på grunn av ein følelse av at ein heil del av dei gamle semidieslane arbeidde i det området. Eg vil ogso tru at ein langsomtgåande båt, som dette er og blir, har bedre nytte av ein langsom stor propell, enn ein liten hurtig. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 15.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2010 Det som iallefall er sikkert, er at en stoooooor, saktegående propell er det som gjelder. Krefter i motoren har du i rikt mon, men å svare på noe om propellen uten å vite utvekslingen på giret...... :lipseal: Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 (redigert) Motoren er en DAF, som nevnt tidligere. Den er nyere enn båten og har trolig sittet i en lastebil eller en buss, så optimalt turtall er nok høyere enn 200-300. Propellen som står på er en toblads vridbar sak som er 1 meter. Det ville ikke vært noe problem å beholde denne propellen hvis jeg kunne fått bukt med miksmasterlyden. Kommer jeg over 12-1300 omdreininger begynner det å riste litt og bråke fra propellen. Jo høyere turtall, jo mer bråk (naturlig nok). 1200 omdr passer fint, men da gjør skøyta bare 5 knop. Ville gjerne at hun skulle gjort 7, i beste fall 8. Tanken ble da en treblads. Skal se om jeg finner noe om giret i løpet av de nærmeste dagene. Noen andre ideér for hvordan få bukt med lyd og fart? Redigert 20.Juli.2010 av rogdov (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ein bilmotor som er satt ombord, har nok eit optimalt turtall som lignar meir på 2000 enn 1200, vil eg tru. Har du noka god peiling på dieselforbruket? Det gir ein god indikasjon på kor mange av motorens hestekrefter du får brukt. Om du bruker alle 140, vil eg tru at forbruket er i nærheten av 30 liter/time. Men det som no er viktig er å vita kva du har, for å kunna finna ut kva som er "dei beste bitane" for å få dette so bra som mulig. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 140 hk, og 5 knop? Det kan høres ut som du har litt feil propellannlegg ja Du må nok ha tyngre propell, med mere vridning... Du kan jo ringe Sveis Og Propell Service Har snakket endel med de, og de er greie, og meget service vennlige! De trenger litt infomasjon, men det fixer du! Lykke til! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
eysteind Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 har du vridbar propell, kan vel du vel bare justere til riktig stigning? Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ein bilmotor som er satt ombord, har nok eit optimalt turtall som lignar meir på 2000 enn 1200, vil eg tru. Har du noka god peiling på dieselforbruket? Det gir ein god indikasjon på kor mange av motorens hestekrefter du får brukt. Om du bruker alle 140, vil eg tru at forbruket er i nærheten av 30 liter/time. Men det som no er viktig er å vita kva du har, for å kunna finna ut kva som er "dei beste bitane" for å få dette so bra som mulig. Magne Forbruket ligger langt under 30 liter i timen. Kan tippe ca. 8-10 liter pr time. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 20.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ring skjerden`s mekk de har noen hundre proppeller på lager:) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
rogdov Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 140 hk, og 5 knop? Det kan høres ut som du har litt feil propellannlegg ja Du må nok ha tyngre propell, med mere vridning... Du kan jo ringe Sveis Og Propell Service Har snakket endel med de, og de er greie, og meget service vennlige! De trenger litt infomasjon, men det fixer du! Lykke til! Skøyta veier 17 tonn, så hun kommer aldri til å bli noen trussel mot fartsfantomene i fjorden, men synes hun minst bør klare 8 knop marsj uten at det høres ut som en visp. Takk for linken. Ringer dem i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 20.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2010 Ring skjerden`s mekk de har noen hundre proppeller på lager:) Takk... Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Skøyta veier 17 tonn, så hun kommer aldri til å bli noen trussel mot fartsfantomene i fjorden, men synes hun minst bør klare 8 knop marsj uten at det høres ut som en visp. Når eg no har lest gjennom denne tråden på nytt, og ser at du oppnår ca 5 knop ved bruk av 40 - 50 av dei 140 hestane som du har til rådighet, so vil eg tru at ein fart i overkant av 8 er oppnåelig. Men for å få det til på ein grei måte er det propell med masse diameter og lavt turtall som gjeld. Derfor meiner eg fremdeles at gearet er rette plassen til å leita etter potensialet, og då i kombinasjon av justering av stigningen i propellen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Du har kanskje rett i det. Vred propellen noe her om dagen og fikk henne opp i 6 knop. Vet ikke hvor mye jeg tør å vri i.h.t. belastning på motor. Kan uansett ikke gå over 1200 omdreininger, da det vil høres ut som en alvorlig stor miksmaster. Til gjengjeld må jeg gi mer gass for å oppnå 1200 omdreininger. Kommer til å forsøke litt mer vriding for å se om hun kanskje kan presses opp i 8 knop. Har ringt med et par propelleverandører hvorav begge mener en tre- eller fireblads propell kan være et bedre alternativ i.h.t. motoren, men girutvekslingen og et par andre ting står igjen å sjekke. Skal forsøke å gjøre det i dag. Sitér dette innlegget Link to post
rogdov Svart 29.Juli.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Du har kanskje rett i det. Vred propellen noe her om dagen og fikk henne opp i 6 knop. Vet ikke hvor mye jeg tør å vri i.h.t. belastning på motor. Kan uansett ikke gå over 1200 omdreininger, da det vil høres ut som en alvorlig stor miksmaster. Til gjengjeld må jeg gi mer gass for å oppnå 1200 omdreininger. Kommer til å forsøke litt mer vriding for å se om hun kanskje kan presses opp i 8 knop. Har ringt med et par propelleverandører hvorav begge mener en tre- eller fireblads propell kan være et bedre alternativ i.h.t. motoren, men girutvekslingen og et par andre ting står igjen å sjekke. Skal forsøke å gjøre det i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 29.Juli.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2010 Kommer til å forsøke litt mer vriding for å se om hun kanskje kan presses opp i 8 knop. Eg vil mana til forsiktighet med meir vridning på propellen no. Det første, etter mi meining er å få klarlagt kva turtall motoren skal ha, for å gi 140 hk, å ta ut alle desse kreftene på so lavt turtall kan vera alvorlig overlast på motoren. Om motoren kjem med påfallande mykje svart røyk so er det OVERLAST, uansett turtall og belastning. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.