Jump to content

Stempel rustet fast - mercury 5Hk


Yearbay

Recommended Posts

Hei,

 

Mercury 5hk lagret altfor lenge uten å ha blitt brukt.

 

Har åpnet syllinderen, der stempelet tydelig var rustet fast...

 

Har fylt med diesel, og latt dette stå en dag, men stempelet sitter fortsatt fast. (får ikke dratt rundt vha snora)

 

Hva er faren ved å "banke" stmpelet løs? Kan dette kan skape gnister slik at noe kan antenne?

 

Innspill / tips / råd mottas med stor takk:)

Link to post

Hvilken motor er det snakk om ??

 

(får ikke dratt rundt vha snora)

Du får bedre tak ved å kjenne direkte på svinghjulet..

 

Du er 100% sikker på at det ER stemplet som har satt seg ??, kan også være girhuset ELLER at motoren IKKE står i fri... via startsnora kjennes det likt ut .

 

HVIS det er stemplet som har satt seg så MÅ det ut, men ved å bruke et trestykke imellom hammer og stemplet kan det overleve..

 

Men skulle gjerne vist litt mere om motoren, et laget endel av disse ( forskjellige konstruksjoner og utførelser )

 

 

Arne Kjetil

Link to post

Mercury 5hk 2004/5 modell en sylinder 2-takter... (vet ikke om dette sier deg noe mer, men dette er jo ikke en meget komplisert motor

 

Det er sannsyligvis en kombinasjon alt du nevner, bortsett fra at den står i fri... har skrudd påhenger i 10-15 år, men aldri vært borti dette:)

 

Når det er betydelig rust i syllinderen, samt på stempel, antar jeg at det kan være mer rust på ventiler or resten av mekanismen.

 

Får prøve å banke det løs, men er redd den havner på "dynga" etterpå...:)

 

Takker for god hjelp, og ønsker mer...!

Link to post

Ikke uvanlig at et stempel på en totakter setter seg.

Den gamle MZ`en min slo jeg løs stempelet på med en trekloss.

Har sett på amerikanske forum at man anbefaler å lage en smørenippel

med gjenger som passer inn i tennplugghullet. Dermed pumpe trykk med fett.

De advarer på samme tid om at du kan bøye veiva hvis den også

sitter fast.

Lykke til.

Link to post

Mercury 5hk 2004/5 modell en sylinder 2-takter... (vet ikke om dette sier deg noe mer, men dette er jo ikke en meget komplisert motor

Vel det sier meg at dette er en motor der du har muligheten til å ta toppen for bedre tilgang ( mange Mercury motorer er blind borret ( sylinder + topp støpt i et ))

 

Sier meg også at dette er en "looper" ( flatt stempel ), noe du bør ta hensyn til ved valg av tre kubbe :smiley: ( så stor som mulig ( forutsetter at du HAR tatt av toppen ).

 

Siden motoren er såpass ny kan det være lønt å fikse den da eventuelle deler ikke er spesielt dyrt


  •  
  • 813046 CRANK PIN $10.46 , løs råde del til veiv ( veiva er 2 delt )
  • 813047 CONN ROD ASSY $52.02 , komplett råde
  • 16054 RING-PISTON $10.37 , ringer
  • 16049 BEARING-BALL $19.89 , trenger 2 ( bære lager veiv.
  • 16052 BEARING $15.32 , lager x-pinne
  • 813048 BEARING $11.84 , råde lager
  • 16115A03 GASKET SET $48.80 , paknings sett

 

Trenger antagelig ikke alle delene engang, og med prisen på en motor idag ....

 

antar jeg at det kan være mer rust på ventiler or resten av mekanismen.

Hvilke ventiler ?? reed ventilene ??

34-16706 REED $7.64

 

 

Ang rusta kan du prøve et stoff som heter EVAPO-RUST, legg delene i bløtt overnatta og rusta er borte....

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post

samme skjedde med en mariner 15 hk fra rundt 1980. vi hadde oppi rustløser, lot det virke og slo til stemplet var løst med trekloss. nå har stemplet løsna, men det er fortsatt hardt og går ikke ann å dra rundt, vi slår den lød, setter en skralle på mutteren oppå svinghjulet og vrir sånn at stemplet snur og går ned/opp igjen så setter den seg igjen og blir knall hard. i tilllegg kommer et slaks "dunk" når stemplet snur og et lite rykk. vet du hva dette kan være droll?

Link to post

samme skjedde med en mariner 15 hk fra rundt 1980. vi hadde oppi rustløser, lot det virke og slo til stemplet var løst med trekloss. nå har stemplet løsna,** i tilllegg kommer et slaks "dunk" når stemplet snur og et lite rykk. vet du hva dette kan være droll?

For det første så er dette en Yamaha... hvilket ikke er mitt felt :saint: .

 

Tror nok det er på tide å demontere motoren helt, er antagelig andre deler som har rusta fast også ( X-pinne lager og råde lager + antagelig nedre bærelager ), kan også tenkes at en eller flere av ringene har knekt og har kommet inn i en port ( låser seg på et fast punkt ).

 

Tror nok dessverre dette ikke er et prosjekt for fremtiden :nonod:


  •  
  • 70 talls Yamaha ( utenbords motorer ER alltid eldre en det som blir oppgitt... ) = alt av bolter/skruer har antagelig korrodert fast.
  • Mye deler som bør/må byttes .
  • For gammel til at det er økonomisk forsvarlig ( kan antagelig finne en nyere og bedre til samme pris som "servicen" vil koste ).
  • Ikke gammel eller spesiell nok til det er verdt det.

 

Arne Kjetil

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...